//
کدخبر: ۱۱۴ //
برگزیده افغانستانی جایزه کتاب جلال آل احمد:

"افغانستان" تنها کشوری که ناشر جهانی ندارد

محمداعظم رهنورد زریاب گفت: افغانستان تنها کشوری است که ناشر جهانی ندارد و نویسندگان بابت چاپ کتاب پولی از ناشر دریافت نمی‌کنند.

"افغانستان" تنها کشوری که ناشر جهانی ندارد

به گزارش فرتاک نیوزمحمداعظم رهنورد زریاب گفت: افغانستان تنها کشوری است که ناشر جهانی ندارد و نویسنمحمد اعظم رهنورد زریاب داستان نویس افغانستانی و برگزیده جایزه کتاب جلال در بخش رمان ضمن ابراز خرسندی از حضور نویسندگان افغانستان در این رویداد بزرگ ادبی گفت: تشویق نویسندگان افغانستان در این جایزه بسیار تأثیرگذار است.

نویسنده کتاب چارگرد قلا گشتم با انتقاد از وضعیت فرهنگ و هنر افغانستان، خاطرنشان کرد: در مجموع وضعیت هنر از جمله داستان نویسی چندان خوشایند نیست و به علت بی‌توجهی دولت به فرهنگ و هنر پدیده‌های هنری، ادبیات و فرهنگ در حاشیه قرار دارد.

وی افزود: کشورهای غربی هم که در افغانستان حضور یافتند به فرهنگ و هنر این کشور توجهی نکردند.

 رهنورد زریاب با بیان اینکه جایگاه هنرهای مثل موسیقی، خوشنویسی و نقاشی به نسبت دهه 60 پیشرفتی نداشته است، بیان کرد:  وضع کنونی ادبیات و فرهنگ در افغانستان مطلوب نیست و حتی می‌توان گفت که نگران کننده است.

 وی با اشاره به عشق و علاقه نویسندگان جوان افغانستان به ادبیات و داستان‌نویسی بیان کرد: افغانستان تنها کشوری است که ناشر جهانی ندارد و نویسندگان بابت چاپ کتاب پولی از ناشر دریافت نمی‌کنند.

رهنورد زریاب با تأکید بر حمایت از نویسندگان جوان به ویژه از نظر مالی اظهار داشت: در کشوری نظیر افغانستان حمایت باید از طرف دولت صورت بگیرد اما دولت ما  به فرهنگ و هنر توجه چندانی نمی‌کند.

نویسنده کتاب چارگرد قلا گشتم وضعیت و جایگاه هنر سینما و تئاتر را در افغانستان نامناسب دانست و اظهار داشت:  تنها در عرصه ادبیات دستاوردهای خوبی داریم و این دستاوردها محصول و نتیجه  فداکاری و دلبستگی عاشقانه جوانان و نویسندگان ما و شاعران ما در امر ادبیات و فرهنگ است.

اختتامیه نهمین جایزه کتاب جلال آل احمد روز گذشته در 2 بخش رمان و داستان کوتاه  برگزار و نویسندگان برتر بخش افغانستان نیز معرفی شدند.

کتاب‌های چارگرد قلا گشتم نوشته محمد اعظم رهنورد زریاب، گرگ‌های دوندر نوشته احمد ضیاء سیامک هروی، در بخش رمان و کابل جای آدم نیست نوشته سیدعلی موسوی، خروسان باغ بابر نوشته حسین فخری به عنوان کتاب‌های برتر در بخش افغانستان نهمین جایزه کتاب جلال‌آل‌احمد شناخته شد. دگان بابت چاپ کتاب پولی از ناشر دریافت نمی‌کنند.

 

منبع: میزان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان