//
کدخبر: ۲۸۶۳۶۲ //

انواع وام‌های دانشجویی و نحوه دریافت آن‌ها

سرپرست اداره رفاه دانشجویان دانشگاه فردوسی گفت: دانشجویان می‌توانند طبق زمان‌بندی که اعلام خواهد شد درخواست وام مورد نظر خود را به صندوق رفاه دانشگاه اعلام کنند.

 انواع وام‌های دانشجویی و نحوه دریافت آن‌ها

زهرا لاری در گفت‌وگو با خبرنگار در رابطه با انواع وام‌های دانشجویی و نحوه دریافت آن‌ها توسط دانشجویان، اظهار کرد: در گذشته تنوع وام‌های دانشجویی بسیار زیاد بود و حدودا ۲۱ نوع وام دانشجویی در دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌شد. بر اساس تصمیم صندوق رفاه، وام‌های دانشجویی را با یکدیگر ترکیب کردند. به این صورت که وام‌های دانشجویی که افراد کمتری از آن‌ها استفاده می‌کنند حذف و تمام وام‌ها را در چند دسته بزرگ قرار دادند.

به گزارش فرتاک نیوز،وی افزود: اولین نوع وام، وام تحصیلی است که شامل دانشجویان روزانه می‌شود. نوع دیگری از وام، وام ضروری است که در موقعیت‌های خاص مانند تولد فرزند، از دست دادن نزدیکان، ابتلا به بیماری‌های خاص و پر هزینه و صدمه در حادثه‌ها اختصاص دارد. دانشجویان نوبت دوم و روزانه هر دو می‌توانند از وام ضروری استفاده کنند. درحالی که در گذشته دانشجویان نوبت دوم تنها می‌توانستند از وام شهریه بهره‌مند شوند. دانشجویان نمونه کشوری، قهرمان ورزشی، ازدواج و دانشجویان توان‌خواه نیز می‌توانند از وام ضروری بهره‌مند شوند. باتوجه به مقطع تحصیلی هر دانشجو مقداری مشخص از این وام‌ها را می‌تواند دریافت کند.

سرپرست اداره رفاه دانشجویان دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه مبالغ وام‌های دانشجویی افزایش یافته است، ادامه داد: هر بند وام ۲ الی ۳ برابر افزایش قیمت پیدا کرده است. وام ودیعه مسکن در گذشته هشت میلیون تومان بوده که در حال حاضر افزایش خوبی داشته است. وام ودیعه مسکن برای کلانشهرهایی مانند مشهد ۲۰ میلیون تومان است. در گذشته امکان دریافت وام مسکن تنها در صورتی که سند ودیعه به نام خود فرد دانشجو می‌بود ممکن بود. همچنین در گذشته اصرار بر اجاره منزل در شهر محل دانشگاه بود، اما امروز باتوجه به شیوع کرونا این اجبار برداشته شده است. دانشجویان تنها یکبار قادر به دریافت وام مسکن هستند و حداکثر باید قبل از ترم آخر وام مسکن را دریافت کنند.

وی در خصوص وام‌های شهریه، بیان کرد: وام‌های شهریه به حساب بانکی دانشجو واریز نمی‌شود، بلکه به حساب دانشگاهی دانشجو و برای پرداخت شهریه واریز می‌شود. تغییر دیگری که در این زمینه انجام شد، در خصوص ضامن وام‌های شهریه است. در گذشته تنها ضامن، کارمند رسمی پذیرفته می‌شد که مسیر دریافت وام را دشوار می‌کرد. درحال حاضر کارمندان قراردادی و بازنشستگان نیز می‌توانند ضمانت دریافت وام دانشجویان را انجام دهند.

دانشجویان تنها در سنوات رفاهی قادر به دریافت وام دانشجویی هستند

سرپرست اداره رفاه دانشجویان دانشگاه فردوسی در خصوص وام‌های ویژه دکتری، خاطرنشان کرد: در گذشته دانشجویان الزام به ارائه فرم برای دریافت این نوع وام داشتند. امروزه این نوع فرم دیگر ضرورتی ندارد و سند تعهد محضری نیز تجدید شده است. دانشجویان بدون نیاز به حضور شخصی می‌توانند مدارک را برای اداره رفاه پست کنند تا صحت مدارک تایید شود و بدون نیاز به حضور دانشجو شرایط دریافت وام بررسی می‌شود. دانشجویان تنها می‌توانند در سنوات مجاز دانشگاه یعنی هشت ترم تحصیلی وام دریافت کنند. سنوات رفاهی و آموزشی دانشجویان با یکدیگر متفاوت است و امکانات رفاهی دانشجویان پس از گذراندن سنوات رفاهی قطع خواهد شد.

لاری تشریح کرد: همچنین شرایطی بوجود آمده است تا وام تحصیلی دانشجویان با شرایط خاص مانند توان‌خواه، متاهل و دانشجویان ممتاز افزایش وام تحصیلی در یک دوره را داشته باشند. در گذشته یک وام به صورت مستقل برای خرید لوازم کمک آموزشی قرار داشت که درحال حاضر با افزایش وام تحصیلی این نوع از وام حذف شده است. دانشجویان دوره کارشناسی حداکثر تا سقف ۱۸ میلیون تومان و دانشجویان دکتری نیز تا سقف ۶۰ میلیون تومان می‌توانند از دانشگاه وام دریافت کنند. تمام موارد گفته شده اتفاقات خوبی است که در آیین‌نامه جدید قرار دارد.

وی در رابطه مبالغ مختلف وام ارائه شده به دانشجویان همه مقاطع، اظهار کرد: وام تحصیلی تا ۱ میلیون و ۵۰۰ و تا ۲ میلیون تومان به ازای هر ترم تحصیلی پرداخت می‌شود. وام ویژه دکتری مخصوص دانشجویان دکتری روزانه است و در هر نیم سال تحصیلی ۷۰۰ هزار تومان است. وام شهریه باتوجه به مقطع تحصیلی متفاوت است. در مقطع کارشناسی به ازای هر ترم یک میلیون تومان، ارشد دو میلیون، دکتری حرفه‌ای دو میلیون تومان، دکتریPHD پنج میلیون و دکتری پیوسته نیز دو میلیون تومان دریافت می‌کنند.

دانشجویان تنها یک بار در هر مقطع تحصیلی می‌توانند از هر یک از وام‌های ضروری استفاده کنند

سرپرست اداره رفاه دانشجویان دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه مبالغ وام ضروری باتوجه به رویدادهای متفاوت مختلف است و دانشجویان تنها یکبار قادر به استفاده از هریک از آن‌ها هستند، گفت: وام ضروری برای تولد فرزند سه میلیون تومان، از دست دادن عزیزان نزدیک سه میلیون تومان، صدمه دیدن در حادثه و تصادف پنج میلیون تومان و دانشجویان مبتلا به بیماری‌های خاص پنج میلیون تومان است. برای دریافت هریک از این وام‌ها مدرک و تایید پزشک معتمد اهمیت دارد. در مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشجو تا سقف ۶ میلیون تومان، در کارشناسی و دکتری تخصصی ناپیوسته تا سقف هشت میلیون می‌توانند از وام‌های ضروری استفاده کند.

معیار سقف زمان بازپرداخت بدهی سنوات رفاهی است

لاری با اشاره به اینکه کارمزد تمام وجوه وام دانشجویی ۴ درصد است، افزود: در صورتی که دانشجویان در بازپرداخت وام تاخیر داشته باشند به صورت روزشمار با کارمزد ۱۲ درصد محاسبه خواهند شد. سنوات مجاز رفاهی دانشجویان کارشناسی چهار سال و دانشجویان ارشد دو سال است. برخی از دانشجویان زمانی برای بازپرداخت وجوه مراجعه می‌کنند که سنوات آموزشی آن‌ها به اتمام رسیده است، درحالی که معیار سقف زمان بازپرداخت بدهی سنوات رفاهی است نه زمانی که سنوات آموزشی دانشجویان از سنوات رفاهی تجاوز کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۶۳۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان