//
کدخبر: ۴۰۹۴۵۸ //
آشپزی | رولت خاگینه خرما

دسر مقوی| طرز تهیه رولت خاگینه خرما

از آنجا که خاگینه خرما و انواع دیگر خاگینه روش تهیه بسیار ساده ای دارد می توانید با صرف کمترین زمان تنوع خوبی در وعده های غذایی تان ایجاد کنید و علاوه بر این خاگینه یک نوع غذای مفید برای سفره افطار در ماه رمضان نیز به حساب می آید.

دسر مقوی| طرز تهیه رولت خاگینه خرما
به گزارش فرتاک نیوز،

خاگینه دسر یا غذایی است سنتی و ایرانی که روش تهیه آن شباهت بسیار به پن کیک دارد و در مناطق ترک زبان تهیه آن بسیار رواج دارد و به آن “قیقاناخ” می گویند که قیقاناخ یا خاگینه تبریز بسیار مشهور است. اما  این دسر یا غذا را در سایر نواحی ایران نیز به روش های متعدد و با مواد مختلف تهیه می کنند. پایه اصلی خاگینه را  تخم مرغ(خاگ) و آرد تشکیل می دهد و خوراکی ای است بسیار مقوی و انرژی زا. خاگینه را می توان هم به صورت شیرین به عنوان دسر تهیه کرد مانند خاگینه با شیره، خاگینه با عسل، خاگینه خرما و.. و هم بدون شکر به عنوان غذا مانند خاگینه نعناع، خاگینه سبزیجات و …

از بین خانگینه های شیرین یکی از رایج ترین و مقوی ترین انواع آن خاگینه خرما است که اصالت آن را به شهر زنجان نسبت داده اند و در سایر مناطق نیز آن را تهیه می کند. طبق گفته ها مردم زنجان خاگینه خرما را تنها یکبار در سال آن هم در شب یلدا درست و سرو می کنند و در واقع آن را غذایی زمستانی می دانند و دلیل آن شاید طبع گرم این غذاست که می تواند انرژی بسیاری وارد بدن کند.

خاگینه با خرما در سایر شهر ها نیز تهیه می شود و آن را به شکل مختلف می توان تهیه کرد. رولت خاگینه خرما، خاگینه ی خرما قالبی، خاگینه خرما و گردو نمونه هایی از این نوع دسر خوب و مقوی است که حتی در مجالس نیز می توان آن را سرو کرد و برای داشتن خاگینه خرما مجلسی می توان با کمی ابتکار روش های سرو متنوع برای آن در نظر گرفت.

مواد لازم برای رولت خاگینه خرما

تخم مرغ درشت 4 عدد

خرما بدون هسته و پوست 400 گرم

آرد 45 گرم

ماست 50 گرم

پودر گردو 100 گرم

روغن مایع 2 قاشق سوپخوری

بیکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری

پودر هل 1 قاشق چایخوری

پودر دارچین 1 قاشق پایخوری

وانیل 1/8 قاشق چایخوری

مواد شربت

آب 1 پیمانه

شکر 400 گرم

گلاب 1 قاشق غذاخوری

زعفران دم شده 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه رولت خاگینه خرما

مرحله اول:

برای شروع کار خرمای بدون هسته و پوست را به خوبی با چنگال له کنید(می توانید با استفاده از میکسر یا چرخ گوشت این کار را انجام دهید). خرمای له شده را با هل، دارچین و پودر گردو و روغن مایع مخلوط کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم:

تخم مرغ ها را همراه وانیل با همزن برقی بزنید تا به خوبی روان شود. ماست و بیکینگ را در طرفی مخلوط کنید تا زمانی که حجم ماست دو برابر شود، آن را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید.

مرحله سوم:

آرد الک شده را در دو یا سه مرحله به مخلوط ماست و تخم مرغ اضافه کنید تا زمانی که یکدست شود(اگر نیاز بود مایه را از صافی رد کنید.)

مرحله چهارم:

مایه خاگینه خرما را در تابه ای نچسب ترجیحا به ابعاد(25 در 30) که کمی چرب کرده اید بریزید و آن را روی شعله به مدت پانزده تا بیست دقیقه قرار دهید تا مایه به خوبی بسته شود.

مرحله پنجم:

خاگینه که آماده شد اجازه دهید کمی حرارت آن کم شود (سرد منظور نیست) بعد مایه خرمایی را به وسیله قاشق یا لیسک رو خاگینه پخش کنید و به آرامی از یک طرف، خاگینه را رول کنید (رولت را کاملا محکم و منسجم بپیچید.) شربت آماده شده را نیز روی دسرتان بریزید و در یخچال قرار دهید و خوب که خودش را گرفت سرو کنید.

شکر  وآب را روی شعله قرار دهید تا به جوش آید و شکر کاملا حل شود زعفران دم شده را اضافه کنید ؛یکی دو جوش که خورد شعله را خاموش کنید و گلاب را بیافزایید.

شربت را به صورت ولرم روی خاگینه بریزید(شربت داغ نباشد چون باعث خمیر شدن رولت خاگینه می شود.)

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۹۴۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان