//
کدخبر: ۴۵۳۲۹۶ //

چرا پرداخت زکات فطریه واجب است؟

رئیس تبلیغات اسلامی کردکوی ضمن برشمردن آثار و برکات پرداخت زکات در زندگی در خصوص چرایی وجوب پرداخت زکات فطریه توضیح داد.

چرا پرداخت زکات فطریه واجب است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت الاسلامی مهدی پاک‌ منش در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد: اعمال ده‌گانه نماز، روزه، زکات، خمس، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولّی و تبرّی. جزء فروع دین ما بوده و عمل به آن‌ها واجب است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه اصلی زکات به دلیل آن بوده که خداوند در سرمایه ثروتمندان حق نیازمندان را قرار داده است، گفت: زکات دو نوع دارد: زکات فطریه که در عید فطر پرداخت می‌شود و زکات مال که به غلات چهارگانه، دام‎‌ها و سکه‌ها با شرایط خاصی تعلق می‌گیرد.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان کردکوی با توضیح اینکه زکات به معنای پاک شدن است و در قدیم مردم واژه «پاک کردن مال» را به جای پرداخت زکات استفاده می‌کردند، گفت: ما انسان‌ها در طول ماه رمضان با روزه داری و عبادت خداوند بدن و روح و جان خود را از گناهان پاک می‌کنیم و در آخرین روز ماه مبارک نیز باید با پرداخت حق فقرا یا همان زکات فطریه مال خود را نیز پاکیزه کنیم.

فاطمی منش با تأکید اینکه پرداخت زکات و پاک کردن مال از حق فقرا تکمیل‌کننده یک ماه روزه‌داری است، افزود: بهتر است مبلغ زکات فطریه را قبل از اقامه نماز عید پرداخت کرده و یا مبلغ آن را محاسبه و کنار گذاشته و اولین فرصت به دست نیازمندان برسانیم.

وی با توضیح اینکه فطریه به افرادی که توان پرداخت خرج زندگی را  ندارند، تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: اولویت پرداخت زکات با اقوام و بستگان و در درجه همسایگان و همشهریان است و اگر نیازمندی را پیدا نکردید زکات فطریه را برای آزاد کردن زندانیان، ساختن مساجد، مدارس، جاده‌ها، کتابخانه و به طور کلی خدمات عام المنفعه نیز بپردازید.

رئیس تبلیغات اسلامی گلستان ادامه داد: بنابر فرمود مولای متقیان حضرت علی (ع) اگر همه مردم زکات مال خود پرداخت کنند، فقیری باقی نخواهد ماند و اصلی‌ترین فلسفه زکات مبارزه با فقر و بدبختی در جامعه است.

فاطمی‌منش با اشاره به اینکه زکات فطریه را نمی‌توانیم به افراد واجب النفقه بپردازیم تصریح کرد: به طور مثال مرد نمی‌تواند زکات فطریه را به فرزندان و پدر و مادر خود بپردازد و شوهر نیز نمی‌تواند زکات فطریه را به همسر خود بدهد اما دادن زکان فطریه به برادر، خواهر، عمو، دایی و دیگر اقوانم نیازمند بلامانع است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۳۲۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان