//
کدخبر: ۲۰۷۰۶۷ //

مراسم تکریم و معارفه هیات مدیره کانون سردفتران برگزار شد

مراسم تکریم و معارفه اعضای هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران صبح امروز با حضور معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محل کانون برگزار شد.

مراسم تکریم و معارفه هیات مدیره کانون سردفتران برگزار شد
به گزارش فرتاک نیوز،

در جلسه تکریم و معارفه اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه نظارت باید به روز و مکانیزه باشد گفت: برای ایجاد تحول در جامعه سردفتری باید طرح و برنامه وجود داشته باشد و در تهیه این برنامه باید از نظر سردفتران هم استفاده شود.

وی ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیرخم به آیات شریفه قرآن در باب داد و ستد اشاره کرد و گفت: طبق آیات قرآن، کاتب و شهود عادل باید داد و ستد را ثبت کنند و سردفتران اسناد رسمی می‌توانند مصداقی از کاتب بالعدل باشند. سند رسمی مورد احترام همه مردم است و این اهمیت کار دفاتر اسناد رسمی را در کاهش دعاوی و پرونده‌های قضایی نشان می‌دهد که هر چه بیشتر برای رونق و اعتبار سند رسمی تلاش کنند، میزان اختلاف و درگیری‌ها در جامعه کمتر خواهد بود و این امر باید در دستور کار قرار گیرد.

خداییان با بیان اینکه اعضای کانون باید همانند دستگاه قضایی کشور تحول را در دستور کار خود قرار دهند، افزود: با توجه به تحول در دوره جدید قوه قضائیه، کانون سردفتران و دفتریاران و دفاتر اسناد رسمی هم باید از این تحول بهره‌مند شود و هدف از این تحول در دستگاه قضایی دقت و سرعت در انجام کار است.

وی با تاکید بر کسب رضایت مردم در کنار سرعت و دقت در انجام کار، ‌بر لزوم مردمداری تاکید کرد و به ارتباط گسترده دفاتر اسناد رسمی با مردم اشاره کرد و گفت: بیش از ۷هزار دفاتر اسناد رسمی در کشور وجود دارد و با احتساب دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق بیش از ۱۱ هزار دفتر مستقیما با مردم در ارتباط هستند که خدمت ارائه می‌دهند و ضمن دقت در خدمات، باید با سرعت را نیز مدنظر قرار بدهند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه نظارت باید به روز و مکانیزه باشد و در دستور کار گیرد اظهار داشت: برای ایجاد تحول در جامعه سردفتری طرح و برنامه داشته باشید که با اجرای هر برنامه نتیجه باید بررسی و در تهیه این برنامه سعی کنید از رای سردفتری استفاده شود. اگر برنامه وجود نداشته باشد دچار روزمرگی خواهید شد. برنامه ریزی در سه بازه زمانی میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت نتایج و تاثیرات فراوانی خواهد داشت. حفاظت و حراست از قشر عظیم جامعه سردفتری هم باید مدنظر باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هیئت مدیره کانون را امینی صادق برای دفاتر اسناد رسمی دانست و بر لزوم امانت داری و درستکاری، شفافیت در کارها و جلب اعتماد رای دهندگان در انتخابات تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه کانون سردفتران نباید در ارائه خدمات به دفاتر اسناد رسمی تبعیضی بین آنان قائل شود، بر ضرورت انتقاد پذیری اعضای هیئت مدیره تاکید کرد و ادامه داد: آسیب‌شناسی وضع موجود در تمام بخش‌های اداری و مالی کانون موجب خواهد شد نقاط ضعف و قوت شناسایی شوند. نباید چنین تصور شود که تمام کارهای گذشته صحیح بوده است.

خداییان تشکیل گروه های حقوقی با کمک سازمان ثبت برای آسیب شناسی و اصلاح قوانین را امری مهم دانست و خاطرنشان کرد: هیات مدیره کانون باید در شناسایی افراد سودجو که سعی می‌کنند به حیثیت جامعه سردفتری آسیب برساند تلاش کند و مانع آسیب رساندن آنها شود.

وی استفاده از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات در دفاتر اسناد رسمی و تکمیل آرشیو دفاتر اسناد رسمی را از دیگر نکات مهم برشمرد و بر لزوم گسترش ارزش های اصیل اسلامی و انقلاب اسلامی در جامعه سردفتری و گسترش فرهنگ بسیجی و جهادی در ارائه خدمات در دفاتر اسناد رسمی تاکید کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان از تلاش‌های اعضای هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در دوره پنجم و رای دهندگان در انتخابات اخیر این کانون و همه عوامل برگزار کننده ششمین دوره انتخابات کانون سردفتران و دفتریاران قدردانی کرد.

پیش از سخنان خداییان، دشتی اردکانی به بیان گزارشی از عملکرد سه ساله هیات مدیره و واحدهای کانون در پنجمین دوره هیات مدیره پرداخت و گفت: در سه سال گذشته در استانهای سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، هرمزگان، بوشهر، آذربایجان غربی و خراسان شمالی املاکی متناسب با تعداد دفاتر اسناد رسمی هر استان با مجموع مبلغ 15 میلیارد و 320 میلیون تومان خریداری شده است . همچنین طی مدت مذکور در استان های قم، مازندران و سمنان زمین هایی با مساحت 1830 مترمربع برای ساخت ساختماع ابتیاع شده و در مجموع مبالغ پرداختی از این بابت به مبلغ 5 میلیارد و 760 میلیون تومان بالغ شده است.

وی در ادامه به بیان جزئیات پرداخت که متن کامل آن به این شرح است:

ساخت و بازسازی های انجام شده:

1- در تهران  اقدامات لازم برای طراحی و ساخت موزه و ساختمان فرهنگی کانون بامتراژ حدود 660 متر با حفظ نمای میراث فرهنگی  با بازسازی ساختمان قدیمی خیابان امام خمینی  به پایان رسیده و همچنین ساختمان صحاف زاده برای اسکان مدیران استانی و استقرار شورای عالی و گروه پارلمانی بازسازی و تجهیز شده است . همچنین با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ؛ قراردادهای مربوط به مطالعات ساخت و تجاری سازی ساختمان قصریخ کانون (محل فعلی مرکز علمی کاربردی کانون)  مورد بررسی و امضاء قرار گرفت.

2– ساختمان های کانون در استانهای  البرز ـ اصفهان ـ بوشهر ـ خراسان شمالی وکهگلیویه و بویراحمد  برای ساخت سالن اجتماعات مورد بازسازی قرار گرفته اند.

3 - ساختمان های کانون در استان های آذربایجان شرقی ـ اصفهان ـ  سیستان و بلوچستانـ خراسان شمالی و یزد  با انجام تغییرات کلی مورد بازسازی قرار گرفت و همچنین برای استانهای قم و  آذربایجان غربی با تهیه نقشه ها و اخذ مجوزات ساخت ؛ قراردادهای لازم برای احداث بنا انجام شده است .

4 - ادامه عملیات باقیمانده برای تکمیل پروژه  های ساختمانی کانون در استان های کرمان ـ کردستان ـ  زنجان ـ فارس و یزد در سه سال گذشته به سرانجام رسیده است.

2 ) امور مالی و حسابداری

وصولی های حق بیمه بازنشستگی

مجموع ده درصد وصول شده بابت حق بیمه بازنشستگی از دفاتر اسناد رسمی مبلغ 682 میلیارد تومان طی سه سال گذشته و به طور میانگین برای هر سال 227 میلیارد تومان بوده است .

سپرده های بانکی

مجموع سپرده های بانکی حساب بیمه و بازنشستگی در پایان سال 1397 حدود مبلغ 436 میلیارد تومان بوده است . طی سه سال گذشته در مجمع 26 فقره سپرده بلندمدت بانکی از محل مازاد ده درصدهای وصول شده نسبت به هزینه ها به مجموع ریالی مبلغ 184 میلیارد تومان نزد بانک ملی ایران سپرده گذاری شده است .

هزینه های پرسنلی

مجموع هزینه های پرداخت شده پرسنلی طی سه سال گذشته به تفکیک و در چارچوب بودجه مصوب برای کانون های مرکز و استان‌ها مبلغ 19 میلیارد و هشتصد میلیون تومان و به طور میانگین برای هر سال مبلغ شش میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است .

هزینه های اداری

هزینه های پرداخت شده اداری تمامی کانون‌ها و جوامع استانی در 3 سال گذشته در مجموع به مبلغ 13 میلیارد و 800 میلیون تومان بالغ گردیده است . میانگین انجام هزینه های اداری هر سال مبلغ 4 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.

هزینه ها، سرمایه ای  و خرید اثاثیه و مجله کانون

مجموع هزینه‌های انجام شده سرمایه‌ای به غیر از خرید ساختمان‌های استانی در طی سه سال گذشته: مبلغ 6 میلیارد و 157 تومان و برای هر سال به طور میانگین 2 میلیارد و 50 میلیون تومان بوده است. همچنین مجموع سرمایه گذاری انجام شده برای خرید زمین و ساختمان در استان های مختلف کشور طی سه سال گذشته مبلغ 21 میلیارد و هشتصد میلیون تومان بوده است .

پرداخت به کانون های استانی

باتوجه به بودجه مصوب شده برای کانون ها و جوامع استانی طی سالهای 1396 و 1397 در مجموع  مبلغ 21 میلیارد و 281 میلیون تومان بابت هزینه های پرسنلی – اداری و آموزشی و جاری استان ها پرداخت گردیده است.  این مبلغ به طور میانگین برای هر سال مبلغ 10 میلیاردو 640 میلیون تومان بوده است .

حقوق بازنشستگی  و مستمری بازماندگان

در مجموع مبلغ 330 میلیارد تومان طی سال های 95 لغایت 97 بابت حقوق بازنشستگان- مستمری بازماندگان و عیدی آنان به همراه کمک هزینه ایام بیکاری دفتریاران پرداخت شده است . تعداد بازنشستگان و بازماندگان کانون از ابتدا 2308 نفر در ابتدای سال 1395 به 2605 نفر در پایان سال 97 بالغ شده است .

 در ابتدای سال 95 به هر سردفتر بازنشسته با 30 سال اشتغال کامل مبلغ 4 میلیون و 549 هزار تومان و به هر دفتریار با همان مدت اشتغال مبلغ 3 میلیون و 639 هزار تومان حقوق یا به بازمانده آن ها مستمری پرداخت می‌گردید . در حال حاضر پرداختی به سردفتران و دفتریاران بازنشسته به ترتیب مبلغ 6 میلیون و 881 هزار تومان و 5 میلیون و 505 هزار تومان با 30 سال اشتغال کامل است.

هزینه های درمانی پرداخت شده

در طی 3 سال گذشته به صورت مجموع مبلغ 85 میلیارد و 100 میلیون تومان هزینه های درمانی پرداخت گردیده است که به طور میانگین هر سال 28 میلیارد و 366 میلیون تومان خواهد بود .

3 ) آموزش

در حال حاضر امور آموزشی و پژوهشی کانون در چند مرکز به طور جداگانه و موازی پیگیری و اجرا می شود  اما سعی شده است تا در دوره پنجم هیات مدیره؛  به انجام اموری که موجب ارتقاء و یا تکمیل تحصیلات آکادمیک سردفتران علاقه‌مند به ادامه تحصیل می گردد،  از قبیل عقد قراردادهای آموزشی با مراکز آموزشی عالی داخل و یا خارج کشور جهت تحصیلات تکمیلی سردفتران و دفتریاران در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری  و همچنین دوره های آمادگی و تقویت تحصیلی، اقدام  شود .

واحد اختبار و اعلام نظر مشورتی و نظارت تحصیلی ( موضوع مواد 2 و 69 قانون دفاتر و آیین نامه نحوه نظارت بر تحصیل سردفتران و دفتریاران )  از واحدهای زیر مجموعه آموزش کانون می باشند که طی سه سال گذشته فعالیت های  خود را به نحو احسن انجام داده اند.

4) تقسیم اسناد

طی سه سال گذشته  تعداد  2917  نامه وارد کمیسیون تقسیم اسناد  و 4354 نامه از کمیسیون مذکور صادره و به طور میانگین در هر سال حدود  71   جلسه برگزار شده است.

5) حقوقی و حمایت قضایی

دفتر حقوقی کانون متشکل از 5 کمیسیون: حقوقی ـ  معاضدت ـ بررسی و اصلاح قوانین ـ وحدت رویه و  بیمه و مسئولیت  است که طی سه سال گذشته مجموعاً 463  نامه در کمیسیون های فوق الذکر تهیه شده و مجموع نامه های ارسالی آنها  572 مورد بوده است.

 برخی دیگر از مهمترین کارهای انجام شده این دفتر شامل :  بررسی و اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی ـ تشکیل کارگروه بررسی و اصلاح مجموعه بخشنامه های ثبتی ـ بررسی و اصلاح آیین نامه بیمه و بازنشستگی ـ وصول مطالبات کانون ـ بررسی پرونده های مربوط به شمول یا عدم شمول مقررات  بیمه و  بازنشستگی و مستمری ـ جمع آوری مطالب مربوط به تالیف سری جدید کتاب نظریات مشورتی ـ چاپ کتاب مجموعه تاریخی مقررات ثبت اسناد ـ پیگیری تمامی امور مهم صنفی و بعضا شکایت به دیوان عدالت اداری از جمله بخشنامه اثر انگشت، بخشنامه های وحدت رویه ، ارزش معاملاتی ،عدم شمول عوارض کسب و پیشه به دفاتر اسناد رسمی ، ماده 169 قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم ـ پیگیری افزایش تعرفه حق التحریر ـ  شکایت علیه نیروی انتظامی در خصوص ماده 29 آیین نامه تخلفات رانندگی ـ  تحلیل موضوعات مهم مربوط به صنف در ماهنامه و سایر موارد بوده است .

6) دبیرخانه

مجموع نامه های وارده به دبیرخانه 100393 نامه و  تعداد نامه های صادره طی این سه سال 30463 نامه بوده است .

7) درمانی

سابقاً رسیدگی به پرونده های درمانی همکاران به صورت میانگین بین 4 تا 5 ماه تاخیر داشت در حال حاضر میانگین زمان رسیدگی به پرونده های درمانی همکاران و همچنین رسیدگی به پرونده های ارسال شده از 1319 مرکز درمانی طرف قرارداد در بیشتر اوقات ایام سال حداکثر 15 روز کاری است.

در دوره هیات مدیره پنجم کلیه اختیارات مربوط به تعیین مراکز درمانی، تشخیص نوع مراکز درمانی و تعداد مراکز درمانی مورد نیاز همکاران در هر استان، به مسوولان درمان استان ها تفویض شد. همچنین در این دوره فرانشیزها در ارایه خدمات مختلف مراکز درمانی طرف قرارداد  روندی کاهشی را طی کرد.  ظرف 2 سال گذشته سقف ارایه خدمات درمانی در مراکز طرف قرارداد بدون نیاز به ارایه معرفی نامه از 200 هزار تومان به 1 میلیون تومان افزایش داده شده و سقف دریافت دارو بدون نیاز به تایید واحد بیمه و درمان از 150 هزار تومان به 500 هزار تومان افزایش یافته است.

نرم افزار جامع بیمه و درمان در اوایل شهریور سال 1396 تحویل واحد بیمه و درمان شد و اطلاعات پایه حدود 31000 نفر بیمه شده شناخته شده در اجرای طرح تعیین افراد تحت تکفل توسط واحد بیمه و درمان ، در نرم افزار مذکور به ثبت رسید . از دیگر اقدامات واحد درمان می توان به تهیه دستورالعمل بیمه عمر، حوادث و از کارافتادگی ـ اجرای طرح تنخواه درمانی در استان ها ـ اسکن پرونده های درمانی ـ  ایجاد تغییرات اساسی در بخش پوشش های دندانپزشکی و  فراهم ساختن زیر ساخت حذف ارسال فیزیکی اسناد درمانی در طی این دوره هیات مدیره ؛ اشاره کرد .

8)رفاهی و ورزشی

با تشکیل کمیته رفاهی ورزشی روند انعقاد تفاهم نامه با هتل ها و مراکز اقامتی تفریحی در سراسر کشور آغاز شد که در فاز اول با بیش از 65 هتل ، 10 مجموعه ورزشی و 2 مرکز تفریحی و 8 هتل تفاهم نامه همکاری امضا شد که از سال 95 الی آذر 96 مجموعاً 1778 نفر از خدمات فوق استفاده کردند. از دیگر عملکردهای این واحد برگزاری کلاس های ورزشی ، تشکیل بیش از 50 جلسه کاری ، برگزاری فوتسال جام رمضان و ...

9)روابط عمومی

انتشار اخبار همایش ها در سایت کانون و رسانه ها – هماهنگی جهت پخش اخبار و مصاحبه های کانون در رسانه ملی – برگزاری 9 نشست خبری -  ایجاد کانال اختصاصی کانون در سایت آپارات –انتشار اخبار ، اطلاعیه ها ، تسلیت ، تقدیر و سایر موارد از طریق پیام رسانهای مجازی ـ انتشار دو نشریه ماهانه کانون – ارسال نامه تبریک در مناسبت ها – برگزاری مراسم ششم دی و  از اهم فعالیتهای روابط عمومی بوده است .

10) صندوق تعاون

طی سه سال گذشته ؛  تعداد وام های پرداخت شده 5267 فقره به مبلغ 87 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است است مبلغ 55  میلیارد و 700 میلیون تومان از وام های پرداختی در طی سه سال گذشته وصول و 6068 فقره از وام ها تسویه شده است ـ دوره انتظار دریافت وام به نزدیک یک ماه کاهش یافته است .

11) گواهی امضاء الکترونیک

واحد گواهی امضاء الکترونیک طی دوره پنجم هیات مدیره کانون به انجام امور زیر اهتمام ورزیده است: فعالسازی دفاتر متصدی صدور گواهی امضای الکترونیک ـ  اطلاع رسانی در خصوص اخذ مجوز تصدی صدور گواهی ـ  شرکت در کلیه جلسات مرتبط  ـ رفع مشکلات سیستمی متصدیان ـ  پیگیری های مکرر جهت پرداخت بدهی دفاتر متصدی ـ  فعالسازی دفاتر متصدی صدور گواهی مهرسازمانی و فعالسازی دفاتر متصدی ابطال گواهی

12) دفتر نشریات و مجله کانون

بعضی از فعالیت های  دفتر مجله کانون به منظورفراهم کردن موجبات پیشرفت علمی و عملی سردفتران و دفتریاران طی سه سال گذشته به شرح زیر بوده است :

1-جذب مشارکت فعال دانشمندان حقوق و جلب همیاری علمی جامعه دانشگاهی و متخصصان پژوهشگر ضمن فراخوان اولویت موضوعی مقالات که نیاز روز جامعه سردفتری است ـ 2- استمرار اقدامات تبلیغی – ترویجی و اطلاع رسانی ماهنامه "کانون" و تعامل با سایر نشریات و خبرگزاری ها ـ 3- معرفی کتاب و تازه های نشر در زمینه حقوقی با همکاری انتشارات معتبر تخصصی حقوق ـ 4- تعامل علمی و تخصصی با نویسندگان مبتدی. ـ 5- الکترونیکی شدن فرایند رسیدگی به مقالات از مرحله دریافت تا چاپ ماهنامه.

در خصوص فصلنامه "حقوق و فناوری اطلاعات"، آنچه در دستور کار است، عبارتند از:

اجرایی شدن اخذ درجه ی علمی از وزارت علوم، تکمیل فرآیند جذب اعضای هیئت تحریریه و شورای داوری مقالات ، مشارکت علمی و پژوهشی فصلنامه با همایش های علمی و تخصصی ، پذیرش سفارش مقاله و امضای قرارداد با نویسندگان و پژوهشگران حقوقی پس از طی مراحل معمول نشریات علمی.

13) دفتر نظارت و بازرسی

در سه سال گذشته  تعداد  2881 دفتر اسناد رسمی مورد بازرسی و 2550 دفترخانه مورد بازرسی اجمالی قرار گرفت . در همین راستا میزان 5 میلیارد و 600 میلیون تومان از مطالبات کانون بابت 10% حق التحریر دفاتر اسناد وصول شد. برای 98  دفتر اسناد رسمی تقاضای رسیدگی و تعقیب انتظامی درخواست شده است. همچنین تعداد شکایت های رسیدگی شده اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی و دادسرا و مراجع قضایی 6269 مورد بوده است. تعداد مکاتبات انجام شده در رابطه با ارسال گزارش های بازرسی و یا موردی و یا سایر موارد مطروحه به سازمان ثبت و یا ثبت استان و یا ادارات و مراجع ذی ربط و مکاتبات انجام شده با واحدهای داخلی کانون 6655 مورد بوده است .

14 ) هیأت مدیره

هیأت مدیره کانون طی سه سال عملکرد خود در مجموع 476 جلسه دو ساعته برگزار نموده است . حاصل تصمیمات هیأت مدیره در 2358 بند مصوبه منعکس شده است. به طور میانگین در هر سال حدود 80 جلسه هیأت مدیره کانون تشکیل و میانگین مصوبات هر جلسه 10  بند بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۷۰۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان