//
کدخبر: ۳۳۴۷۳۲ //

معلمان در آخر به خواسته خود می‌رسند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد مجلس شورای اسلامی با درک دغدغه دولت و مطالبه معلمان، در تلاش برای تصویب یک روند منطقی و معقول برای اجرای رتبه‌بندی معلمان است.

معلمان در آخر به خواسته خود می‌رسند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

روزنامه وطن امروز نوشت: درخواست صنفی معلمان برای عادلانه شدن حقوق و مزایای دریافتی‌شان هر چند سال‌های سال با بی‌توجهی همراه بود، اما اکنون دولت و مجلس همه تلاش خود را برای اجرای دقیق و اصولی آن به کار بسته‌اند.

بیش از ۱۰ سال است فرهنگیان کشور در انتظار اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان هستند؛ طرحی که برخاسته از یک ماده قانونی برای برابری حقوق و مزایا در مشاغل مشابه است. با اجرای گام‌به‌گام این طرح، حقوق دریافتی معلمان به میزانی افزایش خواهد داشت که به حقوق مشاغل مشابه آن‌ها نزدیک باشد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مدت‌ها قبل در حال بررسی این طرح هستند تا بتوانند آن را در فضایی کارشناسی به مرحله اجرا نزدیک کنند. دیروز هم خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف با دستور کار بررسی لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان برگزار شده است.

مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روز گذشته گفت: دولت برای ۶ ماه دوم سال جاری تعهد کرده است مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بابت افزایش حقوق و مزایای معلمان اختصاص دهد.

وی افزود: همچنین دولت اعلام کرده است در بودجه سال آینده، مبلغ مورد نظر برای اجرای رتبه‌بندی معلمان را لحاظ کند.

همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی چند روز قبل گفت: همه ما می‌دانیم که باید براساس واقعیت و شرایط موجود کشور تصمیم بگیریم. از نظر من رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان که دولت برای تحقق آن در این زمینه اعلام آمادگی کرده است، عدد مناسب و قابل قبولی است. این دولت گام اول را خوب برداشته است و حتما در آینده گام‌های بهتری برداشته می‌شود. وی افزود: باید از دولت آقای رئیسی بابت اینکه برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اعلام آمادگی کرده‌اند تشکر کنیم، چون این تصمیم براساس عقل، منطق و تدبیر اتخاذ شده است.

طرحی که بالاخره اجرایی می‌شود

تعلل دولت‌های سابق برای همراهی با مجلس در تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی، در نهایت به جایی رسید که دولت سیزدهم به عنوان نخستین دولتی که در این زمینه دغدغه و انگیزه جدی دارد، نخستین گام‌ها را به منظور حصول نتیجه مطلوب برداشته و آمادگی خود را برای همراهی با جامعه فرهنگیان کشور اعلام کرده است. از سوی دیگر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با درک دغدغه دولت و مطالبه معلمان، در تلاش برای تصویب یک روند منطقی و معقول برای اجرای رتبه‌بندی هستند.

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: هدف از رتبه‌بندی، ارتقای کیفیت آموزش و حفظ منزلت معلمان است. در لایحه رتبه‌بندی آمده بود در طول ۳ سال و هر سال، یک سوم معلمان بتدریج مشمول رتبه‌بندی می‌شوند، برای سال اول ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بودند، اما معلمان گفتند این رقم اندک است.

وی ادامه داد: برای آنکه معلمان در هر رتبه معادل ۸۰ درصد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را دریافت کنند بودجه زیادی نیاز بود. دولت قبل نامه نوشت که ۲۰ هزار میلیارد تومان در بند و تبصره ۲ بودجه سال ۱۴۰۰ برای رتبه‌بندی وجود دارد که ۱۵ شریک دارد و صرفاً برای رتبه‌بندی نیست بنابراین تعدیلی در تغییرات انجام دادیم. منادی افزود: طبق لایحه رتبه‌بندی و با تغییرات اعمال شده، هر معلم کمتر از ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران دریافت نخواهد کرد. هم‌اکنون مربی پایه یک دانشگاه تهران ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند،

بنابراین هیچ معلمی کمتر از ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان دریافت نخواهد کرد. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر منابعی در این زمینه وجود داشته باشد تا هر چقدر بتوانیم بودجه رتبه‌بندی معلمان را افزایش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که کمیسیون تلفیق تشکیل نشود نمی‌توانیم در این بخش براحتی اظهارنظر کنیم، تاکید کرد: بنده معتقدم باید اعتبارات لایحه رتبه‌بندی معلمان در طول یک سال به ۳۵ هزار میلیارد تومان برسد، چرا که در حال حاضر ما شاهد تورم در کشور هستیم و قطعا این افزایش رقم می‌تواند موجب اجرای بهتر این قانون شود. منادی با اشاره به سایر اصلاحات در لایحه رتبه‌بندی معلمان اظهار داشت: امکان دارد برخی از موارد این لایحه در جریان بررسی آن در مجلس اصلاح شود.

اجرای رتبه‌بندی در نخستین فرصت ممکن

مطالبه بحق و صنفی معلمان کشور هر چند در سال‌های اخیر بلاتکلیف مانده بود، اما اکنون روز به‌روز نتایج امیدبخشی در این باره حاصل می‌شود و بزودی شاهد اجرای رتبه‌بندی معلمان خواهیم بود. در این باره حسین عرب‌اسدی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: قوانینی از جنس رتبه‌بندی باید به تأیید شورای نگهبان برسد و پس از آن آیین‌نامه‌های اجرایی تدوین شود.

وی افزود: با توجه به حساسیت آیین‌نامه و گستره قابل توجه، باید دقیق تدوین شود تا امکان اجرای آن توسط مجریان امر در بدنه آموزش‌و‌پرورش فراهم و تیم‌های ارزیاب برای اعمال معیار‌ها تشکیل شود؛ از زمانی که ارزیابی اعمال شود عملیات اجرای حکم و صدور احکام صادر خواهد شد.

اسدی گفت: با توجه به زمان در اختیار، تا یک یا ۲ ماه آینده آیین‌نامه تدوین می‌شود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ عملیات اجرای رتبه‌بندی را اعمال می‌کنیم.

مهم‌ترین مسأله مجلس همین است

مجلس شورای اسلامی و دولت این روز‌ها توان و تلاش خود را برای محقق شدن خواسته معلمان به کار بسته‌اند.

عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مساله برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان است و در بودجه ۱۴۰۱ هم این لایحه تقدیم مجلس شده است تا پیش‌بینی‌های لازم برای مصوب شدن انجام شود.

وی درباره آخرین وضعیت برنامه رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: طرح رتبه‌بندی فرهنگیان بعد از گذشت مدت زمانی تصویب می‌شود؛ در حال حاضر رتبه‌بندی فرهنگیان به عنوان لایحه است و رفت و برگشت‌ها بین مجلس و دولت نیز در همین راستاست.

مقتدایی افزود: همه تلاش می‌کنند تا حد بالاتری از منافع را برای فرهنگیان ایجاد کنند. در حال حاضر عده‌ای از افراد برای اینکه مسؤولان و تصمیم‌گیرنده‌ها را از انجام این کار منصرف کنند، از عدد و رقم صحبت می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس نیز به طور کامل مصمم بر انجام این کار بود و لایحه با رأی بسیار بالایی پذیرفته شد. در کمیسیون آموزش مجلس به طور مستمر جلسه‌های این موضوع برگزار شد و همین هفته نیز در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۴۷۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان