//
کدخبر: ۴۰۳۲۳۴ //
دارو | نگهداری از دارو

با داروهای غیرقابل استفاده در خانه تکانی چه کنیم؟

هنگام انجام خانه تکانی و گردگیری عید، حتماً در منازل با کیسه های دارو محتوی قرص، کپسول و یا شربت نیمه مصرف شده مواجه خواهید شد که توصیه می شود حتما جعبه یا قفسه دارویی خود را سر و سامان دهید.

با داروهای غیرقابل استفاده در خانه تکانی چه کنیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

داروهای غیر قابل استفاده خود را به داروخانه‌های منتخبی که از سوی معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده است، تحویل دهید.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از افراد خواست هنگام خانه تکانی به قفسه های دارویی خود هم سرو سامان بدهند.

دکتر وریا رحیمی با اشاره به اصول مهم برای نگهداری مجدد داروها در منزل هنگام خانه تکانی، اظهار کرد: هنگام انجام خانه تکانی و گردگیری عید، حتماً در منازل با کیسه های دارو محتوی قرص، کپسول و یا شربت نیمه مصرف شده مواجه خواهید شد که توصیه می شود حتما جعبه یا قفسه دارویی خود را سر و سامان دهید.

وی با بیان اینکه بیشترین موارد مسمومیت در محیط خانه رخ می‌دهد و افراد باید با رعایت برخی نکات ایمنی از بروز چنین حوادثی پیشگیری کنند، گفت: باید داروهایی که تاریخ انقضاء آنها گذشته را از بسته بندی اصلی خارج و داخل کیسه زباله و یا چاه فاضلاب ریخته و معدوم کنید.

وی گفت: تاریخ انقضاء معمولا به شمسی یا میلادی روی جعبه مقوایی داروها، در انتهای ورقه های آلومینیومی بسته بندی قرصها و کپسول ها، روی شیشه آمپول و ویالهای تزریقی و درخصوص پمادها و کرمهای موضعی بر روی انتهای تیوب پماد و کرم حک شده است.

وی اظهار کرد: توصیه می شود شربت ها را در فاضلاب خالی کرده و شیشه های آن را دور بریزید، همچنین قطره های چشمی که از باز شدن درب آن یک ماه گذشته دیگر استریل نمی باشند و باید دور ریخته شوند. آمپولها و سرنگ های تاریخ گذشته را هم در کیسه زباله بریزید و معدوم کنید.

می‌توان به طور صحیح داروهای غیرقابل استفاده اعم از داروهای مازاد و تاریخ مصرف گذشته را دور ریخت. آن هم به صورتی که طبیعت آسیب نبیند و این داروها وارد چرخه طبیعت نشوند. بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی سازمان غذا و دارو، برای داروهای غیر قابل استفاده خود، ابتدا داروهایی که دارای بطری شیشه‌ای هستند را از سایر داروها جدا کنید. در مرحله بعدی داروها را درون کیسه‌های پلاستیکی قرار داده و در آن‌ها را ببندید. سپس داروهای غیر قابل استفاده خود را به داروخانه‌های منتخبی که از سوی معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده است، تحویل دهید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۳۲۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان