//
کدخبر: ۱۵۰۲۱ //

وزیر خارجه ترکیه اروپا را به لغو توافقنامه جلوگیری از مهاجرت تهدید کرد

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، در پی تشدید تنش سیاسی میان این کشور با برخی کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا را به لغو توافقنامه جلوگیری از مهاجرت پناهجویان تهدید کرد.

 وزیر خارجه ترکیه اروپا را به لغو توافقنامه جلوگیری از مهاجرت تهدید کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

بر اساس توافق مارس 2016 میان ترکیه و اتحادیه اروپا، ترکیه در ازای دریافت کمک مالی از سوی اتحادیه که رقم آن چهار میلیارد دلار اعلام شده است، تعداد مهاجران بیشتری را بپذیرد و جلوی مهاجرت اتباع خارجی از مسیر ترکیه به اروپا شود.

تنش سیاسی بین ترکیه با هلند و آلمان در پی ممانعت از سخنرانی وزیر امور خارجه ترکیه در آلمان و نیز صادر نشدن مجوز ورود هواپیمای وی به هلند و جلوگیری از حضور وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی این کشور در اجتماع ترک تبارها در شهر روتردام هلند به اوج خود رسید.

در پی تنش بین دولت ترکیه با هلند، آنکارا روز سه شنبه اعلام کرد که به علت بی احترامی به مقامات ترکیه و نادیده گرفتن مصونیت سیاسی آنها در هلند، کلیه روابط با هلند در سطح عالی، جلسات برنامه ریزی شده، جلسات در سطح وزرا و سطوح بالای آن و دیدارهای مقامات بلندپایه به حالت تعلیق در آمده است.

بر این اساس و بنا به تصمیم هیات دولت ترکیه، اجازه بازگشت سفیر هلند به آنکارا صادر نشد و سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد تا زمانی که هلند اقدامات جبرانی برای ترمیم روابط را انجام ندهد، این شرایط ادامه خواهد داشت.

چاووش اوغلو دیشب در آخرین بخش خبری شبکه تلویزیونی تی.وی.24 ترکیه اعلام کرد: ما می توانیم به علت عدم پایبندی طرف اروپایی به تعهدات و متوسل شدن به برخی رفتارهای ناشایست با مقامات ترکیه در هلند، توافقنامه جلوگیری از مهاجرت پناهجویان را لغو و ابطال کنیم.

وی با بیان اینکه اگر طرف های اروپایی به شرط های ترکیه عمل نکنند، اقدامات لازم در این خصوص انجام خواهد شد، گفت: ما می توانیم این توافقنامه را به طور یک جانبه لغو کنیم، اما هنوز این موضوع را به همتایان خود در اتحادیه اروپا اطلاع نداده ایم و همه اینها به تصمیم ما بستگی دارد.

وی اضافه کرد: 'نخست وزیر هلند آدم راستگو و درستکاری نیست ولی سیاستمداران با هر روحیه ای، تعهداتی برابر عرف دیپلماتیک دارند ولی آنها دنبال تفکر ملی گرایانه هستند.'

وی ادامه داد: 'ما مثل آنها دولت و کشوری فاشیست نداریم و بر اساس آینده نگری تصمیم می گیریم و اقدامات ترکیه علیه هلند همچنان ادامه خواهد داشت.'

چاووش اوغلو اظهار کرد: اگر اتحادیه اروپا به همین شکل ادامه بدهد، به زودی فرو خواهد پاشید چرا که امروز اروپا کابوسی غیرقابل باور در خصوص بیگانه ستیزی و ملی گرایی افراطی را تجربه می کند.

وی مدعی شد: 'بدون ترکیه اتحادیه اروپا نمی تواند یک قدرت جهانی باشد و آنها نمی توانند یک ترکیه قرتمند را در میان جمع خود ببینند.'

وی کشورهای غربی را به حمایت از رای 'نه' در همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه متهم کرد و گفت: ما در چارچوب حقوق قانونی خود برای جلب رای در داخل و خارج از کشور تلاش می کنیم ولی تلاش آنها مداخله در امور داخلی ترکیه محسوب می شود.

وی مدعی شد: اگر حکومت های تک نفره و پادشاهی خوب نیست، چرا اغلب کشورهای اروپایی همان سیستم پادشاهی را حفظ کرده اند و ترکیه را به تلاش برای تبدیل حکومت به سیستم تک نفره متهم می کنند در حالی که در سیستم پیشنهادی قانون اساسی ترکیه، همان یک نفر هم با رای مردم هر پنج سال یک بار انتخاب خواهد شد.

وی ادامه داد: ما وقتی بدون واهمه واقعیت ها را به آنها می گوییم ناراحت می شوند و آنها از همین اقتدار بدون ترس ما واهمه دارند.

به گزارش ایرنا، شورای شهر استانبول دیروز طی جلسه ای فوق العاده در پی درخواست رئیس جمهوری و نخست وزیر ترکیه بر لغو پروتکل خواهر خواندگی بین شهر‌های استانبول و روتردام هلند رای داد.

تنش بین ترکیه و برخی کشورهای اروپایی از زمانی آغاز شد که دولت آنکارا برای حضور در اجتماع ترک تبارهای آلمان و هلند برنامه های سخنرانی انتخاباتی با حضور مقامات رسمی خود در حمایت از رای 'آری' به همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که 16 آوریل(27 فروردین ماه 96) قرار است برگزار شود، تدارک دیده و برنامه ریزی کرد ولی دولت آلمان و هلند از اجرای این برنامه ها جلوگیری کرد.

برای برگزاری همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه، موافقان و مخالفان حق برگزاری تجمعات قانونی در داخل و خارج از کشور را دارند و بر این اساس، مقامات و چهره های سیاسی موافق و مخالف با این همه پرسی در داخل و خارج از ترکیه سخنرانی در تجمعات را برنامه ریزی کرده اند.

دولت ترکیه در انتخابات همه پرسی قانون اساسی این کشور چشم امید به آرای مثبت همه اتباع ترکیه ساکن داخل و خارج از این کشور دارد.

همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود و در این انتخابات افزون بر 58 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

همچنین برای برگزاری این انتخابات، 164 هزار صندوق رای در داخل ترکیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 59 کشور نیز برای اخذ آرای اتباع ترکیه در خارج از کشور برنامه ریزی شده که رای گیری از آنها در 119 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمرکی انجام می شود.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۰۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان