//
کدخبر: ۳۷۴۰۰۱ //

اتحادیه واردکنندگان دارو: آمریکا دارو را تحریم نکرده، مکانیزم مالی ما محدود است

مجتبی بوربور نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان با بیان اینکه آمریکا ما را تحریم دارویی نکرده است، گفت: ایران داروهایی تولید شده از کمپانی‌هایی آمریکایی را از دفاتر این کمپانی‌ها در کشورهای اروپایی مانند هلند و یا روسیه خریداری و وارد می‌کند؛ آمریکا دارو را تحریم نکرده ولی مکانیزم مالی ما محدود شده است از این‌رو با دشواری می‌توان دارو وارد کرد و به نوعی تحریم مالی منتهی به تحریم دارویی می‌شود.

اتحادیه واردکنندگان دارو: آمریکا دارو را تحریم نکرده، مکانیزم مالی ما محدود است
به گزارش فرتاک نیوز،

 نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان با بیان اینکه آمریکا ما را تحریم دارویی نکرده است، گفت: ایران داروهایی تولید شده از کمپانی‌هایی آمریکایی را از دفاتر این کمپانی‌ها در کشورهای اروپایی مانند هلند و یا روسیه خریداری و وارد می‌کند؛ آمریکا دارو را تحریم نکرده ولی مکانیزم مالی ما محدود شده است از این‌رو با دشواری می‌توان دارو وارد کرد و به نوعی تحریم مالی منتهی به تحریم دارویی می‌شود.

مجتبی بوربور در پاسخ به این پرسش که آیا نوسان‌های نرخ ارز بر روند واردات دارو تاثیر گذاشته است؟ گفت: نوسان‌های نرخ ارز در قیمت نیمایی اثر ملموسی نمی‌گذارد چراکه وزارت بهداشت ارز حاصل از واردات دارو را تخصیص می‌دهد؛ 5 درصد تغییر در نرخ نیمایی اثری در بازار نمی‌گذارد و پیش‌بینی تغییر متاثر از نوسان نرخ ارز نداریم؛ به نظر می‌رسد نوسانات در تامین ارز چالش‌های را ایجاد کند و تامین ارز دیر و زود ‌شود.

وی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در ساختار سازمان غذا و دارو، گفت: احتمال اینکه بتوان کمبودها را در یک بازه زمانی مشخص مدیریت کرد وجود دارد؛ چراکه تیم جدیدی که در سازمان مستقر شدند از نظر عملیاتی تجربه خوبی دارند و می‌توانند کمبودها را مدیریت کنند.

نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره چرایی کمبود دارو در ماه‌های گذشته، گفت: شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده بعد از تغییرات نرخ ارز دچار مشکلات در قیمت گذاری شدند که اگر به این مشکلات زودتر رسیدگی می‌شد شاهد این کمبودها با این شدت نبودیم.

بوربور ادامه داد: بازنگری نرخ آنتی‌بیوتک‌ها متاثر از نرخ نیمایی نبود و قیمت آن درست و واقع بینانه نبود؛ بعد از کنترل بیماری کرونا، مدارس و دانشگاه‌ها باز شدند و بیماری‌ها دیگر مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری‌های تنفسی در کشور شایع شدند از این‌رو مصرف دارو رشد قابل توجهی کرد. البته بخشی از این کمبودها و افزایش نرخ دارو به تورم جهانی قیمت دارو باز می‌گردد این در حالیست که پیش‌بینی افزایش قیمت دارو در بازارهای جهانی مطرح نیست و همواره روندها از نظر قیمت کاهشی بودند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت باید بر لیست داروهای هشدار متمرکز شود، گفت: 3 نوع گروه دارویی در وزارت بهداشت تعریف شده است؛ گروه اول داروهایی سبز هستند که وزارت بهداشت برای مواد اولیه و تامین آنها مشکلی ندارد و بیشتر داروها در این دسته جایی می‌گیرند، گروه دوم داروهای قرمز هستند که ما در تامین آنها کمبود داریم مانند دارو اطفال، سرم و کلریدسدیم؛ دسته سوم داروهای لیست زرد یا هشدار هستند اگر به این داروها توجه نشود در لیست دارو کمبود می‌روند.

این فعال اقتصادی به سازمان غذا و دارو پیشنهاد داد که بر تامین داروهای زرد تمرکز شود و افزود: این گروه نباید در لیست کمبود برود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایلنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۴۰۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان