//
کدخبر: ۴۴۹۷۷۹ //

۴ علت خشک شدن درخت آلبالو + ۴ راه حل تضمینی

4 علت خشک شدن درخت آلبالو + ۴ راه حل تضمینی
به گزارش فرتاک نیوز،

باغداران و کشاورزان بسیاری به‌دلیل داشتن میوه‌های خوشمزه و ترش، علاقمند به کاشت و پرورش درخت آلبالو در باغ‌های خود هستند و این درخت به میزانی قابل‌توجه در مناطق مختلف کشورمان کاشته می‌شود؛ اما اگر از اتفاقاتی همچون خشک شدن ناگهانی یا تدریجی این درختان به سادگی عبور کنید، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، شاهد مرگ کامل درختان آلبالوی خود خواهید بود. در مطلب پیش‌رو، به بررسی علت‌های مختلف خشک شدن درخت آلبالو می‌پردازیم و در ادامه راهکارهایی ارائه خواهیم کرد تا بعد از مطالعه این مطلب، از خشک شدن این درختان میوه جلوگیری کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم برای درمان آن‌ها را انجام دهید.

۱- پوسیدگی و خشک شدن درخت ناشی از آبیاری نامناسب 

نهال آلبالو در مقایسه با سایر نهال‌های درختان میوه، رشد آسان و سریعی دارد؛ اما اگر نیازهای اساسی این درختان همچون نیاز به قرارگرفتن در معرض نور خورشید به میزان کافی، آبیاری منظم و دمای معتدل برآورده نشوند، نه تنها رشد سریعی نخواهند داشت بلکه به‌تدریج باید شاهد خشک شدن آن‌ها نیز باشید. البته در هنگام آبیاری درختان آلبالو باید این نکته را درنظر داشته باشید که آبیاری را به میزانی انجام دهید تا ریشه‌های درخت فضای کافی برای تبادل گاز داشته باشند.

درغیراین‌صورت، ریشه درختان آلبالو با مشکل کاهش سریع سطح اکسیژن مواجه می‌شوند و کاهش اکسیژن آسیب‌های جدی‌تری همچون اختلال در نظم متابولیسم درختان آلبالو، پوسیدگی و خشک شدن آن‌ها را در پی خواهد داشت. البته با خرید نهال آلبالو که مقاومت خوبی از خود در برابر برخی عوامل بیماری‌زا نشان می‌دهند، احتمال بروز چنین اتفاقاتی به حداقل می‌رسد؛ ولی خرید چنین نهال‌هایی هرگز به معنی خشک نشدن آن‌ها یا نادیده گرفتن کلیه نکات مربوط به حفظ سلامت این درختان میوه نیست.

۲- خاک توانایی تامین مواد مغذی درخت برای رشد را ندارد

خاک منطقه‌ای که درختان آلبالو در آن کاشته می‌شوند، باید به میزان کافی توانایی تامین مواد مغذی موردنیاز درختان برای رشد و افزایش میوه دهی را داشته باشند. به‌علاوه، خاکی که نهال آلبالو را در آن می‌کارید، باید سبک بوده و با زهکشی مناسبی، توانایی حفظ رطوبت لازم برای رشد بهتر این درختان میوه را داشته باشد. خاک لومی به‌دلیل داشتن چنین ویژگی‌هایی، در مقایسه با سایر خاک‌های درختان، گزینه مناسب‌تری هم برای تامین مواد مغذی درختان آلبالو و هم ایجاد شرایط ایده‌آل برای رشد سریع آن‌ها محسوب می‌شوند.

البته اگر نهال آلبالو یا نهال سایر درختان میوه را از فروشگاه معتبری خریداری کنید که در زمینه فروش نهال فعالیت می‌کنند، از تجربه مهندسین کشاورزی مجربی نیز بهره‌مند خواهید شد که با کیفیت‌ترین نهال‌های میوه را معرفی خواهند کرد تا بهترین ثمره را از درختان آلبالوی خود برداشت کنید.

۳- شرایط نامساعد آب و هوایی و سرمازدگی یا گرمازدگی درخت 

شرایط نامناسب آب‌وهوایی به‌طور‌مستقیم و غیرمستقیم به سلامت درختان آلبالو آسیب وارد می‌کند. همچنین بر‌اثر شرایط نامساعد آب‌وهوایی، کشاورزان و باغداران ممکن است علائم خشک شدن یا پوسیدگی را روی درختان آلبالوی خود مشاهده کنند که این موضوع موجب نگرانی آن‌ها خواهد شد؛ اما اگر با شناسایی به‌موقع علت خشک شدن درخت، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند، آسیب‌های کم‌تری به درختان وارد خواهد شد. در ادامه به برخی از تاثیرات شرایط نامساعد روی درختان آلبالو می‌پردازیم که در خشک شدن یا پوسیدگی آن‌ها نقش مهمی دارند.

  • سرمازدگی:

کاهش دمای هوا در زمستان آسیب‌های جدی به درختان آلبالو وارد خواهد کرد که جوانه‌ها، گل‌ها و شاخه‌های این درختان بیشتر در معرض این آسیب‌ها قرار دارند؛ اما اگر از ارقام مختلف درخت آلبالو که به‌خوبی در برابر سرمای هوا مقاومت می‌کنند، احتمال خشک نشدن این شرایط نامساعد آب‌وهوایی را به حداقل می‌رسانید.

  • گرمازدگی:

افزایش ناگهانی دمای هوا در تابستان مشکلاتی را برای درختان آلبالو ایجاد می‌کند. بر‌اثر این اتفاق درختان آلبالو دچار گرمازدگی می‌شوند و برگ آن‌ها به‌تدریج خشک یا پژمرده خواهند شد، ولی با کاشت درخت در فضایی که در طول روز سایه کافی داشته باشد، احتمال خشک یا پژمرده شدن برگ‌های درخت آلبالو را به حداقل می‌رسانید.

آشنایی با علائم درختان آلبالو ناشی از شرایط نامساعد آب‌وهوایی این امکان را فراهم می‌کند تا با استفاده از 

راهکارهای پیشگیرانه، تاحدی از وارد‌شدن آسیب‌های جدی‌تر به این درختان میوه جلوگیری کنید.

۴- آفت‌ها؛ عوامل محیطی موثر در خشک شدن درخت آلبالو

انواع مختلفی از آفت‌ها همچون شته‌ها، کرم خراط و کرم برگ‌خوار آسیب‌های جدی به درختان آلبالو وارد می‌کنند که در نهایت منجربه خشک شدن یا پوسیدگی این درختان میوه می‌شوند. همچنین هر‌یک از این آفت‌ها برای آسیب زدن به درختان آلبالو روش مخصوص به خود را دارند؛ به‌عنوان مثال، شته‌ها با تغذیه شیره درختان آلبالو منجربه خشک شدن آن‌ها می‌شوند و کرم خراط نیز تونل‌هایی داخل درخت ایجاد می‌کند که این اتفاق زمینه‌ساز ضعیف و خشک شدن آن خواهد بود.

راهکارهای موجود برای جلوگیری از خشک شدن درخت آلبالو چیست؟

باتوجه‌به‌اینکه عوامل مختلفی روی خشک شدن درختان آلبالو تاثیرگذارند، راهکارهای متنوعی نیز پیش‌روی کشاورزان و باغداران برای کاهش آسیب‌های ناشی از این عوامل، حفظ سلامت درختان و بهبود رشد آن‌ها وجود دارد. در ادامه به تعدادی از راهکارهای موجود برای جلوگیری از خشک شدن درخت آلبالو اشاره خواهیم کرد تا در صورت مشاهده علائم، اقدامات پیشگیرانه را سریعا انجام دهید.

۱- خرید نهال با کیفیت و مرغوب یکی از راهکارهای جلوگیری از خشک شدن درخت آلبالو

برخی از نهال‌های آلبالو در برابر عواملی همچون شرایط نامساعد آب‌وهوایی مقاوم هستند. به‌ همین دلیل یکی از راهکارهای اولیه برای جلوگیری از خشک شدن آن‌ها، انتخاب و خرید نهالی با کیفیت بوده که از این ویژگی نیز برخوردار است. 

۲- توزیع یکنواخت آب با سیستم آبیاری مناسب به‌منظور پیشگیری از پوسیدگی درخت آلبالو

غرق شدن ریشه‌های درختان آلبالو ناشی از آبیاری بیش از اندازه، پوسیدگی و در نهایت خشک شدن آن‌ها را در پی خواهد داشت. همچنین این اتفاق با جلوگیری از تبادل گاز ریشه‌ها، به تسریع روند خشک شدن درختان نیز کمک می‌کند. یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی توزیع یکنواخت آب با استفاده از یک سیستم آبیاری مناسب است تا هم درخت به تنش خشکی دچار نشود و هم ریشه‌ها امکان تبادل گاز را داشته باشند.

۳- هرس منظم و حذف به موقع شاخه‌های بیمار؛ کنترل عوامل بیماری زا برای درخت آلبالو

برخی از شاخه‌ها، جوانه‌ها و برگ‌های درختان آلبالو ممکن است براثر عوامل مخرب همچون بیماری‌های قارچی و آفت‌ها آسیب‌دیده باشند و وجود آن‌ها سلامت سایر بخش‌های درختان را نیز تهدید کند. یک راهکار مناسب برای حذف به‌موقع و سریع بخش‌های آسیب‌دیده درختان آلبالو هرس کردن است. با این کار کشاورزان و باغداران قادر خواهند بود تا با کنترل عوامل بیماری‌زا، به‌خوبی سلامت درختان خود را حفظ کنند.

لذت از طعم شیرین میوه‌های درخت آلبالو با به کارگیری راهکارهای پیشگیرانه مناسب

آشنایی با علل مختلفی که روی خشک شدن درختان آلبالو تاثیرگذار هستند و در این مقاله، به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم،‌ این امکان را به کشاورزان و باغداران می‌دهد تا شرایط بهتری برای رشد و میوه‌دهی درختان خود ایجاد کنند. 

همچنین به معرفی راهکارهایی پرداختیم که این افراد می‌توانند با حفظ سلامت این درختان میوه خود لذت طعم شیرین میوه‌های آن را تجربه کنند. در آخر هم، مراجعه به بهترین فروشگاه‌های فروش نهال‌های درختان نیز که هنگام خرید با مشتریان قرارداد معتبر امضا می‌کنند و محصولات آن‌ها کیفیت بالایی دارند، انتخاب هوشمندانه‌ای برای علاقمندان به کاشت این درختان میوه زیبا خواهد بود. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۹۷۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد