//
کد خبر: 569443

گامی به سوی حکمرانی هوشمند؛ شهرداری‌های برتر استان سمنان مشخص شدند

استانداری سمنان با اجرای نظام ارزیابی مبتنی بر ۳۷ شاخص تخصصی، عملکرد شهرداری‌های استان را بررسی و نتایج نهایی رتبه‌بندی سال ۱۴۰۴ را اعلام کرد.

نتایج نخستین ارزیابی جامع عملکرد شهرداری‌های استان سمنان در سال ۱۴۰۴ با هدف ارتقای کیفیت مدیریت شهری، افزایش بهره‌وری و استقرار حکمرانی هوشمند منتشر شد.

رضا امینی آهی دشتی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان، اعلام کرد این نظام ارزیابی بر پایه ۳۷ شاخص تخصصی و در پنج حوزه اصلی شامل بودجه و مالی، مدیریت شهری، توسعه منابع انسانی و اداری، عمرانی و شهرسازی و خدمات شهری تدوین و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۴۱۰ امتیاز برای سنجش عملکرد شهرداری‌ها در نظر گرفته شده، افزود: تمامی شهرداری‌های استان موظف بودند گزارش عملکرد و مستندات خود را ارائه کنند و پس از بررسی‌های کارشناسی، ارزیابی نهایی و رتبه‌بندی آنها انجام شد.

به گفته امینی، شاخص‌هایی همچون تحقق بودجه، درآمدهای پایدار، پیشرفت پروژه‌های عمرانی، شفافیت مالی، مدیریت منابع انسانی، ساماندهی ساختار سازمانی، مدیریت پسماند، توسعه فضای سبز و بهره‌گیری از تجهیزات خدمات شهری، مبنای این ارزیابی قرار گرفته است.

بر اساس نتایج نهایی، شهرداری‌های استان در سه سطح عملکردی طبقه‌بندی شدند. در سطح عالی، شهرداری‌های سمنان، شاهرود، مهدیشهر، دامغان، گرمسار، مجن، آرادان، ایوانکی و شهمیرزاد قرار گرفتند که بالاترین امتیازات را در شاخص‌های مختلف مدیریتی و مالی کسب کردند.

شهرداری‌های بیارجمند، سرخه، کهن‌آباد، کلاته، درجزین، بسطام و امیریه نیز در سطح خوب ارزیابی شدند و عملکرد آنها بیانگر ثبات مدیریتی و تحقق بخش قابل توجهی از اهداف تعیین‌شده بوده است.

همچنین شهرداری‌های میامی، رویان، دیباج، رضوان و کلاته‌خیج در سطح متوسط قرار گرفتند و برای ارتقای عملکرد این شهرداری‌ها، برنامه‌های حمایتی، آموزشی و اصلاحی از سوی دفتر امور شهری استانداری پیش‌بینی شده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان تأکید کرد ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها به صورت مستمر و هر سه ماه یک‌بار انجام خواهد شد تا ضمن ایجاد رقابت سالم میان شهرداری‌ها، زمینه ارتقای کیفیت خدمات شهری، افزایش شفافیت، بهبود پاسخگویی و جلب رضایت شهروندان بیش از پیش فراهم شود.