//
کدخبر: ۳۸۹۳۷۱ //

پاراوان چیست و چه تأثیری بر دکوراسیون داخلی دارد؟

زیبایی و ظرافیت پاراوان‌های جدید، باعث شده است که به یک عنصر بسیار اثرگذار بر جذابیت دکوراسیون‌های داخلی تبدیل شود. تنها با این تفاوت که نسبت به دیگر عناصر تأثیرگذار بر زیبایی دکوراسیون داخلی مانند فرش، مبلمان یا پرده، نسبت میزان اثرگذاری آن به هزینه بسیار اعجاب‌آور است.

پاراوان چیست و چه تأثیری بر دکوراسیون داخلی دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر یادتان باشد تا 10 سال قبل، عبارت "فلان میلیارد تومان" در محاورات روزمره‌ی مردم جایگاه چندانی نداشت و مختص اختلاس‌گران یا تجار و سرمایه‌داران بود. اما موج تورم و گرانی‌های بلندمدت و بحران‌زای دهه‌ی اخیر در ایران، بر روی قیمت املاک و ساختمان‌ها تأثیرات چشم‌گیری داشته و معادلات مالی حوزه ملک را بر پایه‌ی "میلیارد" تومان برده است.

بطوری که بسیاری افراد، از پس خرید یا اجاره‌ی فضایی مستقل برای کار کردن برنمی‌آیند و مجبور هستند تا در کنار تیم‌های کاری دیگر از یک فضای ساختمانی، چندین استفاده‌ی متفاوت کنند. برای مثال ممکن است در محیطی چندین تیم کاری با همدیگر فعالیت داشته باشند؛ در این صورت نیاز است تا آن فضا به بخش‌های کوچکی تقسیم شود اما فردای آن روز، در همان فضا سمینار بزرگی برگذار خواهد شد و در پی آن نیاز باشد تا تمام فضای ساختمان به سمینار اختصاص داده شود.

از سوی دیگر زیبایی و ظرافیت پاراوان‌های جدید، باعث شده است که به یک عنصر بسیار اثرگذار بر جذابیت دکوراسیون‌های داخلی تبدیل شود. تنها با این تفاوت که نسبت به دیگر عناصر تأثیرگذار بر زیبایی دکوراسیون داخلی مانند فرش، مبلمان یا پرده، نسبت میزان اثرگذاری آن به هزینه بسیار اعجاب‌آور است.

در چنین شرایطی پاراوان‌ها می‌توانند در استفاده‌ی کاربردی و پربازده از محیط‌های ساختمانی و زیبایی دکوراسیون داخلی در حکم معجزه‌ای تمام عیار و هوشمندانه باشد.

تعریف پاراوان:

پاراوان چیست و چه کاربردی دارد؟ پاراوان واژه‌ای فرانسوی با ریشه‌ی (Paravent) و به معنای پرده است‌. پاراون‌ها، سازه‌های جداکننده‌ی فضاهای اجتماعی هستند که متحرک بوده و قابلیت جابجایی دارند.  به وسیله‌ی پاراوان شما قادر خواهید بود تا یک فضای بزرگ را بسته به نیازتان به چندین فضای کوچک‌تر تقسیم کنید. مزیت دیگر پاراوان این است که به سرعت و بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای، فضای مورد نیاز خودتان را درست کرده و چندین محیط شخصی و خصوصی در یک مکان ایجاد کنید.

پاراوان‌ها عمدتاً دارای لولا و 3 الی 4 تکه‌ یا لته‌ی مختلف هستند و معمولاً برای جداسازی مکان‌های مختلفی مانند منازل، شرکت‌ها و سازمان‌ها، مطب‌های پزشکی، کلینیک‌های درمانی، آرایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و دفترهای شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تأثیر پاراوان بر دکوراسیون داخلی

کاربردهای پاراوان در دکوراسیون داخلی منازل:

پوشاندن دید مهمانان در هنگام ورود

تقسیم‌بندی فضای آشپزخانه، هال و پذیرایی از یکدیگر

پوشاندن بخش‌های نازیبا یا آسیب‌دیده‌ی منزل

قرار دادن بخش تعویض لباس یا تخت خواب در اتاق‌خواب‌های بزرگ

وجود طرح و نقش‌های مختلف زیبا سازی محیط منزل در هارمونی با رنگ دیوارها، پارکت‌ها، مبلمان، پرده و فرش

وجود امکان جابجایی آسان و ایجاد تنوع در دکوراسیون در صورت نیاز

امکان ایجاد فضاهای شخصی کاربردی در منازل دانشجویی

منشأ ساخت پاراوان و کاربرد تاریخی آن بر دکوراسیون داخلی:

همان‌طور که در فیلم‌های چینی احتمالاً دیده باشید، تاریخچه‌ی پاراوان‌ها به دوره‌ی پادشاهی چین برمی‌گردد که در کاخ‌های سلطنتی مورد استفاده قرار گرفته و به همراه نقش و نگارهای زیبایی مربوط به فرهنگ و تمدن چین بوده است.  چینی‌ها پاراوان‌ را در مقابل در ورودی قرار می‌دادند تا در هنگام ورود مهمانان، فضای داخل خانه به طور کامل دیده نشود و در صورت نیاز، اعضای خانه از دیدرس مهمانان دور بمانند.

در کنار آن، پاراوان‌های زینتی، عنصر بسیار کلیدی در زیبایی مسحورکننده‌ی دکوراسیون‌های داخلی چینی بوده و باعث ایجاد فضایی دلنشین و زیبا در محیط کاخ‌ها و بعدها در منازل مردم معمولی می‌شد.

در ادامه نیز پاراوان از فرهنگ چین به کشورهای همسایه مانند ژاپن و کره صادر شده و پس از آن وارد بریتانیا و فرانسه‌ شد.

در فضای سنتی معماری ایرانی نیز در بدو ورود مهمانان به خانه، افراد با فضاهای بزرگ 8 ضلعی مواجه می‌شدند که فضای خانه را از اندرونی جدا می‌کرد. البته که فضای خانه‌های سنتی ایرانی به شکلی طراحی شده‌اند که به صورت پیش‌فرض، فضای بیرونی و فضای اندورنی از یکدیگر جدا شده‌اند، اما سازه‌هایی شبیه به پاراوان وجود داشتند که به این هدف کمک کرده و برای پوشاندن اماکن خصوصی خانه، مانند سرویس بهداشتی موجود در حیاط منزل مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در حال حاضر با تغییر معماری سنتی در منازل ایرانی، پاراوان‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای کاربردهای موجود در معماری سنتی باشد.

تأثیر پاراوان در زیباسازی دکوراسیون داخلی:

پاراوان چوبی

اگر در استفاده از پاروان، جنبه‌ی زیبایی آن برای شما اهمیت دارد، باید به رنگ و جنس پاراوان مورد نظرتان توجه ویژه داشته باشید. در این حوزه پاراوان‌های چوبی می‌توانند گزینه‌های محبوبی باشند. جنس چوب با ایجاد طراوت، پویایی و احساس امنیت و آرامشی که به محیط اطراف القاء می‌کند؛ می‌تواند محافظ خوبی در برابر فشارهای روانی مختلف باشد. البته که بهتر است تا پاراوان‌های چوبی به دور از رطوبت باشند و درصورت استفاده نکردن از لایه‌های ضد آب، در فضاهای شرجی آسیب‌پذیر می‌شوند.

اما برای انتخاب و خرید پاراوان چوبی متحرک با قیمت مناسب و عالی برای استفاده در دکوراسیون داخلی، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی تخت سنتی به آدرس https://takhtsonati.org/ مراجعه کرده تا تنوع‌های بیشتری از محصولات را مشاهده کنید

پاراوان‌های شیشه‌ای

استفاده از پاروان‌های شیشه‌ای بیشتر در دفترها و شرکت‌های اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما برای دکوراسیون داخلی منازل نیز استفاده شده و باعث بزرگ‌تر دیده شدن فضای داخلی منزل شده و فضایی منطبق با دکوراسیون‌های اروپایی را ایجاد می‌کنند.

غالباً پاروان‌ شیشه‌ای در دکوراسیون‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از رنگ‌های خاکستری، سفید، کرم یا قهوه‌ای کم‌رنگ استفاده می‌کنند. البته که چنین دکوراسیونی گرما و صمیمیت دکوراسیون‌های چوبی را ندارد اما زیبایی دل‌نوازی می‌تواند داشته باشد.

پاراوان‌های پارچه‌ای

پاراوان‌های پارچه‌ای از زیباترین انواع پاراوان‌ها هستند و به همین دلیل نیز از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین انواع پاراوان به حساب می‌آیند. معمولاً پاراوان‌های پارچه‌ای از پارچه‌های طرح‌دار ساخته می‌شوند و دارای نقش و نگارهای زیبایی بوده که به عنوان عنصری بسیار تأثیرگذار، باعث زیبایی دکوراسیون داخلی منزل می‌شوند.

اما از سوی دیگر باید مراقب باشیم که پارتیشن‌های پارچه‌ای بسیار حساس بوده و احتمال تخریب آن‌ها نیز بالا است. پس اگر فرزند خردسالی در منزل دارید، ممکن است این مدل از پاراوان‌ها عمر کوتاهی داشته باشند و تا بزرگ‌تر شدن فرزندتان، چندان پیشنهاد نمی‌شوند.

پاراوان‌های پلاستیکی

این مدل از پاراوان‌ها معمولاً از وانیل یا پی‌وی‌سی ساخته می‌شوند و در نتیجه‌ی متریال بسیار سبک بکار برده شده در آن‌ها، می‌توانند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای خریدهای مفرون به صرفه و با عمر بالا باشند. همچنین پاراوان‌های پلاستیکی از سبکی و عمر طولانی برخوردار هستند اما با وجود طرح‌های مختلف بکار رفته در پاراوان‌های پلاستیکی، باز هم از زیبایی پاراوان‌های چوبی یا شیشه‌ای برخوردار نیستند.

قیمت و خرید پاراوان ساده

شست‌وشوی پاراوان‌ها:

مزیت دیگر پاروان‌ها عدم نیاز به شست‌وشو بوده که باعث می‌شود تا به عنوان عنصری زیبا در دکوراسیون به حساب بیاید. همان‌طور که گفتیم بخصوص اگر جنس پاراوان‌ها از ام‌دی‌اف یا پی‌وی‌سی باشند. برای تمیز کردن پاراوان‌ها، تنها کافی‌است تا با دستمالی مرطوب، بر روی پاراوان بکشید. تمیز ماندن پاراوان‌ها باعث می‌شود تا زیبایی فضای دکوراسیون را برای مدت طولانی‌تر حفظ کند و در کنار جنبه‌ی کاربردی، به عنوان المانی با جنبه‌ی دکوراتیو بالا محسوب شود.

سخن آخر

پاراوان‌ها، سازه‌هایی هستند که به شکلی کاملاً هوشمندانه می‌توانند میزان استفاده از فضاهای منازل و به‌خصوص فضاهای مرده را افزایش دهند. همچنین زیبایی و ظرافت بسیار زیاد آن‌ها می‌تواند باعث شود تا یکی از اثرگذارترین عناصر تزئینی دکوراسیون داخلی شوند. از سوی دیگر با وزن بسیار پایینی که دارند، با جابجایی آن‌ها به راحتی می‌توان در فضای کار یا محیط زندگی تنوع ایجاد کرده یا محیط مورد نظر را برای فعالیت خودمان فراهم کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۹۳۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان