//
کدخبر: ۱۳۴۸۶ //
رئیس سازمان بهزیستی عنوان کرد

توانمندسازی ۴۵ هزار زن سالمند/ در شاخص‌های دیده‌بانی سلامت برای سالمندان خیلی عقبیم

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: شاخص‌های سلامت برای سالمندان مانند امنیت درآمد شغلی، توانمندی، سلامتی و محیط توانمند مناسب نیست و این یک حقیقت تلخ است.

توانمندسازی ۴۵ هزار زن سالمند/ در شاخص‌های دیده‌بانی سلامت برای سالمندان خیلی عقبیم

به گزارش فرتاک نیوز، انوشیروان محسنی بندپی در مراسم کارگاه کاربرد روش‌های اجتماعی محور در عملیاتی کردن طرح و برنامه‌ها توسط بنیادهای فرزانگان گفت: سالمندی یک پدیده فیزیولوژیکی است و اکنون سن امید به زندگی در کشور به بیش از 80 سال رسیده است به همین دلیل سالمندی می‌تواند به عنوان یک بحث ارتقای شاخص سلامت مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: کشوری می‌تواند موفق باشد که برای دوره سالمندی جمعیت خود برنامه‌ریزی کند تا اگر بعد از 30 سال کارکردن فردی به دوران بازنشستگی رسید تا پایان عمر، فرصتی داشته باشد زیرا طبق برآوردها این دوران یک پنجم عمر انسان را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: شاخص‌های دیده‌بانی سلامت در کشور مطلوب نیست و متأسفانه حقیقت تلخی در جامعه وجود دارد و این است که طبق رصد شاخص‌های دیده‌بانی سلامت در کشور ، شاخص‌های سلامت برای سالمندان مانند امنیت درآمد شغلی ، توانمندی ، سلامتی و محیط توان‌ساز مطلوب نیست.

وی گفت: در زمینه حمل‌ونقل عمومی باید برای افراد دارای معلولیت، جانبازان، زنان باردار، سالمندان و افراد دچار آسیب‌های موقتی محیط های مناسب سازی شده با نگاه همه‌جانبه ایجاد شود.

وی تأکید کرد: در شاخص‌های دیده‌بانی سلامت خیلی عقب هستیم اما جهش در اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که امید داریم در رتبه‌بندی بعدی تا 15 پله صعود کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یکی از راه های اجتماعی کردن این برنامه‌ها، تسهیل حضور افراد در محیط های اجتماعی است گفت: هرساله در جشنواره شهید رجایی، دستگاه‌های دولتی رتبه بندی می شوند و امسال امتیازی برای دستگاه‌های دولتی که اقدام به مناسب سازی محیط‌های خود برای سالمندان، افراد دارای معلولیت و جانبازان کنند، اختصاص داده شده است.

وی در ادامه با بیان آنکه چندین سال در خصوص تولیت امور سالمندان در کشور با چالش روبرو بودیم که بالاخره دبیرخانه شورای عالی سالمندان در بهزیستی تشکیل شد و این سازمان به عنوان مرجع متولی امور سالمندان است، گفت: مقرر شده دو گروه تخصصی ذیل دبیرخانه شورای عالی سالمندان شامل گروه رفاه و حمایت‌های اجتماعی و گروه سلامت تشکیل شود که در حال پیگیری آن هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان آنکه مؤلفه‌هایی مانند انزوا و گوشه‌نشینی و آسیب های روحی و روانی سالمندان را تهدید می کند، گفت: در برنامه ششم توسعه نسبت به توسعه بنیاد فرزانگان تلاش کردیم زیرا آسیب‌هایی که سالمندان را تهدید می‌کند فقط مربوط به سلامت جسمانی نیست.

محسنی بندپی تأکید کرد: بسیاری از امور سالمندان را با استفاده از اجتماعی کردن برنامه‌ها و بکارگیری ظرفیت مردمی می توان برطرف کرد؛ همه چیز نگاه دولتی ، پول و ساختار نمی‌خواهد.

وی با اشاره به جمعیت بیش از هفت میلیون نفری سالمندان در کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 ، جمعیت زیر 15 سال با میزان جمعیت بالای 60 سال کشور برابر شوند بنابراین حاکمیت باید برای این اقشار برنامه‌ریزی داشته باشد و نقشه راه مشخصی ترسیم کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به زنان سالمند اشاره کرد و گفت: با همکاری معاونت زنان ریاست جمهور مقرر شده تا نسبت به توانمندسازی 45 هزار زن سالمند اقدام کنیم؛ این درحالی است که دولت تدبیر و امید نیز لایحه ای درخصوص مساعدت‌های اجتماعی برای گرو‌ه‌های آسیب‌پذیر در دست بررسی دارد و سازمان تأمین اجتماعی نیز از منابع خود در جهت ارتقای بیمه تکمیلی بازنشستگان اقدام کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۴۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان