//
کدخبر: ۴۰۶۶۲۹ //
آشپزی | دسر | دسر مشهدی

دسر خوشمزه مشهدی ! | آموزش دیگچه مشهدی

امروز میخوام یه دسر مشهدی خوشمزه رو بهتون معرفی کنم. دیگچه مشهدی دسر معروفی هست که مشهدیا بیشتر به عنوان نذری محرم درست میکنن یا در ماه رمضان برای سفره افطار. البته در بقیه ایام سال هم دیگچه رو میشه در فروشگاه های لبنیات فروشی استان خراسان پیدا کرد.

دسر خوشمزه مشهدی ! | آموزش دیگچه مشهدی
به گزارش فرتاک نیوز،

 

دیگچه مشهدی کمی شبیه به شیر برنج هست ولی خیلی غلیظ و حسابی جا افتاده است. نکته اصلی این هست که این دسر باید زمان زیادی پخته بشه تا خوب جا بیافته. در آخر هم مثل برنج باید بگذارید دم بکشه. این که به دیگچه زعفرون بزنید یا نزنید بستگی به سلیقه خودتون داره. حتی میتونید به صورت دو رنگ تهیه ش کنید. دیگچه مشهدی قالبی هم میشه با همون قالب ژله تهیه کرد. این دسر با شیر پر چرب تهیه میشه و کاملاً غلیظه. یعنی با سرد شدن مثل ژله خودش رو میگیره.

 

 

مواد لازم برای دیگچه مشهدی

برنج نیم دانه 1 پیمانه

آب 2 پیمانه

شیر پر چرب 2 لیتر (8 و نیم پیمانه)

گلاب 1/2 پیمانه

شکر 1 و 1/2 پیمانه

کره 50 گرم

زعفران دم کره دلخواه

 

 

طرز تهیه دیگچه مشهدی

مرحله اول: برنج را بپزید.برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید. سپس آب برنج را خالی کنید و آن را به همراه دو پیمانه آب دیگر در قابلمه بریزید. روی شعله متوسط قرار دهید تا آب برنج کشیده شود.

مرحله دوم: شیر را اضافه کنید.وقتی آب برنج کشیده شد، نیمی از شیر (1 لیتر) را اضافه کنید. اجازه دهید شیر به جوش بیاید سپس شعله را کم کنید. وقتی شیر به خورد برنج رفت، شیر باقیمانده را اضافه کنید. به پخت با شعله کم ادامه دهید. هر از گاهی هم بزنید تا ته نگیرد.

ته-دیگ-دیگچه-مشهدی

مرحله سوم: شکر و مواد معطر را اضافه کنید.وقتی دیگچه مشهدی خوب پخت و کمی غلیظ شد شکر را اضافه کنید و کمی هم بزنید. بعد از این که شکر به خوبی حل شد هل، گلاب و در صورت تمایل زعفران دم کرده را اضافه کنید و مجدداً هم بزنید.

مرحله چهارم: کره را به دیگچه مشهدی اضافه کنید.کره را اضافه کنید و هم بزنید تا در مخلوط ذوب شود.

مرحله پنجم: دیگچه را دم کنید.در آخر، دیگچه مشهدی را مانند برنج به مدت 20 دقیقه روی شعله کم دم کنید. سپس آن را درون سینی یا دیس عمق داری به ابعاد حدوداً 30 در 40 بریزید.چند ساعت در جای خنک قرار دهید تا خودش را بگیرد. روی دیگچه را با دارچین یا پودر پسته، خلال بادام و گل محمدی به شکل دلخواه تزیین کنید. بعد از خنک شدن برش بزنید و نوش جان کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۶۶۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان