//
کدخبر: ۲۲۰۹۱۳ //
داریوش پناهی، دبیر اتاق بازرگانی کرمانشاه:

رسمی شدن مرز سومار از مهمترین دست آوردهایی بوده است که در یک سال اخیر اتفاق افتاد

رسمی شدن مرز سومار از مهمترین دست آوردهایی بوده است که در یک سال اخیر اتفاق افتاد
به گزارش فرتاک نیوز،

من می بایست ابتدا موفقیت هایی که یکسال گذشته برای حوزه تجارت خارجی استان اتفاق افتاده است را بیان کنم.

رسمی شدن مرز سومار از مهمترین دست آوردهایی بوده است که در این سال اتفاق افتاد. مرز سومار از موقعیت بسیار مناسبی برای صادرات کالا برخوردار است و انشاء الله با تکمیل زیر ساخت های آن خصوصاً جاده دسترسی و احداث پایانه صادراتی و دیگر الزامات مرز رسمی بتوان شاهد فعالیت یک مرز تجاری مطلوب و کارآمد و مدرن در استان باشیم.

بازگشایی مرز خسروی که با مساعی وپیگیری های مستمر و مجدانه جناب آقای مهندس بازوند استاندار محترم حاصل گردید برای تردد زوار عتبات عالیات قطعاً علاوه بر دستاوردهای معنوی، شاهد رونق اقتصادی استان به ویژه شهرستان قصر شیرین خواهیم بود و موجب افزایش اشتغال، درآمد و بهبود معیشت مردم خواهد گردید.

صدور مجوز و اجرایی شدن رویه ترانزیت کالا از مرزهای استان از دیگر موفقیت هایی است که مدت ها مورد پیگیری این اتاق قرارداشت و نهایتاً مورد موافقت گمرک کل کشور قرار گرفت و در حال حاضردر حال اجراست.

در سال گذشته حجم صادرات استان به میزان 44% افزایش داشته که میزان قابل قبولی است. بالغ بر 2.9 میلیارد دلار کالا، 937میلیون دلار گاز طبیعی و 911 میلیون دلار ارزش کالای ترانزیت بوده که از مرزهای استان صادر شده اند این ارقام 6.5% از کل صادرات کشور در سال 1397 را شامل شده است و نشان از رشد قابل توجه حوزه تجارت خارجی استان دارد.

- آزاد اعلام شدن صادرات نخود که یکی از برندهای مهم صادرات استان از گذشته دور بوده پس از تلاش های همه جانبه، ممنوعیت صادراتی آن لغو گردید.

هرچند بسیار دیر انجام شد و این ممنوعیت موجب از دست رفتن بازارهای خارجی این محصول استان گردید .

- تصویب طرح جامع گمرک پرویزخان و در فاز اجرا قرار گرفتن پروژه آن از مهمترین دستاوردهای سال گذشته استان بوده است.

- دعوت و ورود هیات های بازرگانی از کشور عراق توسط اتاق بازرگانی و بازدید از واحدهای صنعتی و تولیدی استان و انعقاد قراردادهایی با این واحدها از دیگر اقدامات مفید بوده که انجام شده

- تأسیس و راه اندازی تشکلهای تولیدی و صادراتی روغن کرمانشاهی و صنایع دستی

- برگزاری دوره ها و کلاس های متعدد آموزش به تعداد 28 دوره و با آموزش 4308 نفر ساعت

- صدور و تمدید و پایش کارتهای بازرگانی به تعداد 519 فقره

- سرفصل های روابط عمومی از دیگر برنامه های استان بوده که توسط اتاق انجام گردیده است.

طبعاً کاستی هایی هم در حوزه تجارت خارجی استان داریم که امیدوار به حل و فصل آن هستیم از جمله آن می توان :

- لزوم برگزاری منظم جلسات کارگروه توسعه صادرات و پیگیری و رصد مصوبات آن می تواند بسیاری از موانع و کاستی ها را مرتفع نماید.

- بهره برداری از سالن تجاری پایانه صادراتی در مرز پرویزخان

همچنین می توان به تعطیل شدن اخیر مرز سومار از سوی طرف عراقی اشاره کرد که با پیگیری های مقامات ارشد استان و رفع مشکلات آن امیدواریم به زودی محقق گردد.

- تأمین اعتبار لازم برای انجام طرح جامع گمرکی مرز پرویزخان

- تکمیل زیرساخت های مورد نیاز مرزهای تجاری که شامل همه مرزهای استان می شود و می بایست به فوریت نیازهای اساسی آن را مرتفع نمود.

- ایجاد شهرک صنعتی مشترک با کشور عراق در منطقه قصرشیرین از دیگر اقدامات بسیار مهمی است که در برنامه های آتی استان جایگاه ویژه ای به خود اختصاص خواهد داد.

- بدنبال راه کارهایی هستیم که بتوان از تمامی ظرفیت های تولید مازاد استان برای صادرات استفاده نماییم. می توان از ظرفیت های دام، آرد، گندم، مرغ، شیلات و غیره برای افزایش صادرات و کسب درآمد ارزی که قابلیت صادرات مناسبی دارند نام برد.

- بهره مندی بازرگانان و صادرکنندگان از تسهیلات مناسب بانکی در راستای ارتقاء فعالیت تجارت از دیگر برنامه های در دست اقدام می باشد.

- پیگیری برای پیشنهاد و ارائه راه کار بانک مرکزی برای برگشت ارز حاصل از صادرات در عراق

- پیگیری برای ایجاد ایستگاه های فرعی راه آهن در نقاط تعیین شده از جمله شهرک های صنعتی و سایر مناطق صنعتی و تولیدی استان و همچنین ادامه مسیر خط آهن به سمت اسلام آباد غرب و خسروی از اقدامات بسیار با اهمیتی است این موارد در دستور کار پیگیری اتاق بازرگانی و اعضاء کارگروه توسعه صارات استان به ریاست استاندار محترم و حوزه اقتصادی استانداری است که انشاءاله بتوانیم دنبال کنیم.

با کاهش نرخ حمل و نقل و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده محصول در توسعه صادرات استان نقش اساسی خواهد داشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۰۹۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان