//
کدخبر: ۴۴۵۹۳۶ //

هشدار‌های هلال احمر به کوهنوردان

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: کوهنوردان باید قبل از شروع حرکت وضعیت آب‌وهوا را بررسی و به هشدار‌های هواشناسی توجه کنند.

هشدار‌های هلال احمر به کوهنوردان
به گزارش فرتاک نیوز،

بابک محمودی با بیان اینکه در ماه گذشته بالای ۳۰ جوان در کوه‌های کشور آسیب دیدند گفت: در حال حاضر طبیعت گردی بسیار رایج شده و این در حالیست که کوهنوردان کمتر به هشدار‌های قرمز و نارنجی هواشناسی توجه می‌کنند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اوایل دی ماه در ازنا یک حادثه تلخ داشتیم، ادامه داد: در اشترانکوه اولین برف سال باریده بود که ۳۰ سانت هم نبود، عده‌ای از افراد که یکدیگر را نمی‌شناختند و از طریق فضای مجازی با هم آشنا شده بودند از شهر‌های مختلف دور هم جمع شدند به کوه رفته بودند. همه این افراد جوان و بزرگترینشان ۲۵ ساله بود. بهمن در ارتفاع ۱۱ هزار و ۵۰۰ پایی به آن‌ها زده بود و کسی نمی‌توانست به آنجا برود و متاسفانه چند روز طول کشید تا بتوانیم پیکر‌های کوه‌نوردان را با هلی‌کوپتر پایین بیاوریم؛ در اشنویه نیز به ۵ نفر بهمن زد ۳ نفر زیر بهمن ماندند، متاسفانه این افراد در حال حاضر مفقودند و یک ماه است که پیدا نشده‌اند و معلوم نیست کجا رفته‌اند.

وی با تاکید بر این نکته که کوهنوردان باید حتما قبل از حرکت وضعیت آب‌وهوا را بررسی و به هشدار‌های هواشناسی توجه کنند، افزود: عده‌ای عمداً و در حالی که می‌داند برف می‌بارد به غار برفی می‌روند تا لذت ببرند، کوهنوردان باید برنامه مکانی داشته باشند و بدانند در کجا حضار شوند که بهمن و بوران نیاید. صد کیلومتر باد یعنی طی زمان کمتر از ۳ دقیقه، نیم متر و طی ۱۰ دقیقه یک مترونیم جا‌به‌جایی، در این حالت نه از آدم و نه از خودرو ردی باقی نمی‌ماند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر تاکید کرد: حدود ۶ استان ما همیشه درگیر برف هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به چهارمحال و بختیاری و منطقه کوهرنگ، ارتفاعات البرز، بخشی از مازندران، آذربایجان‌های غربی و شرقی و اردبیل اشاره کرد و در این استان‌ها در خشک‌ترین سال‌ها نیز با برف انبوه روبه‌رو هستیم.

محمودی با اشاره به اینکه در سازمان امداد و نجات تجهیزات تخصصی کوهستان برای استان‌هایی که دارای برف انبوه هستند تهیه شده است بیان کرد: اسکی‌های مخصوص کوهستان که به‌وسیله آن امدادگران بتوانند ساعت‌ها و حتی روز‌ها در برف بمانند را برای اولین آوردیم اما عده‌ای که درک درستی از کار‌های ما ندارند عنوان می‌کنند وارد کردن این تجهیزات برای کمک به افراد مرفه است، اما برخلاف عقیده این افراد ما باید به فردی که در کوه گیر می‌کند با هر وضعیتی کمک کنیم.

وی افزود: از نظر اصول ۷ گانه که برای اسلام است، هیچ تبعیضی در بین افراد نداریم نه نژاد، نه زبان، نه رنگ، نه فرهنگ و نه ملیت هرکس در هر کجای دنیا نیاز به کمک داشته باشد ما برای امداد ورود می‌کنیم.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۵۹۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان