//
کدخبر: ۱۴۱۹۶ //

مصوبه هیأت دولت برای جایگزینی شرکت‌های زیان‌ده به‌جای شرکت‌های پالایشگاهی سودده در سهام عدالت

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: هیأت وزیران در مصوبه‌‌ خود هر شرکت بزرگ پالایشگاهی سودده را از مجموعه سهام عدالت که متعلق به مردم است، خارج کرده و به جای آن دو شرکت غیربورسی زیانده و کم‌بازده را جایگزین کرده است.

مصوبه هیأت دولت برای جایگزینی شرکت‌های زیان‌ده به‌جای شرکت‌های پالایشگاهی سودده در سهام عدالت

به گزارش فرتاک نیوز، محمدرضا پورابراهیمی در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (22 اسفندماه 95) گفت: آنچه که در روزهای اخیر در حوزه اقتصادی در کشور مطرح شده سهام عدالت است، سهام عدالتی که 10 سال از آن می‌گذرد و مردم دارای یک برگه‌ای هستند که هیچ خاصیتی بر آن وارد نیست.

وی افزود: معمولاً وقتی نام سهام مطرح می‌شود، سه حق اساسی برای دارنده سهام را می‌توان متصور بود و بر اساس آن باید در خصوص سهام عدالت باید صحبت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در خصوص سهام عدالت اولین حرفی که مطرح می‌شود این است که افراد بتوانند نسبت به تعیین مدیریتی که مرتبط با آن سهام است، اقدام کنند. براساس قانون تجارت تعیین مدیر برای سهام عدالت، اولین حق دارنده این سهام است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور یک مجموعه مافیایی در اقتصاد شکل گرفته که امروز در هیأت مدیره شرکت‌های سهام عدالت عضویت دارند، مردم هیچ خبر ندارند این افراد از کجا آمده‌اند و این هیأت مدیره‌ها در حال اداره این شرکت‌ها هستند.

وی افزود: 60 شرکت بزرگی که امروز در اقتصاد بیشترین حوزه فعالیت را دارند، 40 درصد از سهام آنها مربوط به بخش سهام عدالت است. مردم از کجا می‌دانند اعضای هیأت مدیره این شرکت‌ها چگونه انتخاب شده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: ساختار تعیین شرکت‌های تعاونی شهرستانی مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و کانون کشور ساختاری است که امروز امکان تصمیم مردم برای تعیین مدیران را ایجاد نکرده است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در خصوص سهام عدالت به اعمال حق مالکیت بازمی‌گردد و این به آن معناست که فردی که دارای برگه سهام است بتواند مالکیت خود را اعمال کند که متأسفانه در خصوص سهام عدالت این موضوع عملیاتی نشده و امروز در خصوص سومین محور که موضوع بحث سود است، دولت اتخاذ به تصمیم کرده است.

وی افزود: دولت اعلام کرده که به زودی قرار است سود سهام عدالت را به مردم پرداخت کند و این‌گونه تصور کرده که 10 سال از زمان واگذاری گذشته در صورتی که در آیین‌نامه‌ها مشخص است بخشی از این واگذاری‌ها کمتر از 10 سال است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: برای پرداخت سود سهام عدالت در سال آینده عملکرد شرکت‌ها مبناست و طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته، سودی که بناست به مردم پرداخت شود، حداکثر 3 هزار و 600 میلیارد تومان است که در خوشبینانه‌ترین حالت 50 درصد این مبلغ متعلق به دولت است و 50 درصد متعلق به مردم، به عبارتی اگر بخواهیم سهم پرداختی به مردم را به طور ریز محاسبه کنیم، حدود هزار و 800 میلیارد تومان می‌شود.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: اگر این هزار و 800 میلیارد تومان را به تعداد دارندگان سهام عدالت که 50 میلیون نفر هستند، برای هر نفر در سال سودی معادل 36 هزار تومان یا به عبارتی ماهانه سود آن معادل 3 هزار تومان است که معادل خرید دو نان سنگک است.

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور شما برای اقتصاد کشور باید منابع خود را به منابع کلان تبدیل کنید، نه منابع کلان هزار و 800 میلیارد تومانی را به منابع خرد تبدیل کنید و اتفاقی که در اینجا رخ داده، چالش‌های اساسی را ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت:‌ وضعیتی که در تصمیم‌گیری سهام عدالت شاهد هستیم، به جز ایجاد مطالبه و عدم فایده برای مردم چیزی به دنبال ندارد و درخواست ما از رئیس‌جمهور توقف این اقدام و تعیین تکلیف ساختاری است که در لایحه یا طرح نمایندگان قرار است که مطرح شود.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: هیأت وزیران در مصوبه‌‌ای که در بهمن‌ماه گذرانده هر شرکت بزرگ پالایشگاهی سودده را از مجموعه سهام عدالت که متعلق به مردم است، خارج کرده و به جای آن دو شرکت غیربورسی زیانده و کم‌بازده را جایگزین کرده است.

وی در پایان گفت:‌ ما خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم و کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه روز سه‌شنبه خود موضوع سهام عدالت را مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۱۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان