//
کدخبر: ۲۸۸۹۵۰ //

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:مباحثی مانند موش آزمایشگاهی شدن بیماران، مطرح نیست!

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: مباحثی مانند موش آزمایشگاهی شدن بیماران، مطرح نیست، اگر بدانیم داروهای مورد استفاده برای بهبود مبتلایان به کرونا عوارض دارند، حتما استفاده از آن را قطع می‌کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:مباحثی مانند موش آزمایشگاهی شدن بیماران، مطرح نیست!

محمد حسین صومی، سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی خبری با بیان این مطلب، اظهار کرد: علم دنیا در رابطه با این بیماری و نحوه‌ی رفتار کردن با آن تکمیل‌تر می‌شود، فاز اول بیماری کووید۱۹ شامل علایمی مانند تب، درد عضلانی و سرفه بوده و برای بهبود این علایم از داروهای ضدویروس استفاده می‌شود.

به گزارش فرتاک نیوز،وی ادامه داد: هیچ دارویی فعلا در دنیا برای درمان کووید۱۹ تولید نشده است، دارویی مانند رمدسیویر برای  کووید۱۹ تولید نشده، اما استفاده از آن در بیماری‌های ویروسی مشابه نشان داده که عارضه‌ی جنبی ندارد و ضرر داشتن آن اثبات نشده است.

وی، داروهای فایپیراویر و رمدسیویر را دو داروی مورد استفاده در درمان بیماران مبتلا به کرونا در فاز اول عنوان کرد و گفت: داروی اولی وارداتی بوده و دومی با تامین مواد اولیه‌ در ایران تولید می‌شود، اما تاثیر صد در صدی هیچکدام اثبات نشده است، ولی شواهدی وجود دارد که جواب داده‌اند؛ رمدسیویر مدت بستری را کاهش می‌دهد، اما اگر بدانیم ضرر دارد، به هیچ عنوان امکان ندارد از آن دارو استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، صومی بیان کرد: هر چند نتایج مثبتی از هر دو گرفته‌ایم، توصیه می‌کنیم از رمدیسویر در افراد کم‌تری استفاده شود. در فاز دوم یا درگیری ریوی از کورتون‌ها مانند دگزامتازون و مشتقات آن که جزو بهترین‌ها در این مورد هستند، زیر نظر پزشک استفاده می‌شود که قطعا در مراحل آبشار التهابی روند را مهار می‌کند.

وی در ادامه، رد یا تایید نظریه‌های طب سنتی و طب ملی را در بهبود کرونا، منوط به اجرای پیشنهادات در قالب طرح تحقیقاتی دانست و افزود: شواهد باید نشان دهد این دارو در فرد موثر است یا نه. طرح‌های تحقیقاتی اول باید در فاز حیوانی اجرا شوند، با توجه به سختی مبتلا کردن حیوان به کرونا و وارد کردن ویروس به بدن حیوان، دانشگاه‌های کم‌تری زیر بار این کار رفته‌اند، سپس فاز انسانی اجرا می‌شود و در این مرحله باید بدانیم این دارو هیچ عارضه‌ای ندارد که فعلا در مورد هیچ دارویی خودش را نشان نداده است.

وی خاطرنشان کرد: مثلا نظریه‌ای مبنی بر تاثیر داروی مورد استفاده در درمان هپاتیت B و هپاتیت C به دلیل شباهت ویروس‌ها، باید در قالب طرح نوشته شده و گروهی ارزیابی شوند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت در دو روز قبل، ما جزو استان‌هایی نبودیم که بیشترین شدت بروز و تعداد فوتی‌ها را نسبت به جمعیت داشتند.

وی به وضعیت فعلی آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: احتمالا به خاطر محدودیت ‌های ۱۵ آبان ماه تا پایان آبان ماه در شهرهای سیاه و قرمز و همکاری مجموعه‌ی شهروندان، در مقایسه با یک هفته قبل که هر روز ۱۵۰۰ بستری بر روی تخت‌های بیمارستانی داشتیم، تعداد بستری‌ها حداقل ۱۰ درصد کاهش یافته است و به ۱۳۵۰ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: کاهش تعداد فوتی‌ها هر چند دو هفته بعد خودش را نشان می‌دهد، اما دو هفته قبل ۲۱ نفر بود و الان به صورت جدی پایین آمده است؛ نتایج محدودیت‌های آذر ماه هم دو هفته بعد دیده می‌شود.

وی با تاکید بر تشدید نظارت‌ها بر نحوه‌ی رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اظهار کرد: هر اداره‌ای که در آن مسایل بهداشتی رعایت نمی‌شود، چه در حوزه‌ی بهداشت و چه بانک یا هر جای دیگر نباید اجازه‌ی فعالیت داشته باشند، اگر قرار باشد تخم مرغ پیدا نشود و صف بایستند، نمی‌شود؛ هیچ صفی نباید در استان شکل بگیرد.

وی در خاتمه ضمن قدردانی از همکاری مردم در اجرای محدودیت‌های کرونایی، خاطرنشان کرد: انتظار نداشتم مردم فهیم به این اندازه همراهی کنند، به عنوان فردی که ۹ ماه به طور مستقیم با کرونا درگیر بوده است، قدردانی می‌کنم، فردی که کرکره مغازه‌اش را پایین می‌کشد هم با کرونا مبارزه می‌کند؛ اطلاعات ما نشان می‌دهد مردم بیش از ۹۰ درصد همراهی می‌کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۸۹۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان