//
کدخبر: ۴۴۶۵۳۶ //
آشپزی| شامی نخودچی

طرز تهیه شامی نخودچی| شامی اصیل ایرانی!

یکی از قدیمی ترین شامی های ایرانی شامی خوشمزه نخودچی است از غذاهای خوشمزه و مجلسی سفره های ایرانی است. برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه  شامی نخودچی| شامی اصیل ایرانی!
به گزارش فرتاک نیوز،

این غذا دستورهای متنوعی دارد. به این دلیل نام آن را شامی نخودچی گذاشته اند که در دستور تهیه آن مقدار زیادی آرد نخودچی به کار می رود. در کنار این شامی نیز مانند شامی های رودباری یا شامی ترش، سس مخصوصی تهیه و سرو می شود. بهتر است این شامی را به همراه سس گوجه فرنگی سرو کنید، زیرا بافت این شامی به دلیل آرد نخودچی داخل آن حالتی خشک دارد و این سس باعث نرم تر شدن شامی هنگام سرو می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم

آرد نخودچی ۱ پیمانه

سرکه سفید ۱ قاشق غذاخوری

پیاز ۱ عدد بزرگ

تخم مرغ ۲ عدد

گوجه فرنگی ۴ عدد بزرگ

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

رب فلفل شیرین ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت شامی نخودچی

مرحله اول

برای تهیه شامی نخودچی مجلسی، ابتدا باید گوشت چرخ کرده و مقداری ادویه شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و برای ۵ دقیقه به خوبی با دست ورز می دهیم تا گوشت چرخ کرده و ادویه مخلوط شوند و بافت گوشت کاملا منسجم و چسبناک شود.

مرحله دوم

سپس پیاز را با رنده ریز رنده می کنیم و آب یاز را به خوبی می گیریم. در مرحله بعد پیاز رنده شده ای که آب آن گرفته شده را به همراه مقداری آرد نخودچی، سرکه سفید و تخم مرغ به مخلوط گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم و مجدد به خوبی ورز می دهیم تا ترکیب شوند.

مرحله سوم

پس از اینکه با ورز دادن مایه شامی را به خوبی منسجم و یکدست کردیم، درب ظرف را گذاشته یا آن را با سلفون می پوشانیم و برای ۱ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا مایه کباب قوام گرفته و خوب طعم دار شود. در این فاصله برای تهیه سس گوجه فرنگی شامی، گوجه فرنگی ها را رنده می کنیم.

مرحله چهارم

سپس گوجه فرنگی های رنده شده را داخل یک تابه مناسب ریخته و کمی تفت می دهیم، بعد برای سرخ شدن، کمی روغن به همراه مقداری رب گوجه فرنگی و رب فلفل شیرین به تابه اضافه کرده و صبر می کنیم کمی بپزند تا سس شامی جا بیفتد و روغن بیندازد.

مرحله پنجم

در حین پختن سس، مایه شامی آماده را از یخچال خارج می کنیم، و یک تابه مناسب سرخ کردن انتخاب کرده و به همراه مقداری روغن روی حرارت قرار می دهیم. پس از داغ شدن روغن ، با دست به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه شامی برداشته و به دلخواه به آن شکل می دهیم.

مرحله ششم

سپس شامی را در روغن داغ می اندازیم و سرخ می کنیم. پس از سرخ کردن تمام شامی ها، آن ها را به آرامی داخل تایه حاوی سس گوجه فرنگی قرار داده و صبر می کنیم تا سس آماده کاملا به خورد شامی ها برود. حال شامی های اماده را به همراه نان یا برنج سرو می کنیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۶۵۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان