//
کدخبر: ۱۱۷۸۸۸ //
عضو فراکسیون زنان مجلس:

نمی‌توانیم جدای از زمان و مکان قانون گذاری کنیم

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: در منابع فقهی ما اینطور تعریف شده که دین را با مقتضیات زمان و مکان تطبیق دهیم و نمی‌توانیم جدای از زمان و مکان قانون گذاری کنیم.

نمی‌توانیم جدای از زمان و مکان قانون گذاری کنیم
به گزارش فرتاک نیوز،

طیبه سیاوشی شاه عنایتی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین اقدامات شما در حوزه زنان در مجلس چیست؟ گفت: مباحث زیادی در حال پیگیری است، از اصلاحات قانونی گرفته تا مباحث نظارتی، بازدیدهای میدانی و ... .

وی در پاسخ به این سؤال که از دیدگاه فراکسیون زنان مجلس مهم ترین مشکل زنان ایران چیست که باید در اولویت بررسی باشد؟ گفت: ما در مجلس قانونگذار و ناظر هستیم بنابراین نقش خودمان را ایفا می‌کنیم. از این بُعد به موارد قانونی که باید قانونگذاری شود و یا قانون موجود اصلاح شود، می‌پردازیم.

قانونی برای مقابله با فقر مضاعفی که روز به روز شاهد آن هستیم

سیاوشی از جمله مواردی که دچار خلاء قانونی در آن هستیم و باید بررسی شود را اسیدپاشی عنوان کرد و گفت: به تشدید مجازات و پیشگیری از اسید پاشی ورود پیدا کرده‌ایم. همچنین یکی از مصادیقی که به شدت بر روی آن کار کرده و تلاشمان انجام اصلاح قانونی در خصوص آن است و جامعه نیز به شدت به آن نیاز دارد، قانونی است که اگر به خوبی اجرا و نظارت شود می‌تواند مانع فقر مضاعف در جامعه که روز به روز شاهد آن هستیم، شود.

افزایش حداقل میانگین سن ازدواج

وی ادامه داد: بحث افزایش حداقل میانگین سن ازدواج از سایر مباحث در حوزه فعالیت ما است و جلسات کارشناسی مفصلی هم در این خصوص داشته‌ایم، موارد قانونی ما بیشتر با حوزه فقه سر و کار دارد به همین دلیل روند کار ما روند سریعی نیست و مدام جلسات کارشناسی صورت می‌گیرد و تبادل و تعاملاتی با حوزه فقهی انجام می‌شود، سفرهایی هم به قم داریم و دیدارهایی با مراجع تقلید انجام می‌دهیم.

۸۰ درصد زنان ایرانی فعالیت اجتماعی دارند

این عضو فراکسیون زنان مجلس در واکنش به این مطلب که گاهی قوانینی مطرح می‌شود که با نیاز و حتی متن و فضای واقعی جامعه فاصله دارد، زنان ما به روز شده‌اند و مطالبات آنها جدید است، چرا قانونگذاری ما همپای زنان ما رشد نکرده است؟ گفت: جامعه شناسی مطرح کرده بود که بیش از ۸۰ درصد زنان ایرانی فعالیت اجتماعی دارند. این آمار خیلی قابل توجه است. اکنون جمعیت عظیمی از زنان ما در حوزه‌های علمیه و مراکز علمی حضور دارند، فعالیت اجتماعی فرهنگی دارند و حتی بانوان خانه دار هم تلاش می‌کنند فعالیت ورزشی، آموزشی، فرهنگی و ... داشته باشند. این مسئله قابل تأمل و توجه است و بر این اساس باید قوانین سیاست‌گذاری شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بر این اساس قوانین سیاست گذاری می‌شود؟ گفت: نه متأسفانه. بانوان ما علاقه دارند فعالیت اجتماعی را داشته باشند چه در مسجد، چه در حوزه علمیه، چه در باشگاه ورزشی و ... . و صرفاً هم فعالیت آنهای اقتصادی نیست بانوان ما می‌خواهند فعالیت اقتصادی داشته باشند اما در جامعه ما این امکان برای همه فراهم نیست. و نکته جالب اینکه جامعه زنان ایران بسیار فعال است و این فعالیت از بالا هدایت نمی‌شود و خودجوش است.

نمی‌توانیم جدای از زمان و مکان قانون گذاری کنیم

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که گاهی اینطور مطرح می‌شود که دین نمی‌خواهد اجازه حضور زنان در جامعه را بدهد و فقه جلوی قانون گذاری‌های آزادتر را می‌گیرد. آیا اینطور است؟ گفت: خیر اینطور نیست. در منابع فقهی ما اینطور تعریف شده که دین را با مقتضیات زمان و مکان تطبیق دهیم و نمی‌توانیم جدای از زمان و مکان قانون گذاری کنیم.

وی به عنوان مثال گفت: در بحث افزایش حداقل میانگین سن ازدواج خدمت آیت الله مکارم شیرازی رفتیم ایشان مطرح کردند که اکنون زمان ازدواج‌ در سن ۱۰ سال گذشته است، چنین ازدواج هایی متعلق به زمان مادران ما بوده است و اکنون جامعه این را نمی‌پسندد، بلوغ فقط بلوغ جسمی نیست و بلوغ عقلی مطرح است و باید ملاک قرار گیرد ما با تعاملاتی که با دفتر ایشان داشتیم نظر ایشان را به طور مکتوب دریافت کردیم. اما بحث این است که نمی‌توانیم فقط نظر یک فقیه را ملاک قرار دهیم چون بین فقهای ما اختلاف نظر وجود دارد.

سیاوشی در پایان گفت: قوانین ما ریشه در شریعت دارد و سند پشتیبانی تمام مباحث ما حتی لوایحی که از طرف دولت دنبال شده مثل لایحه منع خشونت علیه زنان آن یک سند غنی فرهنگی است و در واقع از منابع فقهی ما چشمه گرفته و تلاش ما این است که بتوانیم آن را گسترش دهیم.  

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۷۸۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان