پایان ۱۶ سال انتظار زیر سایه چوبهدار؛ قاتل با گذشت اولیای دم آزاد شد
مردی که ۱۶ سال پیش در جریان درگیری بر سر ۶۰ هزار تومان مرتکب قتل دوستش شده بود، با جلب رضایت اولیای دم و کمک یک خیر، از قصاص نجات یافت و در روز تاسوعا از زندان آزاد شد.
پرونده مردی که ۱۶ سال پیش در جریان اختلاف مالی بر سر ۶۰ هزار تومان دوست و همکارش را به قتل رسانده بود، سرانجام با گذشت اولیای دم و تأمین دیه از سوی یک خیر به پایان رسید و این زندانی در روز تاسوعا از زندان آزاد شد.
این حادثه در سال ۱۳۸۹ در بندرعباس رخ داد؛ جایی که دو کارگر مهاجر بر سر بازپرداخت مبلغی اندک با یکدیگر درگیر شدند. در جریان این نزاع، یکی از آنها با ضربه چاقو به شدت مجروح شد و چند روز بعد در بیمارستان جان باخت.
متهم که پس از حادثه متواری شده بود، چند روز بعد خود را به پلیس معرفی کرد و در بازجوییها مدعی شد قصد قتل نداشته و در جریان درگیری و برای دفاع از خود از چاقو استفاده کرده است.
با تکمیل تحقیقات، دادگاه کیفری یک استان هرمزگان وی را به قصاص محکوم کرد و این حکم نیز در دیوان عالی کشور به تأیید رسید. با وجود اصرار خانواده مقتول بر اجرای حکم، تلاشهای شورای حل اختلاف و مسئولان قضایی موجب شد اجرای قصاص چندین بار به تعویق بیفتد.
این زندانی در طول ۱۶ سال حبس، پدر و مادر خود را نیز از دست داد و به دلیل نداشتن ملاقاتکننده، به عنوان یکی از تنهاترین زندانیان شناخته میشد. در نهایت، با ورود رئیسکل دادگستری هرمزگان به پرونده و اعلام رضایت اولیای دم در صورت پرداخت دیه، زمینه صلح و سازش فراهم شد.
دیه مقتول با کمک یک خیر تأمین شد و کاظم شاهرخنیا، صلحیار ویژه استان هرمزگان، پس از مذاکره با خانواده مقتول، موفق به جلب رضایت آنان شد. به این ترتیب، مردی که از ۳۰ سالگی در زندان و در انتظار اجرای حکم قصاص بود، پس از ۱۶ سال و در ۴۶ سالگی فرصت دوبارهای برای زندگی پیدا کرد و در روز تاسوعا با انجام تشریفات قانونی از زندان آزاد شد.
در این پرونده، از تلاشهای مسئولان قضایی، از جمله معاون دادستان بندرعباس در اجرای احکام و قاضی ناظر زندان، که نقش مؤثری در تحقق صلح و سازش داشتند، نیز قدردانی شده است.