//
کدخبر: ۳۸۷۵۹۷ //

این عوامل مانع استجابت دعا می‌شوند

صاحب تفسیر مشکاة گفت: همواره عوامل مختلفی وجود دارد که مانع استجابت دعا و خواستن از خداوند می‌شود و همانگونه که می‌دانیم هر ارتباطی، دو سو دارد و در دعا نیز چنین رابطه‌ای برقرار است.

این عوامل مانع استجابت دعا می‌شوند
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن در نشستی مجازی با موضوع «موانع استجابت دعا» اظهار کرد: عوامل مختلفی می‌تواند مانع از استجابت دعای انسان شود که می‌توان به چند مورد از این عوامل اشاره کرد.

وی بیان کرد: همانگونه که می‌دانیم هر ارتباطی، دو سو دارد و در دعا نیز چنین رابطه‌ای برقرار است که یک‌سوی این ارتباط که از دعا حاصل می‌شود، بنده و سوی دیگر آن نیز خداوند است، اما اولین مانع در این ارتباط، نبود استعداد و آمادگی برای ایجاد ارتباط در خواننده و خواهنده است.

این مفسر قرآن گفت: در واقع دعا ریسمان رابطه با پروردگار است، اما گاه در وجود آدمی آمادگی نیست که با خداوند ارتباط برقرار کند، همچنین دومین عامل، نبود خلوص در دعاست، به‌گونه‌ای که در ادب دعا مهم است که انسان خالصانه و از سویدای دل، خدا را بخواند و حاجتش را نزد او ببرد و از او بخواهد.

انصاری تصریح کرد: سومین عامل نیز این است که گاه انسان با خدا سخن می‌گوید و حاجت خود را نزد او می‌برد، اما حضور قلب لازم را در پیشگاه وی ندارد که نمونه بارز این موضوع، نماز است که فرد در پیشگاه پروردگار می‌ایستد، اما فکر و یادش درگیر مسائل خرد و کلان دنیایی می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین نبود «إِنْقِطَاع إِلَی‌الله» یکی دیگر از موانع اجابت دعا به‌شمار می‌رود. انسانی که ذهن و فکرش متوجه اسباب و شیوه‌های مختلف است و از سر عادت یا برای عبادت، دستی هم به دعا بلند می‌کند و حاجت می‌خواهد، دعایش به اجابت نمی‌رسد.

خداوند هیچ دعایی را بی‌جواب نمی‌گذارد

صاحب تفسیر مشکاة تأکید کرد: خداوند متعال هیچ دعا و خواسته‌ای را بی‌جواب نمی‌گذارد و همیشه «مُجِیبُ‌ الدَّعَوَاتِ»یعنی اجابت‌کننده دعاها است، اما اجابت خداوند برخاسته از حکمت اوست و از همین‌رو گاه خواسته آدمی با مصلحت او هماهنگ است و حضرت حق جواب دعا را مطابق با درخواست او می‌دهد و به اصطلاح، دعای او را برآورده می‌کند و گاه نیز این خواسته با مصالح کلی وجود یا خود فرد هماهنگی ندارد و خداوند متعال جواب دعای فرد را مطابق با خواسته‌اش نمی‌دهد.

انصاری افزود: امیر مؤمنان(ع) در همین راستا می‌فرمایند: «إِنَّ کَرَمَ‌اللهِ سُبحَانَهُ لَا ینْقُضُ‌ حِکْمَتَهُ‌ فَلِذَلِکَ لَا تَقَعُ الْإِجَابَۀُ فِی کُلِّ دَعْوَۀٍ»؛ همانا کرم و سخاوت خداوند سبحان حکمتش را نقض نمی‌کند. به همین دلیل است که در هر دعایی اجابت واقع نمی‌شود و چه‌بسا خواسته‌هایی که برای ما خوشایند هستند، اما به مصلحت نیستند و چه بسا خواسته‌هایی که به مصلحت ماست، اما از آنها روی‌گردانیم.

درود فرستادن بر پیامبر(ص) موجب استجابت دعا می‌شود

وی بیان کرد: شاید پرسشی که در این میان به ذهن برسد آن است که چرا بارها بر فرستادن درود و تحیت بر رسول عظیم‌الشأن اسلام(ص) تأکید شده است؟ اولین دلیل آن است که صلوات بر پیامبر(ص) شریعت او را رفعت می‌بخشد، آیینش را زنده می‌دارد و حقیقتاً تثبیت شریعت محمدی با عشق‌ورزی و توجه و ارادت به ایشان گره خورده است.

این مفسر قرآن ادامه داد: دومین دلیل نیز ابراز قدردانی فراوان مسلمانان از پیامبر اسلام(ص) است و به این صورت پیروان پیامبر خاتم(ص) با صلوات فرستادن بر حضرت از ۲۳ سال تلاش بی‌وقفه ایشان، سپاسگزاری می‌کنند.

انصاری تأکید کرد: دلیل سوم هم این است که سلام و صلوات به خود انسان بازمی‌گردد، یعنی هنگامی‌که نام پیامبر مکرم اسلام(ص) را می‌بریم و بر ایشان درود می‌فرستیم، وجود خود را ارتقاء می‌بخشیم.

وی گفت: چهارمین دلیل برای این مهم نیز دستیابی به خواسته‌ها و اجابت دعاهاست و در روایات بسیاری آمده است که بهترین راه تضمین پذیرش و استجابت دعا، فرستادن درود و تحیت بر پیامبر(ص) است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۷۵۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان