//
کدخبر: ۴۲۵۱۸۳ //

گرانترین خانه دنیا در تهران! + ویدئو زیبا

گرانترین خانه جهان در قلب تهران خانه موزه مقدم است که با دیدن آن حسابی شوکه می شوید.

گرانترین خانه دنیا در تهران! + ویدئو زیبا
به گزارش فرتاک نیوز،

خانه موزه مقدم در آغاز، عمارتی بزرگ و مجلل و محل سکونت خاندان محمدتقی خان احتساب‌الملک از صاحب‌منصبان مشهور دربار قاجاریان و رئیس ادارهٔ احتسابیهٔ (شهرداری) تهران و وزیر مختار ایران در برن سوئیس،بوده که بعدها در اختیار فرزندش، محسن مقدم، استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران قرار می‌گیرد. او به همراه همسرش، سلما کویومجیان در خانهٔ پدری خود در تهران ساکن شد.

بیشتر بخوانید: قیمت روز طلا 18 عیار دوشنبه 10 مهر ماه 1402

محسن مقدم و سلما که زادهٔ بلغارستان و رئیس کتابخانه موزه ملی ایران بود،در کنار فعالیت‌های علمی، آثار و اشیاء فراوانی را با هدف حفظ میراث فرهنگی و تاریخی ایران گردآوری کردند

محسن مقدم بسیاری از آثار ارزشمند جمع‌آوری شده مانند کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده و غیره را با الهام از فضاهای سنتی ـ تاریخی به نحو چشمگیری در جای جای این عمارت قدیمی نصب کرد و برخی دیگر مانند کلکسیون پارچه، چپق و وافور و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مُهرها و اسناد تاریخی و غیره را با نظم و ترتیب خاصی در خانه پدری نگهداری نموده‌است

تاریخچه موزه

موزه مقدم در دانشگاه تهران بدون شک جز مجلل ترین و سلطنتی ترین خانه های دوران قاجار است که متعلق به یکی از درباریان زمان خودش بوده با نام محمد تقی خان احتساب الملک. محمد تقی خان دو پسر دارد به نام های حسن و محسن که برای ادامه تحصیل به اروپا سفر کردند و حسن در فعالیت های ادبی و اجتماعی زمان خود حضور پررنگی داشت ولی در جوانی فوت کرد. اما محسن پس از اتمام تحصیل در رشته نقاشی و تاریخ و هنر به همراه همسر خود سلما (فرانسوی) در سال ۱۳۱۵ به وطن بازگشت و در عمارت پدرش یا همان موزه مقدم ساکن شد.

تاریخچه خانه موزه مقدم

محسن مقدم شروع به گرد آوری آثار و اشیای تاریخی فرهنگی کرد در کنار فعالیت های علمی که در رابطه با تحصیلش انجام می داد. آثاری که استاد مقدم جمع آوری کردند شامل : کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده سنتی، کلکسیون پارچه، چپق، قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی و… که همه را در خانه پدری اش به شکل کلکسیون نگهداری کرده است.

استاد دانشگاه تهران

در سال ۱۳۵۱ استاد ممتاز دانشگاه یعنی استاد مقدم به دلیل علاقه اش به علم، تاریخ هنر، باستان شناسی و… عمارت پدرش را به همراه تمامی آثار جمع آوری کرده وقت دانشگاه تهران کرد. استاد مقدم در سال ۱۳۶۶ فوت شد و بعد مرگ همسر ایشان (اسما) در سال ۱۳۶۹ تولیت موزه مقدم در اختیار دانشگاه تهران شد. باغ موزخ مقدم در سال ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسید.

خانه موزه مقدم

بخش های مختلف موزه مقدم

می خواهیم در این قسمت، بخش مختلف موزه را به شما معرفی کنیم.که به صورت زیر است:

اتاق پذیرایی

اتاق پذیرایی محل کار استاد مقدم بوده و آثاری همچون سفالینه شیشه ای، شیشه ها، اشیا فلزی، ابزار های سنگی در این اتاق به نمایش گذاشته شده است

حوضخانه

از زیبایی های حوض خانه که همه توجه هارا به خود جذب می کند تزئینات دیوار است که از کاشی و قطعات سفالین سده چهارم تا سیزدهم قمری است و تحول صنعت کشی و سفال کاری ایرانی را نشان می دهد.

کتابخانه موزه

از این بخش به عنوان کارگاه محسن مقدم که درسال ۱۳۳۷ ساخته شد استفاده می شد. ولی در حال حاضر محل نگهداری کتاب های محسن مقدم و پژوهش هایش در حوزه هنر و باستان شناسی است.

ضلع شمالی

این بخش را ساختمان اربابی می نامند به دلیل اینکه ایوان به سبک قاجاری دارد و حوضچه مرمری کوچکی در آن قرار دارد که متعلق به حمام فتحهلی شاه است.

 ضلع شمالی خانه موزه مقدم

آب حوضچه از طریق جوی باریکی به داخل استخری در حاشیه شمالی حیاط باغ موزه می ریزد. این استخر با الگو برداری از آب نما های باغ الحمراء اسپانیایی طراحی شده است.

دیوار تجدد

حیاط اندرونی و بیرونی با دیواری از چند ستون و تعدادی طاق که بر روی آنها، از هم جدا می شوند تشکیل شده. تزئینات این ستون کاشی های و پایه ستون های حجاری شده کاخ چهل ستون اصفهان است.

دیوار تجدد خانه موزه مقدم

نکته جالب این پایه های این است که در زمان تخریب کاخ ناصرالدین شاه این پایه ها توسط محسن مقدم منتقل و در دیوار تجدد که توسط استاد هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۵۱۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان