//
کدخبر: ۳۱۶۴۳۶ //

اگر دقت نکنیم، موج پنجم بدتر از موج چهارم است

این روزها با انتشار سریع کرونای دلتا در ۸۰ کشور، جهان در شوک دوباره‌ای فرورفت و بسیاری از کشورها به‌منظور جلوگیری از فاجعه، اعمال محدودیت‌های دوباره را از سر گرفته‌اند.

اگر دقت نکنیم، موج پنجم بدتر از موج چهارم است
به گزارش فرتاک نیوز،

بار دیگر جهش در ویروس کرونا موجب نگرانی مقامات بهداشتی در سراسر دنیا شده، نگرانی از جنس پُر شدن بیمارستان‌ها؛ در شرایطی که انجام واکسیناسیون امیدی برای رهایی از شر این ویروس برایمان ایجاد کرده بود، جهش دوباره ویروس کرونا که بسیار سریع‌تر از نسخه‌های قبلی منتشر می‌شود، موجب شده بسیاری از کشورها به فکر اعمال دوباره محدودیت‌های کرونایی باشند، چراکه بنا به گفته متخصصان بهداشتی، کرونای دلتا بسیار سریع قابل‌انتقال است و امکان بستری شدن در بیمارستان در پی ابتلا به این نوع بسیار بیشتر از گذشته است.

انتشار سریع نوع دلتا، مقامات بهداشتی را مجبور به واکنش کرده است. مقامات انگلستان، برنامه‌های بازگشایی کشور را به تأخیر انداختند و آن را به اواسط ژوئیه (حدود دو هفته آینده) موکول کرده‌اند. نگرانی از انتشار کرونای دلتا و بی‌اثر شدن واکسن‌ها در برابر این جهش، موجب شده حتی کشورهایی که درصد بالایی از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند، نیز استفاده از ماسک را دوباره اجباری اعلام کنند. در ایالات‌متحده، در بخش‌هایی مانند لس‌آنجلس توصیه‌شده حتی افراد واکسینه شده هم از ماسک استفاده کنند. سازمان بهداشت جهانی نیز از همه می‌خواهد که ماسک بزنند، اگرچه دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده مبنی بر این بود که افراد واکسینه شده می‌توانند بدون ماسک باشند، اما در شرایط حال حاضر دوباره استفاده از ماسک اجباری شده است.

آخرین مطالعات نشان می‌دهد، کرونای دلتا تهدید بزرگی برای افراد واکسینه نشده ایجاد می‌کند. در ایالات‌متحده، کرونای دلتا عامل عفونت حدود ۲۶.۱ درصد موارد در سراسر کشور است و شیوع آن هر دو هفته دو برابر می‌شود. نگرانی از انتشار فاجعه‌بار سویه جدید ویروس کرونا در سطح جهانی حتی بیشتر است. ۲۳.۴ درصد از افراد در سراسر جهان حداقل یک دوز واکسن کووید را دریافت کرده‌اند که بیشتر آنها در کشورهای ثروتمند اقامت دارند و کمتر از یک درصد مردم در کشورهای کم‌درآمد واکسینه شده‌اند.

کرونای دلتا به‌راحتی پخش می‌شود

ویروس کرونا به‌راحتی با بدن انسان سازگار می‌شود. درحالی‌که نوع آلفا در حدود ۵۰ درصد مسری‌تر از نسخه‌های قبلی ویروس بود، به نظر می‌رسد، دلتا این معیار را شکست داده است. اطلاعات حاصل از Public Health England، یک آژانس بهداشتی دولتی انگلستان، حاکی از آن است که دلتا ۶۰ درصد بیشتر از آلفا قابل‌انتقال است. متخصصان می‌گویند شخص مبتلا به کرونای دلتا، هفت‌تا هشت نفر را درگیر می‌کند. دلتا می‌تواند قسمت‌هایی از سیستم ایمنی بدن را دور بزند که به آن ‌یک مزیت اضافی برای انتقال بیشتر نسبت به آلفا می‌دهد. در یک مطالعه مقدماتی در ۲۲ ژوئن، این گزارش‌ها ارائه شد.

با تمام این نگرانی‌ها، به نظر می‌رسد واکسن‌ها هنوز کار خود را انجام می‌دهد و نگرانی مقامات بهداشتی در خصوص بخش‌هایی است که هنوز واکسیناسیون به‌خوبی انجام‌نشده است. نکته اصلی این است که هر چه تعداد افراد واکسینه شده بیشتر باشد، احتمال اینکه کرونای دلتا باعث ایجاد مشکل در جامعه شود کمتر است.

وضعیت کرونای دلتا در ایران

گونه بسیار مسری‌تر ویروس کرونا موسوم به دلتا به مناطق مختلف ایران شناسایی‌شده است و تعداد شهرهای قرمز و در وضعیت بسیار پرخطر کرونایی ایران به‌شدت در حال افزایش و اکنون به حدود ۹۲ شهر رسیده است.

حسن روحانی، رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست شنبه- ۱۲ تیرماه این ستاد با استناد به گزارش‌های دریافتی، آغاز موج پنجم پاندمی کرونا در بخش‌های بزرگی از ایران را تائید کرد. همچنین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز از درگیر شدن بیش از نیمی از استان‌های ایران با ویروس جهش‌یافته دلتا خبر داده است که با توجه به قدرت سرایت آن تمام مناطق کشور در معرض خطر هستند.

تغییر وضعیت تهران به رنگ قرمز باعث شده است که تمام بازارهای تهران از جمله بازار بزرگ تهران و برج میلاد تعطیل اعلام شوند. در استان سیستان و بلوچستان نیز «تمامی ادارات، نهادها و بانک‌ها» تعطیل‌شده‌اند، چند شهر جنوبی کشور همچون بوشهر، کرمان نیز وضعیت مساعدی ندارند و ضرورت اعمال محدودیت‌های دوباره احساس می‌شود.

استرس ویروس دلتا در استان‌های جنوبی کشور، زنگ خطر شیوع مجدد بیماری کرونا را به صدا درآورده است و روز گذشته فرمانده عملیات مدیریت کرونای تهران در نامه‌ای خطاب به استاندار تهران با توجه به قرمز شدن وضعیت کرونا در تهران، خواستار اجرای محدودیت‌های کرونایی در پایتخت شد.

زنگ خطر قرمز شدن اصفهان به صدا درآمده است

اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی که در مرکز ایران قرارگرفته، درخطر شیوع ویروس قرار دارد و با توجه به افزایش موارد ابتلا به کرونای دلتا در کاشان و آران و بیدگل و قرمز شدن اردستان در استان اصفهان، بیم آن می‌رود، به‌زودی تمام استان درگیر سویه جدید ویروس کرونا شود و نیاز به اعمال محدودیت‌های کرونایی بیش‌ازپیش و قبل از بروز فاجعه احساس می‌شود.

از چند روز گذشته نگرانی‌ها در اصفهان در پی انتشار کرونای دلتا قوت گرفت و در همین رابطه هفته گذشته طاهره چنگیز- رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ابراز نگرانی از ورود کرونای دلتا به استان به ایسنا، اعلام کرد: با توجه به اینکه جنوب کشور درگیر این نوع ویروس شده و موج قرمزی از سمت حاشیه شمالی خلیج فارس و دریای عمان به سمت مرکز و شمال کشور وارد می شود، باید آمادگی داشته باشیم.

حجت الله غلامی سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان نیز نهم تیرماه به خبرنگار، گفت: با ورود موج پنجم کرونا و شتاب انتشار آن و تغییر رنگ شهرستان ها، اصفهان در معرض خطر قرمز شدن قرار دارد.

وی در خصوص اعمال محدودیت ها در استان گفت: به محض تغییر رنگ محدودیت ها اعمال می شود. همچنین برای کنترل شیوع ویروس کرونا از استان های مجاور شرقی و جنوبی که در وضعیت قرمز دارند، مانند یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر، طرح جامع هوشمند منع تردد در سفر از این استان ها به استان اصفهان و بالعکس برقرار شده است.

بر اساس اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اکنون اردستان در استان اصفهان در وضعیت قرمز قرار گرفته و تعداد کل شهرستان های زرد استان به ۸ شهرستان کاهش یافته است. در حال حاضر ۱۳ شهرستان استان وضعیت نارنجی دارند.

تا زمانی که واکسیناسیون کامل نشود، خطر کووید وجود دارد

در این خصوص آرش نجیمی- سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان از نظر همکاری با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و از کم شدن رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم خبر داد و به ایسنا، گفت: متاسفانه مردم نیز در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقت و حساسیت لازم را ندارند، به طوری که میانگین رعایت پروتکل ها در جامعه کمتر از ۶۰ درصد شده است.

وی از روند افزایشی موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ در استان خبر داد و اعلام کرد: تعداد بیماران بستری بار دیگر به حدود ۲۰۰ بیمار در روز رسیده و افزایش نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصدی در تعداد بیماران بستری در بیمارستان های استان مشاهده می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هنوز وضعیت اصفهان قرمز اعلام نشده، گفت: باتوجه به تعداد بیماران و شرایطی که می بینیم، احتمالا روزهای آینده بیش از هزار بیمار در استان بستری شوند و به دنبال آن احتمال قرمز شدن شهرهایی ازجمله اصفهان هم وجود دارد.

نجیمی با تاکید براینکه در مورد محدودیت های کرونا نیازی به دستورالعمل جدید نداریم و همان دستورالعمل های مدیریت هوشمند باید اجرا شود، تصریح کرد: اجرای محدودیت های کرونا در حیطه اختیارات استانداری است و باید منتظر اعلام محدودیت های جدید در استان باشیم.

اگر دقت نکنیم، موج پنجم بدتر از موج چهارم است

وی با بیان اینکه متاسفانه دستگاه های اجرایی استان نیز در انجام وظایف و کمک به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همکاری لازم را ندارند، افزود: خیلی از دستگاه های اجرایی استان در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی نیز اهتمام ویژه ای ندارند.

به گفته نجیمی، متاسفانه به محض اینکه آمار شروع به کاهش پیدا می کند، مردم، برخی مسئولان و دستگاه های اجرایی خیال می کنند کووید تمام شده، درحالی که دائما این اتفاق می افتد و با عادی انگاری مردم و مسئولان پس از فروکش کردن هر موج، بلافاصله موج دیگری اتفاق می افتد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه حتی اگر وضعیت آبی داشته باشیم هم باید این فرهنگ جا بیفتد که خطر کرونا همچنان وجود دارد، توضیح داد: تا زمانی که واکسیناسیون کامل نشده مردم و مسئولان باید به این باور برسند که رعایت پروتکل های بهداشتی حیاتی است و ربطی به رنگ ندارد.

وی با بیان اینکه برخی از مردم و حتی مسئولان فقط رنگ قرمز را به معنای هشدار و شرایط پرخطر تلقی می کنند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی در وضعیت هشدار قرار داریم و اگر دقت نکنیم موج پنجم به لحاظ تعداد بیماران بستری حتی از موج چهارم هم بدتر خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۶۴۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان