//
کدخبر: ۳۹۶۱۲۸ //
حیوان خانگی

قانون نگهداری حیوان در آپارتمان | نگهداری حیوان در واحد خصوصی

قانون نگهداری حیوان در آپارتمان چیست؟ در این پست به این سوال جواب خواهیم داد.


قانون نگهداری حیوان در آپارتمان | نگهداری حیوان در واحد خصوصی
به گزارش فرتاک نیوز،

در حال حاضر در حالی هر روز به تعداد کسانی که حیوانات خانگی به خصوص سگ و گربه دارند اضافه می شود که نگهداری آنها در آپارتمانها و اماکن عمومی معمولا امکان دارد باعث نارضایتی همسایه ها و اشخاص در مکانهای عمومی شود. آیا قوانینی برای نگهداری حیوانات خانگی به خصوص سگ و گربه در آپارتمان وجود دارد که بتواند خیلی از مشکلات میان همسایگان را رفع کند؟

نگهداری حیوان در واحد خصوصی

چنانچه فردی در واحد خصوصی خود اقدام به نگهداری حیوانی بکند، اگر خلافی انجام ندهد مسئول نیست مگر اینکه دیگر همسایگان بتوانند ثابت کنند که نگهداری آن حیوان حتی در واحد خصوصی هم سبب ایجاد بیماری و یا سلب آسایش افراد ساختمان است.

قانون، نگهداری حیوانات در بخش های مشترک ساختمان را ممنوع اعلام نموده ولی درباره نگهداری حیوانات در بخشهای اختصاصی آپارتمان با رعایت دو ضابطه زیر اشکالی ندارد:

 

منظور از نقاط مشترک آپارتمان:

- راه ‌پله ‌ها

- پشت بام

- راهرو

- پارکینگ و…

* نخست اینکه ازنظر مقررات و قوانین بهداشت بیماری به وجود نیاورد.

* دوم آنکه برای همسایه‌ها مزاحمت به وجود نیاورد.

در صورت به وجود آمدن هرکدام از این دو مورد شخص نگهدارنده حیوان مطابق قانون مجرم است و دیگر همسایه‌ها می‌توانند از او شکایت کنند.

چنانچه بین ساکنان مجتمع اختلاف باشد بهترین راه حل، مراجعه به قوانین موجود در اساسنامه هیئت مدیره مجتمع و راه حل دیگر گرفتن نظر اکثریت ساکنان ساختمان است. ولی در همه موارد، مشکل و نارضایتی دیگر ساکنان به این روش پایان پیدا نمی‎کند و بعضی اوقات کار به شکایت در مراجع قضایی می‎رسد.

خیلی دیده شده که فرد نگهدارنده حیوان موارد بالا را رعایت نکرده و دیگر همسایه ها از او پیش مرجع قضایی شکایت کرده اند. مطابق قانون عمل او مانند جرم مزاحمت است.

 

مجازات نگهداری سگ در صورت صدمه به بهداشت مردم

 

 ب) ماده‌ی ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی:

 

هر کاری که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود مانند:

- آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده

- دفع غیر ‌بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زائد

- زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام

- ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها

- استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه ‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی.

ممنوع می‌باشد و متخلفین اگر مطابق قوانین خاص مشمول مجاز شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

 

نگهداری از کدام حیوانات در آپارتمان خطرناک است؟

تنوع حیوانات خانگی خیلی زیاد است البته بعضی از حیوانات را نباید در گروه حیوانات خانگی قرار بدهیم ولی ظاهرا تنوع‌طلبی انسان پایانی ندارد. بعضی از این حیوانات برای انسان‌ها خطرات زیادی دارند. با این نوع حیوانات آشنا می‌شویم:

برخی از مارها: مارها سال‌ها است جزو حیوانات خانگی قرار گرفته‌اند ولی خیلی از انواع مار خطرات زیادی دارند. مار تایپان اینلند، مار افعی و مارهای سبز از جمله این موارد هستند. حتی در صورتی بی‌خطر بودن این مارها، فکر کنید رها شدن یکی از آن‌ها در محیط آپارتمان چه مشکلاتی را می‌تواند برای ساکنین به وجود آورد.

لاک‌پشت‌ها: لاک‌پشت حیوانی آرام و بی‌آزار به‌نظر می‌ آید ولی بعضی از انواع لاک‌پشت به‌ علت قدرت بالا در آرواره‌های خود می‌توانند با یک گاز، جراحت شدیدی به شما وارد کنند.

گربه‌سانان وحشی: هرچقدر هم که بگویید من این توله‌شیر یا پلنگ یا گربه کاراکال را از بچگی بزرگ کرده‌ام و به من علاقه دارد، باز نیز نمی‌توانید خطر بالقوه‌ای را که جان شما و افراد آپارتمان را تهدید می‌کند، انکار کنید.

برخی از حشرات: رتیل و عنکبوت از جمله حشراتی هستند و بعضی از انواع آن‌ها می‌توانند برای فرد نگهدارنده و دیگران خطری جدی به حساب آید.

حیوانات خطرناک دیگر: از دیگر حیواناتی که امکان دارد برای ساکنان یک محیط آپارتمانی خطرناک باشند می‌توان جوجه‌تیغی، عقاب، شاهین، بعضی از ماهی‌های سمی، قورباغه سمی، بعضی از خزندگان و کروکودیل را نام برد.

 

قانون در مورد مواجه شدن خطرناک با حیوانات خانگی چه می‌گوید؟

بنابر ماده ۵۰۱ قانون: هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزد یا هر کار دیگری انجام دهد که موجب هراس او شود و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم شود، حسب مورد، بر اساس تعاریف انواع جنایات، به قصاص یا دیه محکوم می‌شود.

باتوجه به این ماده قانونی می فهمیم که فقط داشتن یک حیوان خانگی جرم نیست ولی چنانچه در هرمحیطی از جمله در آپارتمان یا بیرون از آپارتمان، این حیوان خانگی (سگ، گربه، مار یا حیوانات دیگر) باعث ترس یا به وجود آوردن جراحت در دیگران شود، صاحب حیوان، طبق مورد پیش آمده و تصمیم قاضی احتمالا به قصاص و پرداخت دیه محکوم می‌شود.

در ماده ۵۱۲ قانون نیز می‌خوانیم: هرگاه شخصی در محل‌هایی که توقف در آن‌ها مجاز نیست، توقف نماید یا شیء و یا حیوانی را در چنین محل‌هایی مستقر سازد و دیگری بدون توجه به آن‌ها در اثر برخورد یا لغزش مصدوم شود یا فوت کند یا خسارت مالی ببیند، شخص متوقف یا کسی که آن شیء یا حیوان را مستقر نموده یا راه را لغزنده کرده است، ضامن دیه و دیگر خسارت‌ها است مگر آن‌که عابر با وسعت راه و محل عمدا با آن برخورد کند.

پس ماده قانونی هم در صورتی که یک حیوان خانگی در یک محل عبور افراد در آپارتمان یا خارج از آن به علت حضور حیوان دچار ترس و وحشت شدید یا جراحت به خاطر لیز خوردن یا عبور از بخش ناایمن شود، فرد نگهدارنده حیوان خانگی مجرم شناخته می‌شود و بنابر تصمیمات قانونی با او برخورد خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۶۱۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان