//
کدخبر: ۳۱۶۶۳۱ //

جزئیات طرح «جوانی جمعیت» اعلام شد

رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت مجلس گفت:21 مانع برای رشد جمعیت داریم و اَبَر بحران آن همان جوانی جمعیت در آینده است و اگر به فکر نباشیم جامعه ما دچار پیری زودرس شده و در آینده با خطرات زیادی مواجه خواهیم بود.

جزئیات طرح «جوانی جمعیت» اعلام شد
به گزارش فرتاک نیوز،

امیرحسین بانکی پور، رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس یازدهم در مورد طرح جوانی جمعیت و تغییر قانون غربالگری اجباری مادران باردار در برنامه سعادت آباد رادیو تهران، گفت: 21 مانع برای رشد جمعیت داریم و اَبَر بحران آن همان جوانی جمعیت در آینده است و اگر به فکر نباشیم جامعه ما دچار پیری زودرس شده و در آینده با خطرات زیادی مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: در این طرح تسهیلات بهداشتی، معیشتی و اقتصادی و آموزشی برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.به عنوان مثال هزینه‌های درمانی زوج های نابارور و هزینه‌های دوران بارداری برای این طرح در نظر گرفته شده است.

 رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس با انتقاد از روش‌های بی‌رویه غربالگری، اظهار داشت: وزارت بهداشت هم متوجه این روش‌های بی رویه شده و در پروتکل‌های جدید خود به آن اشاره کرده اما اجرا نشده است. ما با نظر متخصص‌ها با غربالگری استانداردی که در سطح جهان انجام می‌شود مخالف نیستیم بلکه آن را قانونمند کردیم.

بانکی پور یادآور شد: ما به هیچ عنوان با سقط درمانی و غربالگری مخالف نیستیم. در قسمت غربالگری تا به امروز قانونی نداشتیم که آن را قانونمند کردیم و در بخش سقط درمانی همان قوانین قبلی را داریم و تنها جزئیاتی به آن اضافه شده که دچار سوء برداشت نشویم.

وی در راستای دغدغه خانواده‌ها برای به دنیا آمدن کودکانی با نقص مادرزادی، گفت:طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت حدود 99.85 درصد فرزندان سالم هستند. از یک میلیون و 200 هزار تولد در سال، 1500 متولد سندروم داون داریم و بر اساس همین 99.8 درصد فرزندان سالم هستند.

رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس تصریح کرد:مشکلات ژنتیکی و بالا رفتن سن مادر می‌تواند موجب افزایش احتمال فرزند دارای سندروم داون شود؛اگرچه ما در این قانون سن هم تعیین نکرده‌ایم.

بانکی پور ابراز داشت:فقط اگر پزشک متخصص تشخیص بدهد مادری به غربالگری نیاز دارد باید این کار انجام شود؛ضمن اینکه باید به کار آزمایشگاه‌ها هم نظارت شود.

وی تصریح کرد:متاسفانه در نتیجه‌های غربالگری، مثبت و منفی کاذبی دیده می‌شود. موارد بسیاری وجود دارد که به خانواده‌ها گفته‌اند فرزند شما معلول است اما نوزاد کاملا سالم به دنیا آمده است و نکته قابل توجه و مهمتر این است که بسیاری از این جنین‌ها سقط شده‌اند.

رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس افزود:منتهی ما نمی‌توانیم با بیان بیشتر این موضوعات جامعه را دچار تشویش کنیم. تنها حرف ما این است که غربالگری بر اساس علم دنیا انجام شود و وزارت بهداشت بر آن نظارت داشته باشد و اگر آزمایشگاهی موارد کاذب زیاد داشت باید پلمپ شده و اجازه غربالگری نداشته باشد.

وی بیان داشت:تا شورای نگهبان با این قانون موافقت نکند نهایی نمی‌شود. این قانون در مجلس تصویب شده؛ البته از نظر ظواهر قانونی ایراداتی داشت که شورای نگهبان آن را برای مجلس پس فرستاد و مراحل اصلاحی آن تحت نظر پزشکان متخصص انجام شده و در حال حاضر این قانون در مرحله‌ای است که دوباره باید شورای نگهبان برای آن نظر دهد.

رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس ابراز داشت: این طرح هنوز در مرحله اصلاح مجلس قرار دارد. وقتی این قانون به شورای نگهبان فرستاده شود این شورا دوتا 10 روز برای تایید یا عدم تایید آن فرصت دارد. اصلاح این طرح با نظارت 6 عضو کمیسیون بهداشت مجلس که پزشک هستند و مشاوره با مشاوران عالیرتبه انجام شده است.

بانکی پور بیان کرد:ما به مردم برای ایجاد نگرانی حق می‌دهیم و نمی‌خواهیم از این به بعد مشکلاتی برای خانواده‌ها ایجاد شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۶۶۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان