//
کدخبر: ۳۰۶۴۹۱ //

دستورات اخلاقی ماه مبارک رمضان

استاد حوزه علمیه کرمان گفت: در ماه مبارک رمضان تاکید فراوان شده بر مراقبت از چشم، گوش و زبان. آنچه حلال نیست، نبینید، نشنوید و بر زبان جاری نکنید و دست به مال مردم دراز نکنید.

دستورات اخلاقی ماه مبارک رمضان
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت الاسلام و المسلمین"احمد شیخ بهایی" در گفت و گو با خبرنگار درباره دستورات اخلاقی ماه مبارک رمضان اظهار کرد: رمضان ماه روزه است و روزه در این ماه واجب شده و خداوند فرموده روزه برای تمرین تقوا است.

وی افزود: تقوا به معنی پرهیز از گناه است، یعنی انسان مراقب باشد مرتکب گناه نشود؛ کسی که روزه می گیر وقتی خود را از غذا و آب حلال محروم می کند، قدرت پیدا می کند نفسش را در مقابل حرام کنترل کند و به حرام و گناه نیفتد.

شیخ بهایی با اشاره به اینکه اگر کسی در ماه رمضان روزه بگیرد و به گناهان ادامه دهد، فقط سهم او گرسنگی و تشنگی است و چیزی عایدش نشده، تصریح کرد: البته باید روزه بگیرد اما روزه وقتی موثر است که در رعایت تقوا تاثیر داشته باشد؛ شخصی در محضر پیامبر(صلی الله علیه و آله) غیبت کرد و پیامبر فرمودند برایش غذا بیاورید، آن فرد گفت من روزه ام، پاسخ دادند چطور روزه هستی و گناه کردی؟ و رسول خدا تذکر دادند که با روزه باید خود را از گناه حفظ کنیم.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان بیان کرد: ممکن است بخشی از گناهان جنبه شخصی داشته باشد اما بقیه اجتماعی و مربوط به دیگران است مثل غیبت، تهمت، دروغ، شایعه پراکنی و اختلاس، قاچاق و ... در اجتماع اتفاق می افتد و انسان باید تمرین کند تا بتواند در اجتماع جلوی خود را بگیرد تا دچار گناهان نشود.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان تاکید فراوان شده بر مراقبت از چشم، گوش و زبان. آنچه حلال نیست، نبینید، نشنوید و بر زبان جاری نکنید و دست به مال مردم دراز نکنید.

شیخ بهایی با بیان اینکه وقتی انسان از گناه پرهیز کند، روحش صفا پیدا می کند، گفت: ماه رمضان فرصت دعا و مناجات است و تاکید بر طلب آمرزش، استغفار است که باید به دنبال جبران گناهان، ادای عبادات قضا شده و ادای حق الناس باشیم که اینها از آثار اخلاقی روزه است.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر آثار تلاوت قرآن اظهار کرد: یکی از عناوین ماه رمضان نزول قرآن ر این ماه است و هرقدر انسان بتواند در این ماه قرآن بخواند ارزش دارد. هر آیه ای از قرآن کریم که در این ماه تلاوت شود ثواب یک ختم قرآن در ماه های دیگر را دارد و با این ثواب افراد تشویق به خواندن می شوند.

وی ادامه داد: در تلاوت قرآن باید توجه به ترجمه و تفسیر آیات داشته باشیم که موجب می شود سطح فکری و معرفتی افراد بالا برود و قرآن کلام خداست و وقتی بر زبان انسان جاری شود، روح انسان را پاکیزه و اعتقادات را درست می کند.

شیخ بهایی با تاکید بر دعا کردن در ماه مارک رمضان افزود: در قرآن خدا با انسان حرف می زند و در دعا انسان با خدا حرف می زند و رمضان ماه میهمانی خداست و در میهمانی وارد شدن، انسان باید با خدا حرف بزند، درد دل کند، از نعمات شکر و از گناهان استغفار کند و از خداوند کمک بخواهد برای آینده و قیامت خود و برای دیگران دعا کند که یکی از بحث ها در ماه رمضان این است به فکر دیگران باشیم.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اوقات ویژه ماه رمضان گفت: وقت های افطار و سحر مورد تاکید است و البته خداود در قرآن کریم می فرماید، "نجّیناهُم بِسَحَر" و نجات در سحر است و اگر فرد بتواند برنامه خوابش را به گونه ای تنظیم کند که سحر تا نماز صبح را بیدار باشد و از این فرصت برای توجه به خدا، تفکر، اشک ریختن و درخواست کمک از خداوند استفاده کند، برای روح انسان رشد و تعالی بسیاری ایجاد می کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۶۴۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان