//
کدخبر: ۳۳۷۰۱۴ //

مشکل افزایش سن بازنشستگی به کجا رسید؟

رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران گفت: دولت بدهی زیادی به سازمان تامین اجتماعی دارد و در صورتی که این بدهی‌ها پرداخت نشود، با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

مشکل افزایش سن بازنشستگی به کجا رسید؟
به گزارش فرتاک نیوز،

مصاحبه‌ای از رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران منتشر شد؛ علی دهقان کیا در این مصاحبه، سهم سازمان تامین اجتماعی در لایحه بودجه را  صفر عنوان کرد؛ اقتصاد آنلاین در پی این مصاحبه، در مصاحبه‌ای با علی دهقان کیا، رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران، به بررسی دقیق‌تر موضوع پرداخته است.

دهقان کیا در این گفت‌وگو اظهار داشت: هر ساله دولت در لایحه‌ای که به مجلس می‌داد جلوی سازمان تامین اجتماعی صفر لحاظ می‌کرد؛ اما امسال دولت، سازمان تامین اجتماعی را از لایحه بودجه محو کرده است و انگار نه انگار دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است؛ در صورتی که اموال سازمان تامین اجتماعی، اموال حق‌الناس است.

وی اضافه کرد: دولت‌ فعلی در این زمینه مسیری را رفته که دولت‌های قبلی رفتند و تغییری در این زمینه ایجاد نشده است؛ دولت‌های قبلی هم در بودجه، سازمان تامین اجتماعی را به عنوان طلبکار دولت در نظر نگرفته‌اند و در این دولت هم همین است. از سمت دیگر ۲۶قانون در مجالس گذشته تصویب شده که سهم کارفرما را دولت باید پرداخت کند. براساس این قوانین ۳میلیون و ۲۰۰هزار بیمه‌شده سر سفره ما آمده است؛ آن‌ها ۷درصدی که خودشان را پرداخت می‌کنند ولی سهم بیمه کارفرما را که قانون پرداخت آن را بر عهده دولت گذاشته و عنوان کرده که دولت باید آن را پرداخت کند، پرداخت نمی‌کند. بابت همین پرداخت نکردن، بدهی جاری دولت ماهانه حدود ۴هزار و ۵۰۰میلیارد تومان است. یکی از این قوانین ماده ۳درصد است که در قانون تامین اجتماعی آمده و از سال ۵۴هم قابل اجرا بوده است. البته ناگفته نماند که هر از چند گاهی چند شرکت به ما داده‌اند؛ اما این تنها ۱۰درصد بدهی بوده است و بقیه را به ما نداده‌اند و چیزی که دادند در مقابل خدمات ما هیچ است؛ آن هم به زور نمایندگان مجلس بوده است.

رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران، اظهار داشت: در سال۹۹، در کمیسیون تلفیق اصلا ما را ندیدند؛ ولی در آن زمان در چندین جلسه که با کانون گذاشته شد، نهایتا قرار شد، ۵۰هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند و سازمان تامین اجتماعی هم ۳۰درصد آن را برای متناسب‌سازی در سال۹۹ قرار دهد.

دهقان کیا تصریح کرد: برای سال۱۴۰۰هم قرار شد ۸۹هزار میلیارد از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود  که به وسیله آن سازمان  مرحله دوم متناسب‌سازی خود را انجام دهد. این دو قانون تصویب شد؛ برای سال۹۹، از ۵۰هزار میلیارد، ۳۲هزار میلیارد به ما پرداخت شد که همه این ۳۲هزار میلیارد تومان بابت بدهی ما به بانک رفاه پرداخت شد. برای سال ۱۴۰۰ هم از ۸۹هزار میلیارد تومان هنوز چیزی به صورت رسمی به ما واگذار نشده است. ما نگرانیم دولت بخواهد زمان بخرند و امسال ۸۹هزار میلیارد را به ما ندهند.

وی افزود: در این صورت قریب به ۶۰، ۷۰هزار میلیارد تومان با بهره ۳۵درصد از بانک رفاه وام گرفتیم که کسری خود را جبران کنیم. قبل آن هم پالایشگاه لاوان و بندرعباس که دو شرکت سودده هم بود، به بانک رفاه بابت طلب از سازمان تامین اجتماعی واگذار شد. بانک رفاه هم این‌ها را در اختیار بانک مرکزی و سایر بانک‌ها می‌گذار تا بتواند پول دریافت کند. ما ۱۷درصد جریمه و ۱۸درصد سود بانکی می‌دهیم که جمع آن ۳۵درصد می‌شود.

رییس کانون بازنشستگان در پایان یادآور شد: از سویی دیگر دولت ۴۵۰هزار میلیارد تومان به ما بدهکار است و اصلا واکنشی نشان نمی‌دهد. با این وضعیت ماهانه بین ۵ تا ۶هزار میلیارد تومان کسری داریم که برای بودجه ۱۴۰۱ ممکن است این رقم به ماهانه ۱۱هزار میلیارد تومان برسد. دولت بایستی به جای پولی که به سازمان بدهکار است، شرکت‌های سودده خود را واگذار کند. زیرا ما متناسب‌سازی انجام دادیم که منابع پایدار ندارد. بهتر است به ما شرکت‌ها سودده را بدهند که از این طریق کسری خود را جبران کنیم. اول باید منابع ما را بازگردانند و بعد خودمان ببینیم اگر منابع و مصارف نمی‌خواند، اصلاحات را انجام دهیم و به صورت لایجه و طرح به مجلس دهیم و موضوع را حل و فصل کنیم. مادامی که دست دولت در جیب تامین اجتماعی است، شرکای اجتماعی امکان ندارد با طرح‌های پارامتریک مثل افزایش سن بازنشستگی و... موافقت کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۷۰۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان