//
کدخبر: ۳۹۴۳۶۰ //
ته چین مرغ | آموزش آشپزی | نکات پخت ته چین مرغ

ته چین مرغ مادر بزرگ پز رو این طوری درست کن | نکات کلیدی از راز و رمزش رو بیا بهت بگم!

برای پخت ته چین مرغ، می‌توانید از مرغ سینه یا ران استفاده کنید. اما باید مطمئن شوید که مرغ به طور کامل از استخوان جدا شده است و قطعات آن منظم باشد.

ته چین مرغ مادر بزرگ پز رو این طوری درست کن | نکات کلیدی از راز و رمزش رو بیا بهت بگم!
به گزارش فرتاک نیوز،

برای پخت مرغ، می‌توانید از روش سرخ کردن، آبکشی یا پخت در فر استفاده کنید. اما برای تهیه ته چین مرغ، بهتر است از روش سرخ کردن استفاده کنید.

قبل از سرخ کردن مرغ، باید آن را به اندازه دلخواه خرد کنید. در صورت استفاده از مرغ سینه، بهتر است آن را به قطعات کوچک تر خرد کنید.

برای سرخ کردن مرغ، از روغن گرم درون تابه استفاده کنید. حرارت روی حداکثر باید باشد تا مرغ سریعاً سرخ شود.

بعد از سرخ کردن مرغ، باید آن را از روی روغن خارج کرده و روی کاغذ آشپزی یا سطح خشک کنید تا اضافه روغن جذب شود.

برای تهیه سس ته چین، می‌توانید از سس سویا، سس چینی، کچاپ و سس های دیگر استفاده کنید. بهتر است از سس سویا یا سس چینی استفاده کنید که مزه ته چین را بهتر تاکید می‌کند.

برای پخت ته چین، باید نودل‌ها را به مدت ۳-۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا نرم شوند. سپس آنها را آبکشی کرده و با روغن سرخ کنید.

برای تزیین ته چین مرغ، می‌توانید از تخم مرغ سرخ شده، پیاز سرخ شده، خیار شور یا سبزیجات استفاده کنید.

علت وا رفتن ته چین چیست

رعایت نکردن نسبت صحیح مواد اولیه، یکی از شایع‌ترین دلایل وا رفتن ته چین است. در واقع، مقدار تخم مرغ باید نسبت به برنج و ماست به اندازه کافی باشد تا ته چین به درستی قالبی شود. در صورتی که مقدار تخم مرغ نسبت به دو مواد دیگر کمتر باشد، مواد قابل چسبندگی نخواهند بود و ته چین وا خواهد شد.

علاوه بر این، عدم استفاده از مواد اولیه، می‌تواند باعث شل شدن ته چین شود. لذا باید مواد را به درستی و با توجه به نسبت صحیح، به هم بچسبانید و فشار دهید تا در هنگام پختن، مواد در کنار هم قرار گیرند و ته چین به درستی قالبی شود.

همچنین، در صورتی که روغن کافی برای پخت ته چین استفاده نشود، ممکن است ته چین شل شود و به درستی پخته نشود. لذا باید از مقدار کافی روغن استفاده کرد تا ته چین به درستی سرخ شود.

همچنین، زود برداشتن قابلمه از روی حرارت نیز می‌تواند باعث وا رفتن ته چین شود. لذا باید منتظر شد تا ته چین به درستی پخته شود و سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید.

انتخاب ظرف نامناسب نیز می‌تواند یکی از دلایل وا رفتن ته چین باشد. باید از ظروف مناسب برای پخت ته چین استفاده کرد تا به درستی پخته شود.

چکار کینم ته چین وا نرود

برای جلوگیری از وا رفتن ته چین، می‌توانید از نسبت مواد مناسبی استفاده کنید. به ازای هر سه پیمانه برنج، می‌توانید یک و نیم پیمانه ماست و دو عدد زرده تخم مرغ استفاده کنید. در اینجا بهتر است از زرده تخم مرغ استفاده کنید تا شانس وا رفتن ته چین کاهش یابد.

قبل از ریختن مواد داخل قابلمه، بهتر است مواد را به خوبی مخلوط کنید تا جلوی شل شدن ته چین را بگیرید. بعد از ریختن مواد داخل قابلمه، با کمک کفگیر مواد را فشار دهید تا به هم بچسبند، اما فشار دادن بیش از حد می‌تواند باعث له شدن ته چین شود.

همچنین، برای پخت ته چین، بهتر است به مواد کافی روغن اضافه کنید تا جلوی شل شدن آن را بگیرید. زمان طبخ هم بسیار مهم است؛ باید به مواد زمان کافی بدهید تا بپزند، معمولاً ۱ تا ۱.۵ ساعت طول می‌کشد.

در انتخاب ظرف نیز باید دقت کنید؛ ظرف مناسب باید به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد که تمام مواد در آن جا بگنجند، اما خیلی بزرگ هم نباشد که موجب پخت ناهمگون ته چین شود.

لازم به ذکر است که لایه میانی ته چین که شامل مرغ و زرشک است، نباید ضخیم باشد؛ باید به اندازه‌ی کافی نازک باشد تا ته چین زیبا و خوشمزه شود.

راز و رمز خوشمزه شدن ته چین مادر بزرگ

بهترین روش برای تهیه یک ته چین خوشمزه، استفاده از ماست چکیده و ترش است. بهتر است ماست را سریع و زیاد نزنید تا آب نیفتد. همچنین، توصیه می‌شود که برنج ایرانی باشد و در مقایسه با برنج‌های دیگر، زودتر آبکشی شود.

قطر ته چین باید بین ۵ تا ۷ سانتی‌متر باشد تا ته چین برشته شده و مغز پخته شود. همچنین، برای آماده کردن قابلمه و قالبی که برای پخت ته چین استفاده می‌کنید، بهتر است فویل آلومینیومی روی آن کشیده شود تا ته چین ملایم پخته شود و عطر و طعم زعفران و زرشک به خورد هم برسد. به این ترتیب، مزه فوق‌العاده‌ای به دست می‌آید.

برای تهیه ته چین خوشمزه می‌توانید به مایه‌ی آن چند قطره گلاب اضافه کنید تا عطر و طعم خاصی به آن بدهد.

اگر ته چین را در فر تهیه می‌کنید، از قابلمه یا تابه‌ای با دیواره‌های کم‌ارتفاع استفاده کنید تا ته چین به‌خوبی برشته شود.

اگر ظرفی که از آن برای تهیه ته چین استفاده می‌کنید پیرکس است، حتماً قبل از استفاده آن را کاملاً چرب کنید تا ته چین به‌راحتی از دیواره‌های ظرف جدا شود.

برای تفت دادن زرشک از حرارت ملایم استفاده کنید تا نسوزد، و در صورت تمایل مقداری شکر روی زرشک بپاشید.

اگر قصد دارید ته چین را به‌عنوان غذای مجلسی درست کنید، حتماً مقدار زعفران را بیشتر از حالت روزمره بگذارید.

برای خوشمزه شدن مرغ در حالتی که طعم آن در ته چین مهم است، از ادویه‌ها، برگ بو، سیر و آبلیمو استفاده کنید.

ته چین مرغ 2

فوت و فن زرشک ته چین

بهتر است همواره از زرشک تازه استفاده کنید و حرارت زیادی به آن وارد نشود، زیرا رنگ آن تغییر می‌کند. نباید زرشک برای مدت طولانی روی حرارت بماند تا پف کند. اگر زرشک بیش از حد روی حرارت بماند، رنگ آن تیره می‌شود. درصورت تمایل به براق‌تر شدن زرشک، می‌توانید هنگام تفت دادن آن کمی شکر به آن اضافه کنید.

نکته دیگری که باید در مورد زرشک به آن توجه کنید، نحوه شستن آن است. برای شستن زرشک، ابتدا آن‌ها را پاک کنید و سپس در یک صافی یا الک بریزید. سپس الک را درون یک قابلمه یا کاسه قرار داده و زیر شیر آب قرار دهید. بعد از چند دقیقه، الک را بلند کنید و مشاهده خواهید کرد که داخل کاسه پر از شن‌ریزه شده است. این کار را تا زمانی ادامه دهید که آب باقی مانده داخل کاسه کاملاً تمیز شود.

فوت و فن مرغ در ته چین

تهیه غذا با مواد اولیه سالم و تازه بسیار مهم است. در انتخاب مرغ نیز به برخی نکات توجه کنید. از جمله اینکه قسمت‌هایی مانند ران و بال که اتصال دارند را بررسی کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. همچنین به مرغ‌های خیلی خیس اجتناب کنید، زیرا رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد.

زعفران در ته چین

تلاش کنید همواره از زعفران دم کرده غلیظ و با کیفیت استفاده کنید. با دم کردن زعفران با آب بیشتر، رنگ زعفران کم‌رنگ‌تر می‌شود و برای به دست آوردن رنگ مطلوب، نیاز به استفاده بیشتری از زعفران خواهید داشت. بنابراین، نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. ابتدا، بدون افزودن شکر یا قند، زعفران را کاملاً پودر کنید. سپس، به ازای هر قاشق چای‌خوری زعفران، ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ را به آن اضافه کنید. اضافه کردن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شده و رنگ بیش‌تری پس از دم کردن آن خواهید داشت.

برای نگهداری زعفران، آن را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و برای استفاده، اجازه دهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده، باقیمانده زعفران را دوباره در فریزر قرار دهید. در نظر داشته باشید که زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای تشخیص زعفران تقلبی یا خالص، آن را بین انگشتانتان بگذارید و فشار دهید. اگر روغنی پس نداد، زعفران خالص است. در عین حال، زعفران تقلبی معمولاً براق است و باید از آن پرهیز کنید.

نکات طلایی تهیه ته چین

جهت تهیه ته چین، بهتر است از برنج ایرانی استفاده کنید، زیرا عطر و بوی بهتری نسبت به سایر انواع برنج دارد. همچنین، برای تهیه ته چین، بهتر است از ماستی پرچرب و سفت استفاده کنید تا مایه ته چین آب نیندازد. می‌توانید از ماست هم‌زده یا یونانی نیز استفاده کنید.

برای دم کردن زعفران برای ته چین، بهتر است از زعفران خیلی غلیظ و کم آب استفاده کنید تا مایه ته چین آب کمتری داشته باشد. همچنین، برای پخت مرغ، می‌توانید آن را با پیاز تفت داده تا بوی مرغ در ته چین گرفته شود و عطر بهتری برای ته چین داشته باشید.

همچنین، بهتر است برای تهیه ته چین از پودر هل سبز استفاده کنید زیرا عطر بهتری نسبت به هل سفید دارد و بوی تخم مرغ را از بین می‌برد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۴۳۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان