//
کدخبر: ۳۴۰۴۳۶ //

اولتیماتوم‌ها برای جمع‌آوری خودروهای ناقص جواب داد

بررسی آمار تولید و فروش خودروسازان بزرگ در دی ماه امسال نشان می‌دهد که در مجموع بالغ بر ۹۰ هزار و ۱۷۰ دستگاه خودرو در کشور تولید شده و بالغ بر ۱۰۹ هزار دستگاه هم تجاری‌سازی و روانه بازار شده است؛ علت فروش بیشتر از تولید، تکمیل خودروهای ناقص‌ تولیدی ماه‌های پیش‌تر و فروش آن‌ها در دی ماه است. این موضوع نشان می‌دهد خودروسازان پس از اولتیماتوم‌های دولت برای جمع‌آوری خودروهای ناقص، تا حدودی خودروسازان را تکان داده است.

اولتیماتوم‌ها برای جمع‌آوری خودروهای ناقص جواب داد
به گزارش فرتاک نیوز،

گزارش عملکرد تولید و فروش خودروسازان بزرگ کشور نشان می‌دهد  که ۹۱ هزار و ۱۷۴ دستگاه خودرو در دی ماه امسال تولید شده است. از سوی دیگر از کل خودروهای تولیدی دهمین ماه ۱۴۰۰ و پیش از آن (تکمیل و عرضه  خودروهای ناقص تولیدی ماه‌های پیش از دی ماه) در مجموع برای ۱۰۹ هزار و ۷۸ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است.

طبق آمار ایران‌خودرو از مجموع ۵۵ هزار و ۷۶۴ دستگاه خودرو تولیدی دی ماه و با تکمیل خودروهای ناقص تولیدی ماه‌های پیش از آن، در مجموع برای ۵۵ هزار و ۴۶ دستگاه خودرو فاکتور فروش در دی ماه امسال صادر کرده است.

این گروه خودروسازی در دی ماه امسال، ۴۰ هزار و ۱۹۴ دستگاه محصولات خانواده پژو ۴۲۳۴ دستگاه محصولات خانواده سمند، ۴۷۹۱ دستگاه دنا، ۴۰۹۲ دستگاه رانا، ۱۲۵۷ دستگاه تارا، ۱۱۹۵ دستگاه هایما و یک دستگاه وانت آریسان تولید کرده است.

آمار فروش ایران‌خودرو در دهمین ماه از سال جاری نشان می‌دهد از مجموع ۵۵ هزار و ۴۶ دستگاه فروخته شده، ۳۹ هزار و ۸۷ دستگاه سهم محصولات گروه پژو، ۳۹۹۱ دستگاه متعلق به محصولات خانواده سمندها، ۶۶۴۵ دستگاه متعلق به آمار فروش دنا، ۳۰۹۹ دستگاه متعلق به رانا، ۱۰۳۱ دستگاه تارا و ۱۱۹۳ دستگاه سهم فروش هایما در این ماه است.  

همانطور که در گزارش‌های قبلی نیز اشاره شد، ایران‌خودرو پس از گذشت هشت ماه از سال جاری که تولید وانت آریسان نداشت، از آذر ماه امسال مجدد وانت آریسان را به سبد محصولات خود برگردانده است. این خودروساز در دی ماه نیز یک دستگاه دیگر ( ۱۲ دستگاه تولید آذر ماه) تولید کرد، اما وانت آریسانی نفروخت و بدین ترتیب ۱۳ دستگاه وانت آریسانی ایران‌خودرو ناقص هستند و قابلیت عرضه ندارند.

سایپا ۲۵ هزار و ۴۳۸ دستگاه تولید و ۴۱ هزار و ۶۶۲ دستگاه فروخت

در دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در مدت یک ماهه دی ماه ۲۵ هزار و ۴۳۸ دستگاه خودرو تولید شده است. در مقابل برای ۴۱ هزار و ۶۶۲ دستگاه خودرو نیز فاکتور فروش صادر شده است. براین اساس مشخص است که سایپا تعداد خودروهای ناقص تولید ماه‌های پیش‌تر را تکمیل و در دی ماه تجاری‌سازی کرده است.

البته این بدان معنا نیست که همه خودروهای تولیدی دی ماه سایپا قابلیت عرضه و تجاری‌سازی داشته‌اند؛ بلکه شاید تعداد بیشتری از خودروهای تولیدی ماه‌های پیش تکمیل و در آمار فروش دی ماه ثبت شده باشد.  

به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در مجموع در آذر ماه سال جاری ۲۴۷۶ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده، اما تعداد  فاکتور صادر شده برای این محصول ۴۰۹۹ دستگاه است. سایپا همچنین در دی ماه امسال ۳۱ دستگاه از محصولات خانواده پرایدها را فروخته است.  

در یک‌ماهه دی ماه ۱۴۰۰ سایپا به ترتیب ۲۱ هزار و ۳۶۷ دستگاه محصولات خانواده تیبا و ۱۵۹۵ دستگاه شاهین تولید کرده است که به ترتیب برای ۳۳ هزار و ۶۸۶ دستگاه از محصولات خانواده تیبا و ۳۸۴۶ دستگاه شاهین صورت مالی ثبت شده است.

در گروه صنعتی پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا نیز در مجموع در دی ماه امسال، ۹۹۷۲  دستگاه خودرو تولید شده است و برای ۱۲ هزار و ۳۷۰ دستگاه فاکتور فروش صادر شده است.  

از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در دی ماه ۵۰۲۵ دستگاه سهم محصولات گروه Q۲۰۰ ثبت شده و در آمار فروش نیز تعداد ۷۴۲۳ دستگاه را ثبت کرده است.

همچنین در دهمین ماه از سال جاری ۱۸۲۴ دستگاه محصولات گروه S۲۰۰ و ۳۱۲۳ دستگاه کوییک معمولی تولید شده که به نظر می‌رسد همه آن‌ها را فروخته باشد؛ چرا که دقیقا برای ۱۸۲۴ دستگاه از محصولات خانواده S۲۰۰ و برای ۳۱۲۳ دستگاه کوییک معمولی فاکتور مالی ثبت شده است.

آمار فروش بیش از تولید خودروهای سایپا (به علاوه پارس خودرو) می‌تواند حاکی از آن باشد که پس از افرایش خودروهای ناقص که منجر به هشدار سازمان بازرسی کشور و در نهایت احضار خودروسازان برای ارائه توضیحاتی در خصوص عدم اعتنا به افزایش خودروهای ناقص و عدم تکمیل آن‌ها شد، خودروسازان تکانی به خود داده و در صدد تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص برآمده‌اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۰۴۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان