//
کدخبر: ۴۲۱۳۹۲ //

با این راهکارهای خانگی تیرگی زانو ، آرنج و قوزک پا را سریع رفع کنید

تیرگی و سیاهی زانو و همچنین قوزک پا یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و برای رفع و درمان تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا به دنبال راه حل‌های متفاوت می‌گردند.

با این راهکارهای خانگی تیرگی زانو ، آرنج و قوزک پا را سریع رفع کنید
به گزارش فرتاک نیوز،

 یکی از دلایل اصلی سیاهی قوزک پا، تجمع پوست ضخیم و سلول‌های مرده پوست در این ناحیه است که بیشترین اصطکاک را با سطوح مختلف دارند به همین خاطر بیشتر در معرض ضخیم شدن و تیرگی هستند.

علت تیرگی و سیاهی زانو و قوزک پا چیست؟

تیرگی و سیاهی زانو، آرنج و گاها قوزک پا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. زمانی که ما اصطکاک یا فشار زیادی به این نواحی از پوست وارد می‌کنیم، پوستمان جهت ایجاد لایه محافظتی، ضخیم و سخت می‌شود که با تیرگی همراه است.

بنابراین می‌توان گفت که اصابت ضربه و فشار زیاد، تراکم ملانین (پیگمنت رنگی پوست)، آسیب و عفونت‌ های پوستی، عوامل و بیماری‌‌های داخلی نظیر دیابت و فشار خون بالا و… همگی جزء علل تیرگی و سیاهی زانو و قوزک پا هستند که نسبتا با انجام برخی از روش‌‌های درمان خانگی قابل رفع است. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این راهکارها می‌پردازیم.

رفع تیرگی قوزک پا با جوش شیرین

یکی از راه حل‌هایی که افراد برای درمان این عارضه و مشکل استفاده می‌کنند، استفاده از جوش شیرین است. کافیست سه تا چهار قاشق چای‌ خوری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کرده تا خمیری شکل شود. خمیر را روی قوزک پا بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. بعد از چند دقیقه می‌توانید پایتان را با آب سرد بشویید. این کار را باید هر روز ادامه دهید تا به نتیجه مورد‌ نظر برسید. علاوه بر این روش، استفاده از از کفش‌های مناسب برای جلوگیری از آسیب و فشار به پا و همچنین رعایت بهداشت پا برای جلوگیری از عفونت‌ها و التهاب‌های پوستی نیز مهم است.

راهکارهای خانگی برای درمان و رفع تیرگی و سیاهی زانو

تیرگی و سیاهی زانو ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله ترک خوردگی پوست، التهاب، اصابت ضربه به زانو و… رخ دهد. درمان و رفع تیرگی و سیاهی زانو معمولا بهبود صد در صدی ندارد، اما استفاده از راهکارهای خانگی می‌تواند در کاهش این عارضه کمک کننده باشد. در ادامه این مقاله از وب سایت شون چند راهکار خانگی برای درمان و رفع تیرگی و سیاهی زانو آورده شده است:

  • استفاده از ژل آلوئه‌ ورا

ژل آلوئه ‌ورا خواص التیام بخش، مرطوب کننده و ضد التهاب قابل توجهی دارد. شما می‌توانید چند بار در روز مقداری ژل آلوئه‌ورا تازه را روی نواحی تیره زانوهای خود مالیده و به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه صبر کنید، سپس با آب گرم بشویید.

  • استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل برای درمان پوست خشک و تیره بسیار مفید است و ویتامین E موجود در آن رنگ پوست را روشن‌تر می‌کند.

  • روغن زیتون

ویژگی‌‌های مرطوب کنندگی روغن زیتون و ماساژ پوست با آن، ترکیب خوبی برای درمان خشکی و تیرگی پوست شناخته شده است.

  • لیمو و نمک

مخلوط کردن آب لیمو و نمک به مقدار مساوی و استفاده از آن به عنوان اسکراب بر روی زانوها می‌تواند به بهبود تیرگی زانو کمک کند. با حرکات ملایم دورانی و ماساژ محل موردنظر سلول‌های مرده پوست برداشته شده و سبب روشن شدن و رفع تیرگی زانو می‌گردد.

  • ماسک طبیعی

تهیه انواع ماسک طبیعی با استفاده از مواد خانگی می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال، مخلوط کردن پوره خیار و یا آووکادو با یک قاشق عسل و استفاده از آن به عنوان ماسک، بر روی زانوها، پوست را رطوبت رسانی کرده و تیرگی را کاهش می‌دهد.

رفع تیرگی آرنج با وازلین و خمیر دندان

Screenshot 2023-09-08 at 02-32-54 Dark-Elbows-1.jpg.webp (WEBP Image 700 × 350 pixels)

رفع تیرگی‌های سطحی آرنج با استفاده از وازلین و خمیر دندان می‌تواند اثر بخش باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید به شکل زیر عمل کنید:

ابتدا آرنج خود را با آب و صابون بشویید و خشک کنید. یک لایه نازک از وازلین را برداشته و بر روی ناحیه تیرگی بمالید. با یک نوار پارچه‌ای آن را بسته و بخوابید. صبح روز بعد آن را با آب گرم شسته و پاک کنید. این کار را هر شب تکرار کنید تا شاهد تاثیرات آن باشید. وازلین می‌تواند به پوست رطوبت بیشتری بخشیده و به کاهش تیرگی کمک کند.

برای کاهش تیرگی آرنج به وسیله خمیر دندان نیز کافیست تا مقداری از خمیر دندان را بر روی آرنج مالیده و به آرامی ماساژ دهید. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس آن ناحیه را به وسیله آب گرم شستشو دهید و در انتها خشک کنید. خمیر دندان خاصیت ضد التهابی و تمیزکننده داشته و به کاهش تیرگی آرنج کمک می‌کند.

کرم مرطوب کننده مناسب برای رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا

برای رفع تیرگی پوست زانو، آرنج و قوزک پا، بهتر است از یک کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. کرم های مرطوب کننده‌ که حاوی مواد طبیعی و مغذی برای پوست هستند، برای رفع تیرگی و سیاهی زانو و آرنج مناسب هستند. در انتخاب کرم مرطوب کننده برای رفع تیرگی، این نکات را در نظر بگیرید:

  • مواد مرطوب کننده

کرمی را انتخاب کنید که حاوی مواد مرطوب کننده قوی و مؤثر باشد. موادی مانند گلیسرین، هیالورونیک اسید، پانتنول و روغن‌های طبیعی مانند روغن شی باتر، آرگان یا روغن جوجوبا می‌توانند به آبرسانی و مرطوب کنندگی قوی پوست کمک کنند.

  • ضد التهاب و آرامش‌ بخش

اگر تیرگی نواحی نام برده در بالا همراه با التهاب یا حساسیت پوستی است، انتخاب کرمی که دارای خواص ضد التهابی و آرامش‌بخش باشد می‌تواند مفید باشد. موادی مانند آلانتوئین و آلوئه‌ ورا به کاهش التهاب و آرامش پوست بسیار کمک می‌کنند.

  • محافظت از آفتاب

تیرگی پوست را می‌توان با محافظت پوست در برابر اشعه آفتاب کاهش داد. بنابراین، ترجیحا یک کرم مرطوب کننده با عامل حفاظت یا همان اس پی اف مناسب انتخاب کنید. این محافظت می‌تواند از افزایش تیرگی پوست ناشی از آفتاب جلوگیری کند. برای جلوگیری و رفع تیرگی زانو از ضد آفتاب نیز می‌توانید استفاده کنید.

  •  توصیه پزشک

در صورت بروز تیرگی شدید یا سایر علائم، بهتر است با یک پزشک متخصص پوست مشورت کرده و نظر و توصیه او را در مورد انتخاب کرم مرطوب کننده مناسب پوستتان دریافت کنید. برخی از کرم‌های مورد تجویز پزشک نیز حاوی مواد موثره و مغذی هستند که در ادامه برخی از فرمولاسیون این کرم و مرطوب کننده‌های پوستی را بررسی می‌کنیم:

  • کرم آلوئه ورا

عصاره آلوئه ورا در کرم آلوئه ورا خاصیت التیام بخش و رطوبت رسانی دارد و به خوبی در رفع تیرگی و سیاهی زانو و آرنج مؤثر است.

  • کرم عصاره های دریایی

کرم آبرسان آکوامکس پپتاید شون حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که به خوبی در تغذیه پوست نقش دارد و باعث رفع تیرگی و سفید شدن پوست محل مورد نظر می‌شود.

  • کرم ویتامین E

ویتامین E خاصیت ضد اکسیدانی دارد و به خوبی در تغذیه پوست نقش دارد. استفاده از کرم حاوی ویتامین E می‌تواند به رفع تیرگی و سفید شدن پوست زانو و آرنج کمک کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۱۳۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان