//
کدخبر: ۴۰۶۸۶۴ //
ادویه آبگوشت

ادویه آبگوشت | اگه میخوای یه آبگوشت متفاوت درست کنی بیا تا بهت بگم

یکی از فوت و فن‌های طبخ دیزی خوش عطر و طعم و به سبک دیزی‌های سنتی، استفاده از ادویه مخصوص و مناسب

ادویه آبگوشت | اگه میخوای یه آبگوشت متفاوت درست کنی بیا تا بهت بگم
به گزارش فرتاک نیوز،

آبگوشت یکی از غذاهای لذیذ، اصیل و پرطرفدار در کشور ما است که طرز تهیه آن فوت و فن‌هایی دارد. این غذا است. ادویه آبگوشت طعمی بی‌نظیر به این غذا می‌دهد و در عین حال به خوش رنگ و بو شدن این غذا هم کمک می‌کند.

طعم دهنده آبگوشت دیزی

ترکیبات و مواد لازم

طرز تهیه دیزی بسیار ساده است. کافی است حبوبات لازم شامل لوبیا و نخود را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن‌ها کمتر شود. سپس گوشت را همراه کمی پیاز تفت دهید تا تغییر رنگ داشته باشد. در مرحله بعد گوجه‌فرنگی یا رب، آب جوش و حبوبات را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید و قابلمه را روی اجاق قرار دهید تا آب گوشت جا بیفتد. در اواسط پخت غذا بهتر است چند سیب‌زمینی هم به این ترکیب اضافه کنید تا طعم و غلظت غذا بیشتر شود. این دستور پخت در نهایت غذایی شبیه آب گوشت اما با طعمی نه چندان جالب به شما می‌دهد. برای اینکه آبگوشت شما لذیذ و خوش‌طعم باشد، در طول پخت باید ادویه‌های مخصوص را به غذا اضافه کنید.

ادویه ترکیبی

در واقع ادویه آبگوشت، رمز و راز خوشمزگی ترکیبات و مواد ساده‌ای است که در پخت آبگوشت به کار می‌روند. برای تهیه ادویه مخصوص آبگوشت باید چند ادویه را با هم ترکیب کرد که عبارتند از:

زردچوبه

دارچین

بادیان

پودر لیمو عمانی

هل سبز

تخم گشنیز

برگ پیازچه خشک شده

زیره سبز

شنبلیله خشک

فلفل سیاه

زیره سیاه

پیاز و…

طرز تهیه ادویه دیزی

به منظور تهیه ادویه مخصوص آب گوشت باید هر کدام از ادویه‌های گفته شده در بخش قبل را به میزان مناسب با هم ترکیب کرد. در ترکیب و آماده‌سازی ادویه برای آبگوشت باید به این نکته دقت کنید که اضافه یا کم ریختن یک ادویه به طور کامل طعم غذا را تغییر می‌دهد. به منظور تهیه یک ادویه برای آبگوشت بی‌نظیر باید ۱ قاشق غذاخوری دانه فلفل سیاه را همراه با ۱ قاشق چای‌خوری زیره سبز، زیره سیاه، شنبلیله خشک و گشنیز خشک مخلوط کنید.

سپس نصف قاشق غذاخوری پودر لیمو عمانی و زردچوبه را با یک چهارم قاشق پودر هل، زنجبیل و پودر دارچین ترکیب کنید تا در نهایت ادویه مخصوص و خوش‌طعم آبگوشتی را داشته باشید. مرحله آخر یکدست کردن ادویه‌ها است. بعد از انجام این مرحله ادویه مخصوص شما آماده شده و می‌توانید آن را در ظرفی دربسته قرار دهید و در هر بار پخت آب گوشت مورد استفاده قرار دهید. در ادویه آبگوشت از نمک هم به عنوان طعم‌دهنده‌ای دیگر استفاده می‌شود که میزان آن به ذائقه شما بستگی دارد.

نکات مهم در آماده‌سازی

در آماده‌سازی ادویه مخصوص آبگوشتی چند نکته مهم وجود دارد که برای داشتن بهترین ترکیب ادویه‌ها و پخت آبگوشت لذیذتر باید به آن‌ها توجه کرد. این نکات عبارتند از:

بعضی ادویه‌ها مانند هل یا زنجبیل صرفا برای خوش‌عطر شدن غذا استفاده می‌شوند و اضافه کردن آن‌ها به ترکیب، مزه غذا را تغییر می‌دهند.

پودر لیموعمانی را تنها به میزان گفته شده استفاده کنید، مقدار بیش از اندازه این پودر باعث تلخی آبگوشت شما می‌شود و همچنین در صورت تمایل می‌توانید آن را با چند لیمو خشک جایگزین کنید اما زمان اضافه کردن لیمو با پودر آن متفاوت است و تنها باید در چند دقیقه آخر پخت به غذا اضافه شود.

بهتر است ادویه‌ها را در چند مرحله به آبگوشت اضافه کنید و هربار طعم و مزه آبگوشت خود را تست کنید.

نگهداری ادویه‌ها باید در جای خنک انجام شود، در غیر اینصورت احتمال تلخ شدن ترکیب وجود دارد.

خواص

حالا که با ادویه‌های مخصوص آب گوشت آشنا شدید، بد نیست بدانید که بعضی از ادویه‌ها در این غذا نه فقط برای تغییر عطر و طعم بلکه به دلیل افزایش خاصیت دیزی و پخت بهتر آن استفاده می‌شوند. برای مثال زیره سبز و سیاه که یکی از ادویه‌های اصلی در پخت آبگوشت است به منظور کاهش نفخ حبوبات در آبگوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین دارچین، دیگر ادویه آب گوشت به دلیل خنثی کردن طبع سرد رب و گوجه‌فرنگی در این غذا استفاده می‌شود و طبع آب گوشت را متعادل می‌کند.

یکی دیگر از ادویه‌های این غذا فلفل سیاه است که اثر منفی چربی‌ها در گوشت قرمز آبگوشتی را کاهش می‌دهد. همچنین ادویه زنجبیل هم در این غذا به همین منظور و با هدف راحت‌تر کردن هضم استفاده می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۶۸۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان