//
کدخبر: ۴۶۱۵۴۴ //

حقوق مسافران در هنگام لغو یا تأخیر پرواز یا قطار

سفر با هر وسیله حمل‌ونقلی یک سری قوانین و شرایط خاصی دارد که باید توسط مسافران رعایت گردد.

حقوق مسافران در هنگام لغو یا تأخیر پرواز یا قطار
به گزارش فرتاک نیوز،

همچنین مسافرانی که بلیط قطار، ‌ اتوبوس یا هواپیما را برای سفر تهیه می‌کنند، دارای حقوق خاصی هستند.

با هر وسیله‌ای که سفر می‌کنید، مخصوصاً هواپیما و قطار، ممکن است مشکلاتی مانند تأخیر یا لغو سفر به وجود بیاید و باعث به‌وجودآمدن مجموعه‌ای از مشکلات و ناراحتی‌ها برای مسافران شود. در این مقاله درباره حقوق مسافران در هنگام لغو یا تأخیر پرواز یا قطار توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

حقوق مسافران در سفر با هواپیما

تمام مسافرانی که سفر با هواپیما را انتخاب می‌کنند، حق استفاده از خدمات خاصی را دارند که توسط شرکت هواپیمایی ارائه می‌شود. بااین‌حال، ممکن است مواردی پیش بیاید که شرکت هواپیمایی با وجود تأیید بلیط، از پذیرش مسافر خودداری کند. این می‌تواند به دلیل محدودیت‌هایی باشد که توسط شرکت هواپیمایی اعمال شده است. در چنین مواردی شرکت هواپیمایی موظف به استرداد وجه و ارائه بلیط رایگان مشابه از نظر مسیر و کلاس پروازی است.

حقوق مسافران هنگام کنسلی پرواز

اگر پروازی از زمان خرید بلیط هواپیما تا یک هفته قبل از پرواز برنامه‌ریزی شده کنسل شود، شرکت هواپیمایی ملزم به استرداد کامل قیمت بلیط است. درصورتی‌که کنسلی بین 6 روز تا 24 ساعت قبل از پرواز رخ دهد، شرکت هواپیمایی باید کل قیمت بلیط را پس داده و بلیط مشابهی را با 30 درصد تخفیف از نظر مسیر و کلاس پروازی ارائه دهد.

برای کنسلی‌ها در 24 ساعت قبل از پرواز، شرکت هواپیمایی موظف است کل مبلغ را مسترد کرده و بلیط نیم‌بها مشابه مسیر و کلاس پروازی را ارائه دهد. تهیه بلیط مشابه (از نظر مسیر و کلاس پروازی) باید در اسرع وقت انجام شود. به علاوه، در صورت انتقال مسافر به ایرلاین دیگری، این کار باید بدون پرداخت هزینه یا غرامت از سوی مسافر و بدون هیچ گونه خسارتی به شرکت‌های هواپیمایی انجام شود.

حقوق مسافران هنگام تأخیر پرواز

هنگام تأخیر در پرواز، همانند کنسلی پرواز، مسافران دارای حقوق خاصی هستند که توسط شرکت هواپیمایی باید رعایت شود. در صورت تأخیر در پرواز بر اساس ساعت حرکت درج شده در بلیت مسافر، شرکت هواپیمایی باید اقدامات زیر را انجام دهد:

تأخیر بیش از ۱ ساعت و کمتر از ۲ ساعت

درصورتی‌که تأخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت باشد، می‌بایست نوع اول پذیرایی شامل نوشیدنی سرد یا گرم و میان‌وعده‌های مناسب به مسافران ارائه شود. اما این سرویس منوط به دردسترس‌بودن زمان کافی برای سرویس‌دهی و عدم تأخیر بیشتر در پرواز است.

تأخیر بیش از ۲ ساعت

برای تاخیرهای بیش از 2 ساعت تا 4 ساعت، شرکت هواپیمایی باید پذیرایی مناسب حداقل از نوع اول (شامل نوشیدنی سرد یا گرم و تنقلات مناسب) را بر اساس امکانات موجود در فرودگاه ارائه دهد. همچنین باید به مسافران اجازه داده شود که درباره تأخیرشان به صورت تلفنی اطلاع‌رسانی کنند. اگر مسافر درخواست تغییر پرواز را داد، در صورت امکان شرکت هواپیمایی باید تغییر پرواز را در نظر بگیرد. همچنین باید اقدامات لازم برای انتقال مسافر به سایر خطوط هوایی یا ارائه مسیرهای جایگزین (غیر از مسیر مشخص‌شده در بلیط) برای رسیدن به مقصد نهایی انجام شود. در صورتی که مسافر تصمیم به لغو پرواز داشته باشد، مبلغ تمام‌شده بلیط برای باقی‌مانده سفر بازپرداخت می‌شود.

تأخیر بیش از ۴ ساعت

در صورت تأخیر بیش از 4 ساعت، شرکت هواپیمایی باید بلیط مشابهی را با 30 درصد تخفیف از نظر مسیر و کلاس پروازی ارائه دهد. در شرایطی که پروازها به دلیل شرایط آب‌وهوایی یا امنیتی در فرودگاه‌های مبدا، مقصد یا در مسیر با تاخیر مواجه شوند یا لغو شوند، شرکت‌های هواپیمایی موظف به بازپرداخت کامل وجه هستند.

حقوق مسافران در صورت کنسلی بلیط قطار

برای سفر با قطار، تمامی بلیط‌های قابل‌استرداد در ساعت 10 صبح روز قبل از حرکت به سامانه برگردانده می‌شود. این بلیط‌ها را می‌توانید از مراکز فروش بلیط واقع در شهر مبدا و شهرهای اطراف تهیه کنید. با این حال، اگر روز قبل از حرکت به تعطیلات برسد، بلیط آن روز در روز کاری قبلی صادر می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر قصد دارید شنبه سفر کنید، بلیط شما در روز پنجشنبه برای خرید در دسترس خواهد بود.

برای دریافت بلیت المثنی باید به‌موقع (حداکثر 45 دقیقه قبل از حرکت) و در ساعات اداری در ایستگاه راه‌آهن حاضر شوید. شما می‌توانید برای راحتی بیشتر اقدام به خرید اینترنتی بلیط قطار کنید. صدور بلیط المثنی طبق مقررات مربوطه امکان‌پذیر است به شرطی که بلیط مفقود شده از طریق شبکه کامپیوتری قبلاً صادر و عودت نشده باشد.

لطفاً توجه داشته باشید که بلیط‌های المثنی با هزینه 5 درصد از قیمت کل بلیط صادر می‌شود. در صورت مفقود شدن بلیط المثنی، بلیط دیگری صادر نمی‌شود. در حال حاضر امکان استرداد بلیط‌های تکراری از طریق سامانه وجود ندارد. استرداد بلیط المثنی تنها در صورت ارائه اصل بلیط امکان‌پذیر است.

حقوق مسافران هنگام تأخیر قطار

در صورت تأخیر در قطارهای سریع‌السیر یا تندرو، در صورتی که تأخیر به دلیل حوادث طبیعی نباشد و قطار پس از وعده غذایی که باید در قطار میل می‌کردید، به ایستگاه مقصد برسد، بر اساس ساعت ورود قطار، یک وعده غذای رایگان به مسافران ارائه می‌شود.

اگر تأخیر از زمان تعیین شده بیشتر شود و باعث شود مسافری قطار بعدی را از دست بدهد، برای اسکان مسافر در قطار بعدی باید شرایط خاصی رعایت شود. اولاً فاصله ورود قطار قبلی تا حرکت قطار بعدی باید بیش از 3 ساعت باشد. علاوه بر این، هر دو بلیط باید به نام مسافر باشد. در این صورت مسافر یا باید هزینه کامل بلیط قطار بعدی را بپردازد یا با قطارهای بعدی اعزام شود.

در صورتی که تأخیر منجر به اقامت شب شود، شرکت راه‌آهن مسئول تأمین هزینه‌های اقامت و غذا برای مسافر می‌شود. اگر مسافری به قطار کلاس پایین‌تر منتقل شود، شرکت راه‌آهن ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت بلیط خواهد بود. اما در صورت انتقال مسافر به قطار کلاس بالاتر، هزینه اضافی اعمال نخواهد شد.

در صورت تأخیر بیش از سه ساعت که ناشی از حوادث طبیعی نباشد و در صورتی که فاصله بین ورود قطار تا حرکت قطار بعدی طبق برنامه بیش از 4 ساعت باشد و هر دو بلیط در اختیار مسافر باشد. مسافر می‌تواند با ارائه مدارک مورد نیاز به مدیریت بازرگانی شرکت نسبت به استرداد بلیط و سایر هزینه‌های سفر اقدامات لازم را انجام دهد.

در صورت قطعی شدن تأخیر بیش از یک ساعت و اطلاع مسافران و تا زمانی که باجه بلیط ایستگاه باز است و بلیط پانچ نشده است، قیمت تمام‌شده بلیط باید در همان روز در ایستگاه مبدأ پرداخت شود.

حقوق مسافر هنگام لغو بلیط رفت‌وبرگشت قطار

برای مسافرانی که بلیط رفت‌وبرگشت دارند، مهم است که در صورت لغو برنامه قطار، حقوق خود را بدانند. در صورتی که بلیط به نام مسافر باشد، کل مبلغ استرداد در تمام مراکز فروش ظرف یک ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می‌شود.

کلام آخر

هدف ما از ارائه این مقاله ارائه اطلاعات جامع در مورد حقوق مسافر در شرایطی مانند کنسلی بلیط یا تأخیر قطار یا هواپیما بود. در این مطلب قوانین مربوط به استرداد یا تغییر بلیط را به خوبی بیان کردیم. برای اطلاع دقیق‌تر از شرایط و قوانین خاص در هر موقعیت، توصیه می‌شود به وب‌سایت‌های مربوطه مراجعه کنید تا با بررسی دقیق قوانین و شرایط، مشکلی در طول سفر برایتان پیش نیاید و از هرگونه ضرر مالی جلوگیری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۱۵۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد