//
کدخبر: ۴۰۱۳۴۶ //

چگونه موهای کودکان را سالم و زیبا نگه داریم؟| نکات مهم در مورد مراقبت از موهای کودکان در سنین مختلف

موها به خاطر جنس ظریفشان زود آسیب می‌بینند. اما موهای کودکان چند برابر لطیف‌تر و شکننده‌تر هستند و نیاز دارند که با دقت و ملایمت زیادتری مراقبت شوند.

چگونه موهای کودکان را سالم و زیبا نگه داریم؟| نکات مهم در مورد مراقبت از موهای کودکان در سنین مختلف
به گزارش فرتاک نیوز،

 از همان روزی که نوزاد با موهای نرم و لطیف پا در دنیا می‌گذارد باید برای محافظت از سلامتی و زیبایی این جوانه‌های تازه روییده دست به کار شوید، چون تا سال‌ها مراقبت از آن‌ها وظیفه شما والدین محترم است. سلامت و زیبایی از همان سال‌های اولیه عمر می‌تواند هدیه‌ای از سمت شما به کودک‌تان باشد، بنابراین با کمی آگاهی و اطلاعات می‌توانید مراقبت موثری از پوست و موهای آن‌ها به عمل بیاورید. همراه با راهنمایی‌های دکتر مهری شیوایی، متخصص پوست و مو در مراقبت از مو های کودک‌تان موفق‌تر خواهید بود.

مراقب گل‌سرها باشید 

تصویر جا خوش کردن گل‌سرهای رنگارنگ روی موهای دختران کوچک و گیره‌های پلاستیکی رنگ هم دیدنی و هم گاهی ناراحت‌کننده است؛ چون بعضی از آن‌ها باعث کنده شدن موها و آسیب به پوست سر کودک می‌شوند اما بیشتر آن‌ها نه سنگین و نه تیزند و به مو آسیب نمی‌رسانند. در این صورت زیبایی و آراستگی موها هیچ صدمه‌ای به سلامت آن‌ها وارد نخواهد کرد.

با این موهای ظریف با احتیاط رفتار کنید 

پوست سر نوزاد تازه متولدشده بسیار نرم است و بوی بسیار خوبی دارند، بنابراین باید با احتیاط با آن رفتار کنید. ضخامت، بافت و رنگ موهای کودک معمولا تا دوازده‌سالگی یا گاهی فراتر از آن به‌طور کامل شکل می‌گیرد. بنابراین حتی اگر نوزاد شما با ظاهری طاس و کم‌مو به‌دنیا آمده نباید نگران باشید، چراکه هر کودک الگوی رشد منحصربه‌فردی دارد که براساس آن و به مرور موها تا سه‌سالگی تمام سر را می‌پوشاند و شروع به ضخیم شدن در رنگ و بافت می‌کند. درواقع موهایی که هنگام تولد بور و بلوندند ممکن است به مرور زمان تیره شود.

رنگ چشم نیز ممکن است حدود ۹ ماه تغییر کند؛ چون سلول‌هایی که ملانین یا رنگدانه تولید می‌کنند هنوز در حال رشدند و به‌تدریج می‌تواند رنگ‌های تعیین شده به وسیله ژن‌ها را در موها ایجاد کند. از سویی دیگر نوزادان کمتر از شش ماه ممکن است ریزش مو یا طاسی سکه‌ای را تجربه کنند که بخشی از آن به دلیل افت ناگهانی اما طبیعی سطح هورمون‌ها در بدن است یا احتمالا به دلیل قرار گرفتن سر روی بالش است که در آن نقطه موهای کودک به اصطکاک جواب منفی داده و دچار ریزش نقطه‌ای می‌شود.

در این شرایط هم زمان همه چیز را حل خواهد کرد. چون به محض این‌که  کودک شروع به چرخیدن و خزیدن کند، رشد موها روند طبیعی خود را طی خواهد کرد و این وضعیت موقتی است اما درنهایت این نکته کلیدی را به‌خاطر داشته باشید که کودکی سالم با موهای سالم خواهید داشت و تغذیه مناسب کلید اصلی رشد سالم و تقویت سیستم ایمنی موثر در آن‌هاست.

به وقت حمام کودک 

روش‌های مراقبت از موهای کودکان از تولد تا دوازده‌ سالگی

شستن موهای نوزاد یک یا دوبار در هفته کافی است اما به یاد داشته باشید که این شستن باید بسیار ملایم انجام شود، پس از وارد آوردن فشار در هنگام شست‌وشو به‌ویژه روی قسمت بالای سر خودداری کنید؛ چراکه بیشتر کودکان حتی تا پنج‌سالگی هم نسبت به چنین فشارهایی حساسند. به مرور با رشد بچه‌ها دفعات حمام کردن و شستن موها را می‌توانید به سه بار در هفته افزایش دهید اما بهتر است در هر سنی موهای کودک را در پایان حمام بشویید تا کف‌های ایجاد شده از شامپو و شوینده‌ها پوست کودک را دچار حساسیت نکند.

موهای کودک شما ممکن است آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید کثیف نباشد بنابراین نیازی نیست که با شامپوهای قدرتمند به جان موهای آن‌ها بیفتید. شامپوهای سنتی و همیشگی که برای موهایتان از آن‌ها استفاده می‌کنید برای موهای ظریف و پوست سر لطیف کودک شما خشن خواهد بود. از سویی دیگر حمام کردن کودکان برای بعضی والدین یک فرایند سخت و خسته‌کننده است؛ چراکه بعضی از بچه‌ها ترجیح می‌دهند غذایی را که دوست ندارند، بخورند اما برای شستن موهایشان به حمام نروند.

درحالی‌که خوب است از همان کودکی به آن‌ها درمورد اهمیت هر دو موضوع (هم خوردن غذاهای مقوی و هم شستن موها) نکات مهمی را گوشزد کنیم. برای لذت بردن بچه‌ها از حمام زمان شست‌وشوی آن‌ها را سرگرم‌کننده کنید و راه‌هایی برای تبدیل آن به یک بازی را پیدا کنید. آواز بخوانید و با یک آب بازی کوتاه و مختصر حمام را پر از حباب‌های بزرگ و کوچک به هم چسبیده کنید.

هرکاری برای عوض شدن حال‌وهوای داخل حمام و ایجاد حواس پرتی می‌تواند این کار را برای شما و کودک‌تان دلپذیرتر کند تا سلامت موها با آلودگی یا حمام نرفتن کودک به خطر نیفتد. برای شست‌وشوی موثر و سریع موهای بچه‌ها در هر صورت، یک وان کوچک را از آب نه خیلی گرم و نه خیلی سرد پر کنید و شستن را با شامپوهای ملایم مخصوص بچه‌ها آغاز و در پایان به سرعت موها را خشک کنید؛ زیرا نوزادان به‌راحتی دچار سرماخوردگی می‌شوند.

آبرسانی را فراموش نکنید

غدد چربی پوست سر ما تا نرسیدن به بلوغ مقادیر قابل‌توجهی روغن تولید نمی‌کنند. بنابراین موهای کودکان معمولا چندان دچار چربی نمی‌شود اما با این حال بعد از حدود دوسالگی به مراقبت و مرطوب شدن نیاز دارد. به‌ویژه در زمستان و پاییز بعد از پوشیدن کلاه احتمالا دچار به هم ریختگی و خشکی خواهد شد. بنابراین می‌توانید در بین دوبار شست‌وشویی که در حمام انجام می‌دهید، موهای سر کودک را با بالم مو که معمولا از پایه آب هستند، رطوبت ببخشید.

در بیرون حمام هم برای شانه زدن و حالت دادن به موهای آن‌ها از روغن‌های طبیعی مانند آرگان، شی‌باتر و نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل نرم‌کننده‌ای عالی برای ساقه تا ریشه موهای آن‌هاست فقط کافی است مقداری از روغن را روی دستان خود مالیده و آن را از ریشه تا ساقه روی موها بمالید.

سپس برای باز کردن گره‌ها هم از یک شانه دندانه‌دار استفاده کنید. به این ترتیب کودک با هربار شانه کردن پس از حمام احساس شکنجه نمی‌کند و موها از همان سنین کم مقاوم و سلامت به رشد خود ادامه خواهد داد. برای این‌که موهای بچه‌ها کمترین آسیب را نبیند شانه زدن را هم از ساقه و نوک موها شروع کنید و به آرامی تا ریشه‌ها ادامه دهید، به‌آرامی گره‌ها را با انگشتان خود بکشید.

آداب شانه زدن 

روش‌های مراقبت از موهای کودکان از تولد تا دوازده‌ سالگی

یک راه‌حل مناسب به شما پیشنهاد خواهیم کرد نرم‌کننده‌ای را که برای موهای کودکان خود انتخاب می‌کنید، بیشتر از یک‌بار در هفته مصرف نکنید. در عوض این کار را امتحان کنید: یک بطری اسپری را با آب گرم و حدود ۱۰ پمپ نرم‌کننده پر کنید و خوب تکان دهید و از آن برای مرطوب کردن موها قبل از شانه کردن موهای کودک استفاده کنید. نگهداری و مراقبت از موها به این شیوه عمر سلامت آن‌ها را چندبرابر می‌کند. کشیدن بیش از حد موها در زمان شانه کردن می‌تواند باعث آسیب جدی و ریزش آن‌ها در آینده شود. شانه کردن آرام و اصولی موها به گردش خون در پوست سر کمک کرده و موادمغذی را به فولیکول‌ها منتقل می‌کند. به این صورت که شانه کردن را از انتها شروع کرده و راه خود را به سمت پوست سر ادامه دهید تا گره‌ها را در طول مسیر از بین ببرید.

کودک‌تان را با آرایشگاه آشنا کنید 

یک سالن زیبایی نباید مکان ترسناکی برای بچه‌ها باشد پس اگر قرار است موهای آن‌ها را کوتاه یا اصلاح کنید بچه‌ها را به سالن‌های زیبایی مخصوص کودکان ببرید و آن‌ها را به دست آرایشگرانی بسپارید که عاشق کار با کودک هستند. او می‌تواند با برقراری ارتباط مناسب ضمن حفظ و مراقبت از سلامت موهای کودک این کار را به یک بازی هیجان‌انگیز برای او تبدیل کند.

این نکته را هم بدانید اگر با این تصور غلط که کوتاه کردن یا تراشیدن مو باعث می‌شود موهای کودک سریع‌تر، ضخیم‌تر و سالم‌تر رشد کنند وارد آرایشگر شده‌اید سخت در اشتباهید؛ چون هیچ مدرک علمی برای اثبات این تصور وجود ندارد.

مراقبت‌های فصلی را  جدی بگیرید 

روش‌های مراقبت از موهای کودکان از تولد تا دوازده‌ سالگی

پوشیدن کلاه چه در تابستان برای محافظت از سر و موهای نوزادان در برابر آفتاب و چه در زمستان وقتی هوا سرد است، بسیار ضروری است. از طرفی اگر موهای او هنوز مرطوب است و بعد از استحمام خشک نشده مطمئن شوید که موهایش کاملا خشک شود، چون موهای مرطوب در هوای سرد خشک شده و می‌شکنند. از طرفی اگر در تابستان کودکان ساعت‌ها درون استخر شنا می‌کنند حتما بعد از خارج شدن از آّب پر از کلر دوش بگیرند و موهای خود را بشویند.

کلر برای موهای ظریف کودکان بسیار مضر و استفاده از کلاه شنا در این شرایط ضروری است. در پایان به شما می‌گوییم که این وظیفه شما به‌عنوان والدین است که بهترین مراقبت را از موهای کودک خود به عمل آورید. با مهربانی موهای آن‌ها را بشویید، به آرامی خشک کنید، گاهی با روغن مرطوب کنید تا مراقبت از موها باعث سلامت و شادابی آن‌ها در آینده شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۱۳۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان