//
کدخبر: ۴۵۸۶۵۱ //

کاربرد مه پاش صنعتی در سالن های مرغداری

محیط مرغداری‌ها نسبت‌به دما و تغییرات دمایی، حساسیت بسیار زیادی دارد.

کاربرد مه پاش صنعتی در سالن های مرغداری
به گزارش فرتاک نیوز،

طیور در چنین مکانی نیاز به تعادل دمایی دارند و عدم رعایت چنین شرایطی، می‌تواند باعث مشکلات و ضررهای بسیار زیادی شود. این مشکلات شامل شیوع بیماری‌ها، استرس و بی‌قراری طیور و درنهایت، تلف‌شدن آن‌هاست. یک راهکار مناسب برای رفع این مشکل، استفاده از مه‌پاش است. در این مطلب ضمن معرفی این ابزار کاربردی و بررسی فواید و مزایای آن، بهترین مرجع برای خرید مه پاش را نیز معرفی خواهیم کرد.

مه‌پاش چیست و چرا استفاده از آن در محیط مرغداری‌ها لازم و ضروری است؟

مه‌پاش وسیله‌ای برای خنک‌کردن محیط و کاهش دما در یک محدوده مشخص است که از طریق لوله‌ها و مجراهای یکپارچه خود، آب را با فشار بسیار زیادی فشرده کرده و آن را به‌صورت قطرات ریز در حد شبنم، پخش می‌کند. این وسیله کاربردی در تمام طول یک محیط قرار می‌گیرد تا بتواند تمام بخش‌ها را به‌خوبی تحت پوشش خود قرار دهد.

مه‌پاش در انواع و اقسام مختلفی تولید شده است و هرکدام از آن‌ها برای محیط خاصی مناسب خواهند بود. به‌عنوان مثال، برای مه پاش مرغداری‌ از مه پاش متفاوتی نسبت‌به گلخانه یا باغ‌ها استفاده می‌شود. مه‌پاش در سالن‌های مرغداری، ابزار بسیار با اهمیتی محسوب می‌شود و وجود آن برای حفظ شرایط ایده‌آل و بقای طیور، کاملا لازم و ضروری است.

مه‌پاش علاوه‌بر کاهش میزان دمای محیط، همچنین باعث کاهش میزان گرد و غبار نیز می‌شود و برای رفع بوی نامناسب و نامطبوع محیط مرغداری نیز کاربرد دارد. وجود رطوبت در محیط مرغداری‌ها، یکی از شروط لازم در بقای طیور است و درصورت عدم تعادل دما و رطوبت، بیماری‌های مختلفی در این محیط شیوع پیدا می‌کند که تلف‌شدن مرغ‌ها را به‌همراه دارد.

با مزایا و فواید مختلف یک سیستم مه پاش در مرغداری آشنا شوید

تا این‌جا، با چندین مورد از مهم‌ترین مزیت‌های یک مه‌پاش آشنا شدیم؛ اما اگر نگاه دقیقی داشته باشیم، مه‌پاش مزایا و فواید مختلف دیگری نیز دارد. اولین و مهم‌ترین مزیت یک مه‌پاش، کاهش دمای محیط است. کاهش دمای محیط، در ایجاد تعادل دمایی بدن طیور تاثیرگذار بوده و استرس یا اضطراب ناشی از افزایش دما را از بین می‌برد.

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای این دستگاه، تاثیرگذاری آن بر رطوبت محیط است. کنترل و حفظ تعادل در رطوبت محیط دو مزیت مهم دارد. اولین مورد، جلوگیری از ایجاد گرد و غبار ناشی از حرکت طیور است. همچنین مزیت بعدی مه پاش، کاهش احتمال شیوع بیماری‌های طیور و پرندگان است؛ یعنی عامل بیماری در محیط مرطوب شانس شیوع کمتری دارد.

موارد ذکر شده، تنها مواردی هستند که به‌صورت مستقیم در متغیرهای محیطی تاثیرگذار هستند. یکی از مزایای وجود مه‌پاش که اغلب به آن توجهی نمی‌شود، تاثیرگذاری آن در طولانی‌مدت است. طبیعتا حفظ شرایط ایده‌آل در بلندمدت می‌تواند در رشد و افزایش وزن پرندگان تاثیر مثبتی داشته باشد.

قابلیت‌های مهم یک مه‌پاش برای مرغداری چیست؟

مه‌پاش در انواع و اقسام مختلفی تولید شده است. جالب است بدانید انواع مه‌پاش‌ها با وجود برخورداری از اشتراکات فراوان در طراحی، اما عملکرد و قابلیت‌های جانبی متفاوتی ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال برخی مدل‌های این مه پاش‌ها به قابلیت‌های خاص و منحصر‌به‌فردی مجهز می‌شوند که در ادامه به چندین مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تایمر؛ قابلیت تنظیم ساعات فعالیت

در اغلب مرغداری‌ها، طی ساعات مشخصی از شبانه‌روز، دمای محیط دچار افزایش شده و این موضوع احتمالا بروز مشکلات مذکور را افزایش می‌دهد؛ به‌همین دلیل در برخی از مدل‌های پیشرفته مه‌پاش‌ها، تایمر فعالیت خودکار تعبیه شده تا در ساعات خاصی از روز، فعالیت مه‌پاش آغاز شود و دمای محیط کاهش یابد. چنین ویژگی مهمی در یک مه‌پاش باعث می‌شود تا بدون نیاز به دخالت شخصی تکنسین در تنظیم دستی سیستم، دستگاه به‌شکل خودکار پخش مه را آغاز کند و مه پاش نیز دمای محیط را کاهش دهد.

دماسنج؛ قابلیت تنظیم پخش مه براساس میزان دمای محیط

در برخی از مناطق خاص جهان، تغییرات دمایی یا به‌صورت لحظه‌ای است یا این‌که طبق روال خاص و مشخصی صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین، قابلیت تایمر و تنظیم ساعات کار نمی‌تواند مفید واقع شود. برای چنین موقعیتی، برخی از مه‌پاش‌ها در مرغداری می‌توانند به‌وسیله یک دماسنج و سنجش میزان دمای محیط، فعالیت خود را انجام دهند. به بیان بهتر، می‌توان گفت زمانی که دمای محیط از حد مجاز بیشتر شود، دماسنج مه‌پاش، افزایش دما را تشخیص داده و فعالیت خود را به‌صورت کاملا اتوماتیک آغاز می‌کند.

نازل؛ قابلیت پخش شبنم به‌صورت متنوع

در برخی از محیط‌ها مثل گلخانه، مه پاش باید آب را در کوچک‌ترین میزان ممکن پخش کند؛ زیرا پخش مستقیم آب به‌صورت قطره‌ای، به سلامت نهایی محصولات صدمات بسیاری وارد کرده و موجب ضرر و زیان مالی برای کشاورزان می‌شود.

به‌دلیل حساس‌بودن این موضوع، مدل‌های پیشرفته مه‌پاش، نازل‌های مخصوص و دقیقی دارند تا قطرات آب به ریزترین حالت ممکن تبدیل شده و شکلی شبیه به بخار خنک آب داشته باشد. این قابلیت و تجهیزات مرتبط با آن، مناسب برای محیط‌هایی است که پخش آب در آن می‌تواند برنامه آبیاری را مختل کرده و صدمات زیادی به محصولات وارد کند.

سخن نهایی

براساس میزان حساسیت برخی محیط‌ها، باید مه پاش را مهم‌ترین وسیله در حفظ دمای محیطی و کنترل میزان رطوبت دانست. مجموعه آب نیرو ارائه‌دهنده انواع مه‌پاش‌های صنعتی و تجاری است که می‌توان از آن برای کنترل دمای مرغداری، باغ‌ها، گلخانه‌ها یا سایر مکان‌های شخصی استفاده کرد.

اگر قصد دارید یک مه‌پاش مناسب برای مرغداری خود تهیه کنید، مجموعه آب نیرو می‌تواند ضمن ارائه مشاوره‌های دقیق و تخصصی، در انتخاب بهترین گزینه مورد نیاز شما نقشی تاثیرگذار داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۸۶۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد