//
کدخبر: ۱۳۷۴۴ //

روز شمار اعتراضات ضد ترامپ در آمریکا و جهان

دونالد ترامپ شاید تنها رییس جمهور آمریکا باشد که از نخستین روز اعلام تمایل به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کشورش برغم اعتراضات و مخالفت هایی با این ابعاد مسیر پیروزی و ورود به کاخ سفید را طی کرده و با گذشت 52 روز از تصدی خود همچنان با همان اعتراضات روبرو است.

به گزارش فرتاک نیوز،

این سرمایه دار آمریکایی که در طول 40 سال فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری های گوناگون بارها طعم ورشکستگی را چشیده وپیش ازاین بکبار دیگر به فکر ورود به کاخ سفید افتاده بود، سرانجام در16ژوئن سال 2015 بدون سابقه سیاسی و یا فعالیت در دستگاه های دولتی رسما نامزدی خود را برای شرکت در این انتخابات اعلام کرد.

ورود ترامپ به عرصه رقابت های سیاسی در ابتدا نه تنها در محافل سیاسی این کشور جدی گرفته نشد، بلکه با ناباوری مردم و دستگاه های سیاسی آمریکا روبرو شد.

اما دیری نگذشت که همین چهره جنجالی بازی های سیاسی آمریکا در مقام پیام آور حقیقتی نادیده گرفته شده درجامعه آمریکا ، یعنی نیاز جدی گرفته نشده مردم این کشور به یک دگرگونی بنیادین ،گوی رقابت را به سرعت ازسایر رقبای جمهوریخواه خود ربود و به چهره ای بدل شد که از طرفی در تشکیلات کهنه و رنگ و رو رفته کشورش هراس از هم پاشیدگی و آشفتگی را به ارمغان آورد و از طرف دیگر در مقام پیام آور یک دگرگونی عظیم در سرنوشت مردم آمریکا و جهان مورد حمایت اکثریت غیر قابل باوری از مردم کشورش قرار گرفت.

این اقبال غیر قابل پیش بینی در میان گردانندگان ماشین سیاست آمریکا به فاصله کمتر از یک سال برگزیدگان حزبی را که ترامپ خود را نماینده آن ها می دانست اما به همان اندازه با مخالفت و عدم حمایتشان روبرو بود در مقابل او به کرنش در آورد.

باوجود آن که ورود این شخصیت کم تجربه به رزمگاه سیاسی در ابتدا برای کهنه کاران واشنگتن خطری جدی محسوب نمی شد، اما ضروری بود تا از همان ابتدا با براه انداختن اجتماعات اعتراضی ولو کوچک هشدارهای لازم را به او بدهند که البته به گواه آنچه بعد ها اتقاق افتاد این تلاش ها اثر چندانی در ترامپ نداشت.

به همین دلیل است که می بینیم در روز 17 ژوئن یعنی درست یک روز بعد از اعلام رسمی تمایل ترامپ به شرکت در این انتخابات اولین تظاهرات اعتراضی علیه او در ایالت نیوهمشایر و با حضور چند صد نفر از هواداران حزب دمکرات آمریکا صورت گرفت و زنگ شروع را برای اعراضات بعدی بصدا در آورد.

دردومین تظاهرات در مراسم نهاری که با حضور ترامپ درشیکاگو برگزار شد گروهی در مقابل باشگاه شهر شیکاگو بر علیه او به تظاهرات دست زدند که ساعاتی بعد بدون انعکاس گسترده ای پایان گرفت.

در روز 9ژوئیه در حالی که ترامپ در هتل بین المللی خود در پایتخت آمریکا در مراسم نهاری حضور پیدا کرده بود متعرضین با تجمع در مقابل ساختمان این هتل خواستار بایکوت جهانی مستقلات و نمایش های تلویزیونی او شدند.

انتشار خبراین تظاهرات موجب گرایش گروه های بیشتری از مردم آمریکا به جمع معترضین شد و یک روز بعد در دهم ماه ژوئیه در حالی که ترامپ به سخنرانی برای گروهی موسوم به 'دوستان آبه' و متشکل از شخصیت های محافظه کار هالیوودی مشغول بود عده ای با کتک زدن به مجسمه های کوچک کاغذی او اعتراض خود را ابراز کردند و روز بعد گروه نسبتا کثیری با راه انداختن تظاهراتی در یکی از گردهمایی های انتخاباتی ترامپ در قینکس آریزونا این گرد همایی را مختل کردند و بتدریج با حامیان ترامپ در این محل درگیر شدند که با دخالت مامورین امنیتی ترامپ در گیری ها خاتمه پیدا کرد.

درروز 23 همان ماه ترامپ هنگام ورود به شهر لاردو ایالت تکزاس با شعار های تند معترضین مورد استقبال قرار گرفت و در این تظاهرات گروهی از طرفداران ترامپ نیز به مبادله سخنان تند و تهدید گرانه با مخالفین پرداختند.

در روز 11 اوت همان سال گروهی در اعتراض به اظهارات ضد مهاجرین و ضد کهنه سربازان آمریکایی در شهر برچ ران ایالت میشگان به تظاهرات دست زدند.

در روز 25 ماه اوت در اولین برخورد جدی ترامپ با رسانه های آمریکای در جریان یک کنفرانس خبری سخنان اعتراض آمیز خورخه راموس خبرنگار تلویزیون 'یونیوویژن'علیه ترامپ بر سر حرف هایی که او در رابطه با اخراج مهاجرین از این کشور زده بود به درگیری لفظی با نامزد ریاست جمهوری آمریکا منتهی شد و سر انجام مامورین حفاظتی به دستور ترامپ این خبرنگار را از محل کنفرانس بیرون انداختند که این واقعه واکنش های نسبتا گسترده ای را در محافل سیاسی و رسانه ای بدنبال داشت.

درروز 14 اکتبر همان سال در گیری های تندی میان مخالفان و طرفداران ترامپ در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا در گرفت که به پراکنده شدن تظاهر کنندگان با دخالت پلیس منتهی شد.

در روز 7 نوامبر در حالی که ترامپ مشغول اجرای نقشی در یکی از برنامه های فکاهی تلویزیونی بنام 'ستردی نایت لایو' مشغول بود مخالفان او با اجتماع در مقابل این محل تجمع کردند و به دادن شعارهایی علیه او پرداختند.

در فاصله روزهای چهارم تا بیست و دوم دسامبر معترضین بار ها گرد همایی های ترامپ در کارولینای جنوبی ،میشیگان و برخی ایالت های دیگر را مختل کردند و ترامپ نیز در واکنش به فحاشی نسبت به تظاهرکنندگان روی آورد و آن ها را دیوانگان و معتادان خود فروخته خواند.

همزمان با ادامه حضور ترامپ در عرصه این رقابت ها در سال 2016 بر ابعاد و دفعات گرد همایی های اعتراضی علیه او نیز افزوده شد.

در روز چهارم ژانویه سال 2016 گروه کثیری از حامیان برنی سندرز یکی از نامزدان حزب دموکرات و طرفداران نهضت موسوم به 'حیات سیاهان اهمیت دارد ' به تظاهرات گسترده ای در یکی از گرد همایی های ترامپ در شهر لوول ماساچوست دست زدند و بطور مکرر سخنرانی او را مختل کردند تا سرانجام این تظاهرات با دخالت پلیس و نیروهای انتظامی پراکنده شد.

روز هفتم ژانویه گروهی نزدیک به یک هزار نفر در پارک شهرداری شهر برلینگتون ایالت ورمونت علیه وی تظاهرات کردند و در روزاول مارس همان سال در حالی که ترامپ با پیش بینی حضور گسترده مخالفان در محل برگزاری سخنرانی خود در شهر شیکاگو این سخنرانی را لغو کرده بود معترضین با شنیدن این خبر به شادی و پایکوبی و دادن شعار های حمایت از برنی سندرز پرداختند.

در روز دهم مارس حین برگزاری یکی ازسخنرانی های ترامپ شدت تظاهرات اعتراضی علیه او مامورین امنیتی ترامپ را وادار به درگیری با تظاهر کنندگان کرد و ضرب و شتم تظاهر کنندگان از سوی این مامورین به دعاوی قانونی علیه آن ها منجر شد.

دخالت و درگیری مامورین حفاظت ترامپ با مردم آمریکا جنجال برانگیز شد و در بسیاری از رسانه های آمریکایی به ان پرداخته شد اما خشونت این مامورین نه تنها جلو ادامه این تظاهرات را نگرفت بلکه بر شدت و گستردگی بیشتر ان ها در سراسر آمریکا افزود وماه مارس تقریبا بطور روزمره شاهد برگزاری تظاهراتی علیه او در همه ایالات و بویژه ایالت هایی بود که وی برای انجام گرد همایی و سخنرانی به آن ها سفر می کرد.

همزمان با واکنش های منفی و گسترده مردم آمریکا نسبت به ترامپ و بروز خشونت هایی میان مخالفان و طرفداران او بسیاری از قانونگذاران جمهوریخواه نیز به گرفتن مواضع مخالف نسبت به او روی آوردند و فضای عدم حمایت از ترامپ این احتمال را پیش آورد که جمهوریخواهان برغم کناره گیری همه نامزد های دیگر این حزب حاضر به تایید نهایی او به عنوان نامزد این حزب نخواهند شد.

ترامپ در واکنش به این شایعات روز17 مارس درگفتگوی تلویزیونی با شبکه سی ان ان عملا تهدید کرد که در صورت امتناع حزب جمهوریخواه از به رسمیت شناختن نامزدی او دراین کشور شورش و بلوا بپا خواهد شد.

درآوریل سال 2016 و با تکراربرنامه های ضد مهاجرتی ترامپ در کمپین های انتخاباتی وتاکید او بر ضرورت کشیدن یک دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک در روز های 14 ، 28 و 29 این ماه چندین تظاهرات عمده دراعتراض به این اظهارات و سیاست ها برگزار شد.

اینگونه تظاهرات در ماه مه نیز ادامه پیدا کرد و محور اصلی همه اعتراضات در این ماه نیز کم و بیش موضوع دیوار مرزی ترامپ و تهدید وی به جلوگیری از ورود مهاجرین و پناهندگان به کشورش بود.

برجسته ترین این تظاهرات گردهمایی های اعتراضی روزهای 7 ،24 ، 25 و 27 ماه مه بود که به غیر از یکی از این تظاهرات که در واشنگتن برگزار شد، اغلب آن ها در ایالت کالیفرنیا و در حمایت از مهاجرین لاتین تبار و مسلمانان و برخی از آن ها در واکنش به اظهارات توهین آمیز ترامپ نسبت به زنان رخ داد.

در روزهای دوم ، سوم ، دهم ، شانزدهم و نوزدهم ماه ژوئن تظاهرات اعتراضی با شعار حمایت از مهاجرین و بخصوص مهاجرین لاتین تبار آمریکایی همچنان ادامه داشت که برخی از آن ها به درگیری میان طرفداران ترامپ و گروه های مخالف منجر شد.

ادامه تظاهرات اعتراضی نسبت به ترامپ در ماه ژوئیه به تدریج به حضور گسترده تر طرفداران ترامپ در محل برگزاری گردهمایی های او و بروز درگیری هایی میان دو گروه که با مجروحیت و بازداشت برخی از تظاهر کنندگان دو گروه منجر شد، همراه بود .

با اظهارات توهین آمیز ترامپ نسبت به یک خلبان هندی الاصل آمریکایی که جان خود را در جبهه های جنگ از دست داده بود مضمون تازه ای برای شعار های اعتراضی مردم آمریکا علیه ترامپ بوجود آمد .

در ماه های اوت و سپتامبر این سال همزمان با ادامه تظاهرات ضد ترامپ چند استودیوتولید موسیقی کمپین بی سابقه ای را با نام :' 30 روز و 30 آهنگ' آغاز کردند که طی ان در هر روز اهنگ تا زه ای را در بیان اعتراضات مردم آمریکا نسبت به ترامپ به بازار های موسیقی این کشور عرضه کردند که با استقبال بی نظیری روبرو شد و در نتیجه در ماه اکتبر همان سال نام این کمپین ابتدا به 30 روز 40 آهنگ و سپس 30 روز و 50 آهنگ تغییر کرد.

در روز 18 اکتبر شماری از زنان آمریکایی که بنا به گفته آن ها مورد تجاوز و یا بد رفتاری های جنسی از سوی ترامپ قرار گرفته بودند در مقابل برج معروف ترامپ در منهتن نیویورک اجتماع کردند و کمپین زنان علیه ترامپ را که خواهان عدم حمایت زنان آمریکا از ترامپ و خروج زنان آمریکا از حزب جمهوریخواه این کشور بود بنا گذاشتند که در پی آن تظاهرات و گرد همایی های زیادی در چندین ایالت این کشور براه افتاد.

در روز 26 اکتبر موزائیکی که به یاد بود و برسم بزرگداشت ترامپ در یکی از پیاده روهای هالیوود ساخته شده بود توسط گروهی تخریب شد که عامل این تخریب بعد از پیروزی ترامپ و در ماه فوریه امسال به جرم خرابکاری به سه سال کار اجباری در موسسات دولتی این کشور محکوم شد.

در پنجم نوامبر سال 2016 و سه روز قبل از رای گیری ها درحالی که ترامپ مشغول سخنرانی در یکی از مراکز شهر رنو ایالت نوادا بود فریاد ' اسلحه ، اسلحه' از گوشه هایی از سالن سخنرانی موجب خروج فوری ترامپ از صحنه شد که دقایقی بعد با برطرف شدن خطرات و تهدید های احتمالی دو باره به صحنه برگشت.

سرانجام در روز 8 نوامبرسال 2016 و در میان بهت و حیرت مردم این کشور و نقاط مختلف جهان دونالد ترامپ با پیروزی در انتخابات چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا شد .

با قطعیت پیروزی ترامپ اعتراضات و تظاهرات مخالفان برعلیه او حتی از پیش از این پیروزی شدید تر و گسترده تر شد.

•د نخستین ساعات روز نهم نوامبر مردم شهر نیویورک که گروه هایی از آن ها از شب گذشته و بلافاصله پس از خبر پیروزی ترامپ به تظاهرات علیه او مشغول بودند خیابان های این شهر را پرکردند و بتدریج دامنه این تظاهرات به شهرها و ایالت های مختلف آمریکا کشیده شد که بطور پراکنده تاکنون ادامه داشته است.

•درهمین روز بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان آمریکایی کلاس های درس را ترک کردند و در اعتراض به رییس جمهور منتخب کشورشان به خیابان ها ریختند و بسیاری از هنرمندان پر آوازه این کشور نیز به جمع تظاهر کنندگان پیوستند که این تظاهرات در برخی از شهر های آمریکا تا ساعات اولیه صبح روز بعد ادامه پیدا کرد و طی ان ها شماری از تظاهر کنندگان بازداشت شدند.

•درفاصله روزهای دهم تا پایان ماه نوامبر نزدیک به 200 تجمع اعتراضی گسترده در شهر های مختلف آمریکا و از جمله شمار زیادی از موسسات آموزشی این کشور برگزار شد که طی آن میلیون ها نفر از مردم آمریکا با دادن شعار علیه ترامپ خواستار جلوگیری از ورود رییس جمهور منتخب کشورشان به کاخ سفید از طریق بازشماری آرا در برخی از ایالت ها و یاتغییر رای مجمع الکترال این انتخابات شدند.

•برجسته ترین این تجمعات اعتراضی درپورتلند اورگان، شیکاگو ، دالاس ، گراند رپید در ایالت میشگان ، گرین بورو در کارولینای شمالی ، لویز ویل کنتاکی ، شهر های مدیسون و میلواکی در ایالت ویسکانسین ،شهرهایی از ایالت مینه سوتا ، نیویورک فیلادلفیا، برخی شهر های ایالت کالیفرنیا ، ریچموند ویرجینیا و شهر تامپا در ایالت فلوریدا رخ داد که طی ان ها بنا بر برخی بر آورد ها نزدیک به 10 میلیون نفر از مردم آمریکا عدم حمایت خود از ریاست جمهوری ترامپ را اعلام کردند.

•دامنه اعتراض به پیروزی ترامپ در این انتخابات به داخل آمریکا محدود نشده و بویژه بعد از این پیروزی اقشار گسترده ای از مردم سایر کشور های جهان نیز به جمع معترضین ترامپ پیوستند و در کشور هایی از جمله انگلیس ، فرانسه ، آلمان ، نیوزیلند ، استرالیا و برخی کشورهای دیگر با براه انداختن راهپیمایی هایی نسبت به این پیروزی واکنش نشان داند.

•همراه با این اعتراضات گسترده موضوع دخالت روسیه در این انتخابات و شایعات مربوط به تلاش گردانندگان کرملین برای جلوگیری از پیروزی هیلاری کلینتون به نفع ترامپ ، چاشنی دیگری از موج اعتراضات ضد ترامپ در این دوران بود که پس از ورود او به کاخ سفید نیز با شدت و گسترش بیشتری ادامه پیدا کرد و به کناره گیری برخی از منتصبین ترامپ منجر شد.

•درهمین فاصله ترامپ که قبل از پیروزی و حین رقابت های انتخاباتی شبکه مجازی توییتر را برای ارتباط با طرفداران خود مورد استفاده قرار می داد بتدریج از طریق همین شبکه با اتهاماتی نظیر خود فروختگی ، اعتیاد به مواد مخدر و مزدوری ، مخالفان خود را مورد حمله قرار داد.

•برغم همه این اعتراضات وتلاش های سیاسی سرانجام اعضا مجموعه ای موسوم به کالج الکترال بار دیگر با اعطا 306 رای الکترال رسما ترامپ را رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که بلافاصله به تایید قانونگذاران کنگره آمریکا نیز رسید و به این ترتیب مردی که در ژوئن سال 2015 با ورود خود به عرصه رقابت های سیاسی با واکنشی نا باورانه روبرو شده بود در روز 20 ژانویه سال 2017 با ادای سوگند ریاست جمهوری عنان اختیار کشوری را که ادعای رهبری جهان را با خود به یدک می کشد در اختیار گرفت.

•ورود رسمی ترامپ به کاخ سفید اما تاثیری در ابعاد این اعتراضات نداشت و تجمعات اعتراضی و مخالفت مردم آمریکا با ترامپ از همان نخستین ساعات پس از مراسم تحلیف او تاکنون در اشکال مختلف از جمله راهپیمایی های گسترده که راهپیمایی زنان یکی از برجسته ترین نمونه های آن بوده و طی آن نزدیک به 4 میلیون نفر در خیابان های آمریکا براه افتادند ادامه داشته است.

•آخرین نمونه این راهپیمایی ها راهپیمایی سراسری موسوم به 'یک روز بدون زن' بود که روز 8 ماه مارس در بسیاری از شهرهای آمریکا مردم را به خیابان ها کشاند.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۷۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان