//
کدخبر: ۴۶۰۵۸۸ //

این حشره عجیب ریاضیات را می‌فهمد!

پژوهشگران در گزارشی تازه از کشف یک پدیده جادویی و کم‌نظیر در شرق ایالات متحده آمریکا خبر دادند که می‌تواند دیدگاه ما نسبت به جهان حشرات را دگرگون کند.

 این حشره عجیب ریاضیات را می‌فهمد!

در این مناطق، تریلیون‌ها جیرجیرک دشتی پس از ۱۳ تا ۱۷ سال زندگی زیرزمینی، ناگهان از خاک بیرون می آیند. این حشرات کوچک اما شگفت‌انگیز، ظاهرا توانایی درک مفاهیم ریاضی را دارند!

گروه‌های جیرجیرک دشتی با نام های Brood XIX و Brood XIII، هر ۲۲۱ سال یکبار همزمان از زمین خارج می‌شوند.

آنها با مکیدن شیره ریشه های گیاهان در طول سال های زیرزمینی و تشخیص تغییرات مواد شیمیایی در این شیره، قادرند سال‌های گذشته را شمارش کنند.

دکتر جان لیل از دانشگاه جورج واشنگتن که روی این حشرات مطالعه می کند، می گوید: توانایی شکارچیان برای ردیابی ظهور جیرجیرک های دشتی تقریبا غیرممکن است. این یک استراتژی هوشمندانه برای زنده ماندن است.

اگرچه مغز کوچکی دارند، اما جیرجیرک های دشتی می توانند دما را حس کنند و آن را کنترل کنند. آنها با شنیدن صداهای خاصی از شیره درختان، می فهمند که کی باید از زمین بیرون بیایند.

البته گاهی اوقات اشتباهاتی در محاسبات آنها رخ می دهد و برخی ۴ سال زودتر یا دیرتر از موعد مقرر ظاهر می شوند که محققان هنوز دلیل آن را کشف نکرده اند.

ظهور این جیرجیرک‌ها که فقط چند هفته طول می کشد، کل اکوسیستم جنگل را دگرگون می کند. حضور انبوه آنها منبع غذایی فراوانی برای پرندگان، خزندگان و پستانداران فراهم می آورد که تاثیرات زنجیره ای بر زیست بوم دارد.

جالب اینکه یک گونه قارچی به نام Massospora cicadina نیز متخصص در آلوده کردن جیرجیرک های دشتی است و آنها را به "زامبی" تبدیل می کند تا بتواند به راحتی گسترش یابد.

در این بین، برخی مردم نیز به خوردن این حشرات پس از پوست اندازی آنها علاقه نشان داده اند و آن را یک تنقلات خوشمزه می دانند. 

کشف این توانایی های ریاضی و رفتارهای پیچیده در جیرجیرک های دشتی، یک گام مهم در مطالعه زندگی و هوش حشرات محسوب می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۰۵۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد