//
کدخبر: ۳۰۱۲۸۳ //

همه چیز درباره "الکترونیکی شدن نسخ تامین اجتماعی"

حذف دفترچه درمانی کاغذی تامین اجتماعی از اول اسفند کلید خورد و دیگر دفترچه بیمه جدید برای کسانی که اعتبار یا برگه دفترچه آنها تمام شده، صادر نمی‌شود.


همه چیز درباره "الکترونیکی شدن نسخ تامین اجتماعی"

این طرح با هدف نظام‌مند کردن شیوه درمان و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌ها اجرایی شده و قرار است از این پس به جای استفاده از دفترچه بیمه افراد بتوانند با ارائه کد ملی، همان خدمات را از مطب پزشکان و مراکز خدمات پزشکی دریافت کنند.

به گزارش فرتاک نیوز،اما اجرای این طرح بیمه شدگان را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. برخی از پزشکان هنوز از داشتن یک یارانه ساده خودداری می‌کنند و در چنین مطب‌هایی امکان نوشتن نسخه الکترونیکی بیمار و یا دستور آزمایش و ... وجود ندارد و در نهایت نسخه روی یک برگه با سربرگ پزشک نوشته می‌شود.

اگرچه گفته می‌شود با ارائه کد ملی همه خدمات در داروخانه‌ها، مراکز آزمایشگاهی، تصویربرداری و ... با تعرفه بیمه قابل دریافت است، اما در عمل بسیاری از این مراکز بدون دفترچه همه خدمات را با تعرفه آزاد حساب می‌کنند و به هیچ عنوان برگه دست‌نویس پزشک را قبول ندارند.

از سوی دیگر برای افرادی که بیمه تکمیلی دارند، بیمه‌ها نیز هزینه درمان و یا دارو و آزمایش که بدون نسخه باشد را تقبل نمی‌کنند.

این ناهماهنگی نتیجه‌ای جز زیان بیمه شدگان و افزایش هزینه‌های آنها نداشته و باعث گلایه بسیاری از مردم شده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به چند و چون اجرای طرح نسخ الکترونیکی، گفت: این طرح در هر صورت باید اجرایی شود و مزایای متعددی هم برای پزشکان و هم بیمه شدگان خواهد داشت.

دکتر میثم حجتی پور در گفت و گو با خبرنگار، با اشاره به طرح "عدم صدور دفترچه درمانی جدید تامین اجتماعی" که از اوایل اسفندماه در کرمانشاه همزمان با سراسر کشور آغاز شده، اظهار کرد: گاهی به اشتباه لفظ حذف دفترچه درمانی به کار می‌رود و این تلقی برای مردم ایجاد می‌شود که دیگر از خدمات بیمه برخوردار نیستند. در حالیکه با اجرای این طرح فقط قرار است ارائه خدمات از شیوه سنتی به شیوه الکترونیکی ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز برای این طرح از سوی تامین اجتماعی فراهم شده و سامانه کامل و جامعی نیز برای این منظور طراحی شده که با سرعت مناسب ارائه خدمات دارد، خاطرنشان کرد: تمام مطب‌های پزشکی طرف قرارداد، داروخانه‌ها و ... مشمول اجرای این طرح هستند.

مدیر درمان تامین اجتماعی کرمانشاه تاکید کرد: بیشتر از یکسال است که روی اجرای این طرح کار کردیم و هر مطب پزشکی و یا داروخانه در سراسر استان را حدود سه بار بازرسی کردیم و تذکرات لازم را به آنها دادیم که شرایط لازم برای اجرای الکترونیکی شدن نسخ را فراهم کنند.

حجتی پور افزود: اگرچه همچنان درخواست داریم پزشکان و مراکز خدمات درمانی در اجرای این طرح همکاری داشته باشند، اما نمی‌توانیم اجرای این طرح مهم را به دلیل اینکه برخی پزشکان داشتن بیمار زیاد و ... را بهانه می‌کنند عقب بیندازیم، زیرا قدم گذاشتن در این راه الزام است.

وی یادآور شد: تامین اجتماعی تمامی وظایف خود را برای اجرای این طرح انجام داده و پزشکان تنها باید یک رایانه ساده تهیه کنند که بعید است از نظر مالی مشکلی در این زمینه داشته باشند.

مدیر درمان تامین اجتماعی کرمانشاه با بیان اینکه این طرح باید از سوی دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی اول درمان اجرا می‌شد، یادآور شد: اکنون که تامین اجتماعی قدم در این راه گذاشته توقع داریم همکاری لازم با ما صورت بگیرد.

به گفته این مسئول، هم اکنون در کرمانشاه نزدیک به 50 درصد پزشکان طرف قرارداد تامین اجتماعی نسخ الکترونیکی تولید می‌کنند.

مدیر درمان تامین اجتماعی کرمانشاه سپس از مزایای الکترونیکی شدن نسخ یاد کرد و افزود: این طرح مدرن در هر صورت باید در کشور اجرایی شود و از شیوه‌های سنتی فاصله بگیریم. بعد از تامین اجتماعی نیز سایر بیمه‌ها مانند بیمه سلامت، بیمه نیروهای مسلح و ... نیز به تدریج نسخ الکترونیکی را اجرا خواهند کردند.

حجتی پور با بیان اینکه با گذشت کمتر از یک ماه از اجرای این طرح خود پزشکان نیز متوجه می‌شوند این روند چه مزایایی برای آنها دارد، گفت: با الکترونیکی شدن نسخ، بسیاری از مشکلات از جمله غلظ‌های نسخه خوانی و ... دیگر وجود نخواهد داشت.

وی کاهش مراجعات حضوری را از دیگر مزایای الکترونیکی شدن نسخ دانست و اظهار کرد: گاهی فرد در یک شهرستان زندگی می‌کند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به پزشک نخواهد داشت، بلکه می‌تواندبه صورت غیرحضوری کد ملی خود را به پزشک ارائه کند تا نسخه برایش نوشته شود و بتواند در شهر خود آن را دریافت کند.

مدیر درمان تامین اجتماعی کرمانشاه افزود: مزیت این طرح برای پزشکان طرف قرارداد نیز از این جهت است که در صورت داشتن نسخ الکترونیکی، تامین اجتماعی ظرف 24 ساعت پول آنها را واریز می‌کند.

حجتی‌پور در پاسخ به مشکلات و سردرگمی‌هایی که اجرای این طرح به همراه داشته نیز یادآور شد: برای کسانی که که دیگر دفترچه جدید ندارند مشکلی ایجاد نمی‌شود و پزشک نسخه آنها را در برگه مربوط به خود با سرنسخه مطب می‌نویسد و کد ملی فرد نیز درج خواهد شد که ارائه خدمات به روال قبل بر اساس کد ملی صورت می‌گیرد و مراکز خدمات پزشکی مانند داروخانه و ... نیز ملزوم به پذیرش آن هستند.

وی همچنین به بیمه شدگان اطمینان داد با الکترونیکی شدن نسخ، هیچ محدودیتی در تجویز داروها وجود نخواهد داشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۱۲۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان