//
کدخبر: ۲۹۴۸۹۸ //

وزیر علوم: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت اصلی خود فاصله گرفته است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نیازی به تربیت معلم فنی‌وحرفه‌ای در مقطع دکتری نداریم.

وزیر علوم: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت اصلی خود فاصله گرفته است

به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی،  یازدهمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش فرتاک نیوز، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به دستور اول این جلسه که به بررسی اساسنامه پیشنهادی سازمان (مرکز) ملی تعلیم و تربیت کودک اختصاص داشت، خاطرنشان کرد: ماده واحده «کلیات ساماندهی امور مربوط به مهدهای کودک» که در جلسه 834 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد و در تبصره این مصوبه بر تدوین اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب، ظرف مدت یک ماه توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری شورای تخصصی تحول و نوسازی آموزشی تأکید شده است.

وی ادامه داد: تقریباً 10میلیون کودک در گروه سنی صفر تا 6 سال در کشور وجود دارد که دولت برای تربیت این کودکان وظیفه دارد.

 عاملی افزود: بسیاری از دولت‌های جهان هزینه صفر تا صد آموزش دوران کودکی را پرداخت می‌کنند به عنوان مثال کشور آلمان 9 دهم درصد از GDP را به حوزه آموزش مربوط به 6 سال اول کودکی را به صورت سالیانه اختصاص داده است و سرانه هزینه صورت گرفته برای هر دانش آموز حدود 14هزار دلار است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: هدف از تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تصدی‌گری در حوزه تعلیم و تربیت نیست بلکه این سازمان، وظیفه برطرف کردن خلاءهای موجود در حوزه تعلیم و تربیت را بر عهده دارد.

همچنین عاملی بر نقش و وظیفه دانشگاه فرهنگیان در تربیت مربی برای تعلیم و تربیت کودک تأکید کرد.

در ادامه محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در این جلسه اظهار داشت: با توجه به تعدد دستگاه‌های تربیت کودک و پاسخگو نبودن یک نهاد متولی در این حوزه، تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به منظور ساماندهی در این حوزه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

وی افزود: دایره وظیفه سازمان تعلیم و تربیت کودک محدود به تعلیم و تربیت در مهدکودک نیست و بر آموزش خانواده برای تعلیم و تربیت کودک در بستر خانواده نیز تأکید داریم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: خدمات در حوزه تعلیم و تربیت کودک باید در 2 سطح انجام شود، سطح اول، ارائه خدمت به مخاطب اصلی یعنی همان کودک است و سطح دوم ارائه خدمت به خدمات‌دهنده است که این سطح از خدمت به تربیت مربی، تعریف استاندارد لازم، تهیه محتوای آموزشی برای تعلیم و تربیت و... اختصاص دارد و از وظایف سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.

حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه چارچوب و مبنای تعلیم و تربیت در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، تأکید کرد: سند تحول بنیادین صرفاً مربوط به حوزه آموزش و پرورش نیست چرا که سند تحول بنیادین، سند تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران است.

 دستور دوم این جلسه به ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اختصاص داشت که دکتر حمیدرضا عظمتی رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به ارائه گزارش اجمالی از تاریخچه و عملکرد این دانشگاه پرداخت و ضمن تشکر از تلاش مسئولان قبلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای اهتمام لازم بر تشکیل یک دانشگاه ساختاریافته و منسجم، خاطرنشان کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از سال 1359 تأسیس و در حال حاضر تنها دانشگاه در کشور است که تأمین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش در حوزه فنی و حرفه‌ای را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در 7 هزار هنرستان فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در کشور، 940 هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند که در واقع این تعداد شامل 6.5 درصد از دانش‌آموزان کل کشور است.

 عظمتی ادامه داد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دارای 202 عضو هیئت علمی و مدرس است و همچنین 8500 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: حرکت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در راستای اسناد بالادستی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش کشور و نقشه جامع علمی کشور است که سند راهبردی این دانشگاه نیز بر اساس این اسناد بالادستی تدوین شده است.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی فعالیت‌های این دانشگاه را در 5 محور اساسی تقسیم کرد و اظهار داشت: محور اول فعالیت این دانشگاه مربوط به پاسخگویی به نیازهای وزارت آموزش و پرورش در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در حوزه فنی و حرفه‌ای است.

 عظمتی با بیان اینکه نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یک به 26 است، افزود: نزدیک به 40 درصد از اعضای هیئت علمی این دانشگاه دارای مرتبه علمی دانشیار و استاد تمام هستند.

وی محور دوم فعالیت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را پاسخگویی به نیازهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه بهسازی منابع انسانی عنوان کرد و گفت: همایش‌های تخصصی از سال 1393 تا کنون به منظور به‌روزرسانی دانش معلمان به صورت حضوری و از راه دور برگزار شده است.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ادامه داد: محور سوم فعالیت این دانشگاه پاسخگویی به نیازهای کشور به ویژه وزارت آموزش و پرورش در حوزه پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای است که در این راستا چندین مجله علمی ملی و بین‌المللی و 214 کتاب توسط این دانشگاه منتشر شده و همچنین چندین المپیاد دانش‌آموزی و نمایشگاه دستاوردهای علوم و فناوری حوزه دانش آموزی و همایش ملی و بین المللی به صورت سالانه برگزار شده است.

 عظمتی محور چهارم و پنجم فعالیت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را ایفای نقش اندیشکده توسعه خلاقیت و نوآوری در حوزه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌‌ای و پاسخگویی به وزارت علوم در زمینه کیفیت ارائه آموزش‌ها عنوان کرد.

وی در مورد فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خاطرنشان کرد: برگزاری اردوهای راهیان نور و اردوهای جهادی و راه‌اندزای بزرگترین کاروان اربعین حسینی در بین دانشگاه‌های کشور و همچنین افتخارآفرینی در عرصه‌های ورزشی و فرهنگی ملی و فراملی از جمله این فعالیت‌هاست.

به گفته رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، افت کیفیت آموزشی به ویژه دروس مهارتی در دوران شیوع کرونا، تغییرات پیوسته کتب و برنامه‌های درسی وزارت آموزش و پرورش، رشته نیاز آموزش و پرورش به معلم و عدم انطباق آن با اعتبارات، محدودیت در تخصیص ردیف استخدامی به منظور جذب هیئت علمی و... از جمله چالش‌های پیش‌روی این دانشگاه است.

 عظمتی در پایان سخنان خود پیشنهاد داد: برخورداری از ردیف‌های بیشتر و تسهیل در جذب اعضای هیئت علمی مورد نیاز و بازنگری در قوانین متعهدین خدمت به منظور افزایش انگیزه در دانشجو معلمان فراهم شود.

در ادامه منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر لزوم به روزسانی امکانات و تجهیزات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تصریح کرد: کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های این دانشگاه نیاز به تجهیزات بیشتری دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت اصلی خود که تربیت دبیر فنی‌‌وحرفه‌ای است کمی فاصله گرفته و بیشتر در فضای دانشگاه‌های فنی و مهندسی قرار گرفته است.

غلامی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی نیازی به تربیت معلم فنی‌وحرفه‌ای در مقطع دکتری نداریم، افزود: یکی از دلایل فاصله گرفتن دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت اصلی خود، ارائه تحصیلات تکمیلی به خصوص در مقطع دکتری در این دانشگاه است که باعث شده اساتید این دانشگاه بیشتر به تربیت دانشجو تحصیلات تکمیلی به جای تربیت دبیر فنی‌وحرفه‌ای مشغول باشند.

وی تصریح کرد: در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی آموزش نظری از آموزش عملی قوت بیشتری دارد لذا ضرورت دارد این دانشگاه و اساتید آن تقویت واحدهای عملی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را در اولویت قرار دهند.

وزیر علوم در پایان سخنان خود بر لزوم بازنگری در سرفصل دروس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به خصوص در بحث صلاحیت معلمی تأکید کرد و گفت: فارغ‌التحصیلان این دانشگاه باید برای ارائه آموزش و شغل معلمی تربیت شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۴۸۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان