//
کدخبر: ۱۴۴۳۰ //

خطای محاسباتی فاراژ

رئیس حزب استقلال بریتانیا هنوز نتوانسته بین منطقه یورو و اتحادیه اروپا تفکیکی عاقلانه قائل شود.

 خطای محاسباتی فاراژ
به گزارش فرتاک نیوز،

نایجل فاراژ همچنان سیاستمداری موثر در معادلات سیاسی انگلیس محسوب می شود. پیروزی فاراژ و طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپات در برگزیت، قدرت زیادی به رهبر سابق حزب استقلال انگلیس بخشیده است. وی اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه سوئیسی تاکس انسایگر به بیان نکاتی در خصوص آینده انگلیس و اتحادیه اروپا پرداخته است. فاراژ در این خصوص می گوید:

"خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نگران کننده نیست...شانس جدایی اسکاتلند از انگلیس بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا کاهش می یابد همچنین تاکید کرد که اسکاتلند برای اینکه بتواند عضو اتحادیه اروپا شود باید آزادی تردد و ارز مشترک را بپذیرد و این هرگز در یک همه پرسی مورد قبول واقع نمی شود.....اتحادیه اروپا بدون موافقت مردم تاسیس شده است و از نظر سیاسی و اقتصادی پیش نمی رود...اتحادیه اروپایی در سطح بین المللی و حتی در حل مسائل داخلی خود نیز ناکارآمد است..."

واقعیت امر این است که فاراژ دوباره ماهیت و کارکرد اروپای واحد را در اظهارات خود زیر سوال برده است. فاراژ از طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست اما استقلال اسکاتلند از انگلیس خط قرمز وی محسوب می شود. با این حال به نظر می رسد فاراژ در محاسبات خود دچار اشتباهاتی نیز شده است ! اشتباهاتی که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت!

مهم ترین خطای فاراژ، مسئله استقلال اسکاتلند پس از برگزیت است. فاراژ معتقد است که اسکاتلندی ها جهت عضویت در اتحادیه اروپا باید آزادی تردد و ارز مشترک را بپذیرد. این پیش فرض فاراژ کاملا نادرست است! عضویت در اتحادیه اروپا به معنای پذیرش ارز مشترک اروپایی نیست.

گویا فاراژ هنوز نتوانسته است بین منطقه یورو و اتحادیه اروپا تفکیکی عاقلانه قائل شود! هم اکنون برخی از اعضای اتحادیه اروپا در منطقه یورو عضویت ندارند. به عنوان مثال، کشور سوئد عضو اتحادیه اروپاست، در عین اینکه در منطقه یورو عضویت ندارد.

این قاعده در خصوص آزادی تردد نیز صادق است. به عنوان مثال زمانی که انگلیس عضو اتحادیه اروپا بود، در پیمان شنگن عضویت نداشت و برای ورود به این کشور، ویزایی جداگانه( با قوانین خاص) صادر می شد. از این رو فاراژ در تشریح موضوع دلایل عدم پیوستن اسکاتلند به اتحادیه اروپا و استقلال این منطقه از انگلیس دچار اشتباه شده است.

در حال حاضر، طرفداران استقلال اسکاتلند از انگلیس در صددند بار دیگر و در سال 2018 میلادی (سال آینده) همه پرسی استقلال را برگزار نمایند. نظرسنجی های جدید در اسکاتلند نظر فاراژ در خصوص عدم تمایل ساکنان اسکاتلند مبنی بر جدایی از انگلیس را تایید نمی کند! بسیاری از تحلیلگران مسائل اروپا  معتقدند که اگر این بار همه پرسی صورت گیرد، ساکنان اسکاتلند تحت تاثیر برگزیت حاضرند به استقلال از انگلیس رای دهند. موضوعی که مقامات دولت ترزا می را نیز به شدت نگران ساخته است.

ترزامی به شدت نسبت به آنچه در اسکاتلند می گذرد نگران است. در دوران نخست وزیری دیوید کامرون، رای شهروندان انگلیسی به خروج از اتحادیه اروپا به پاشنه آشیل دولت وی تبدیل شد. هم اکنون نیز این خطر برای ترزا می وجود دارد که مسئله استقلال اسکاتلند به پاشنه آشیل دولت او تبدیل شود.از این رو ساده سازی صورت مسئله اسکاتلند توسط فاراژ، نمی تواند منجر به نادیده انگاشته شدن واقعیات جاری در این منطقه شود.

در حال حاضر، فاراژ نیز به مانند دیگر مقامات انگلیسی نگران جدایی اسکاتلند است. در صورتی که اسکاتلند از انگلیس جدا شود، ملی گرایان انگلیس و موافقات برگزیت، از جمله احزاب و گروههایی خواهند بود که ا زسوی احزاب سنتی ، مخصوصا دو حزب محافظه کار و کارگر بابت حمایت از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا مورد سرزنش  شدید قرار خواهند گرفت. موضوعی که هضم آن برای فاراژ سخت است.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۴۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان