//
کدخبر: ۳۱۳۵۸۱ //

برگزاری سومین جشنواره گلاب گیری در خوی

با هدف معرفی شهرستان خوی بعنوان قطب تولید گل محمدی سومین جشنواره گلاب گیری گل محمدی در خوی برگزارشد.

برگزاری سومین جشنواره گلاب گیری در خوی
به گزارش فرتاک نیوز،

حسین عباسی فرماندار خوی در این جشنواره با برشمردن ظرفیت‌های شهرستان در بخشهای مختلف گفت: جشنواره گلاب گیری در شهرستان خوی ظرفیت سنتی و بومی بسیار خوبی برای معرفی در کشور های همسایه برای توسعه صنعت ‌گردشگری است.

 محرم اکبرزاده، شهردار خوی نیز در این مراسم هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی این شهرستان بعنوان قطب تولید گل محمدی بیان کرد و گفت : شهرستان خوی بعنوان قطب تولید گل محمدی نقش بسیار مهمی در صادرات این محصول  در بازارهای منطقه و کشور دارد.

همچنین مردانی، رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خوی از افزایش ۱۵ درصدی سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار لیتر گلاب در این شهرستان استحصال شود.

 امینی مدیر جهاد کشاورزی خوی نیز از افزایش ۱۵ درصدی سطح زیر گشت این محصول طی سال جاری در شهرستان خبرداد و گفت: براساس شناسنامه تهیه شده از گلستانهای این شهرستان در بیش از ۱۵۵هکتار از باغات منطقه گل محمدی کشت شده است که پیش بینی می شود ۶۱۰ تن محصول گلبرگ از گلستانهای این شهرستان برداشت شود .

وی علت افزایش سطح کشت گل محمدی را ایجاد باغات جدید گل محمدی دانست و افزود: از سالیان دور، گل محمدی در حاشیه باغات میوه کشت می شد اما در سالهای اخیر با اقبال بازار و رغبت باغداران مزارع و باغات فراوان گل محمدی در مقیاس بزرگتر در این شهرستان ایجاد شده است.

 امینی، گونه های گل محمدی کشت شده در خوی را از نوع رقم های خاردار ریز کوتاه و بزرگ و توده های محلی عنوان کرد و افزود: از ۸۰ درصد محصول گل محمدی خوی گلاب استحصال و بقیه در صنایع شیرینی سازی و تهیه مربا مصرف می شود.

جشنواره برداشت گل محمدی و گلاب گیری بمدت ۳ روز در محل ساختمان تاریخی شورای اسلامی با حضور بانوان کار آفرین در بخش گلاب گیری و حضور هنرمندان برگزار شد .

گفتنی است برداشت این محصول در شهرستان خوی از اوائل خرداد ماه شروع و تا اوائل تیر ادامه می یابد.

گل محمدی( قیزیل گول خوی) از ارزش غذایی فراوانی برخوردار است و در درمان زخم معده ، ضعف عمومی ، بیماریهای صفراوی ، اسهال و جلو گیری از صرع و تقویت قلب بسیار مفید است .

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۳۵۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان