//
کدخبر: ۱۳۱۸۸۳ //

یکصد و هفتاد و سومین سالروز تولد استاد کمال الملک برگزار شد

مراسم یکصد و هفتاد و سومین سالروز تولد استاد محمد غفاری (کمال الملک) برای نخستین بار در کشور در هنرستان کمال الملک تهران برگزار شد.

یکصد و هفتاد و سومین سالروز تولد استاد کمال الملک برگزار شد
به گزارش فرتاک نیوز،

در این مراسم اساتیدی از جمله خسرو سینایی، کیخسرو خروش نقاش، قربانعلی اجلی خوشنویس، اسماعیل نظری نگارگر، جهانگیر زاویه مجسمه ساز، استاد قهرمانی و فاطمه پناهیان پور تذهیب کار, نصرت الله فرزانه پور، احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و تنی چند از اساتید هنر شرکت داشتند.

در حاشیه این مراسم رئیس هنرستان کمال الملک به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از برگزاری این مراسم ارج نهادن به فرهنگ و هنر اصیل ایرانی بود که در آن اساتید برجسته هنرهای تجسمی شرکت کردند.

محمد حسن طاهری بیان کرد: زادروز استاد کمال الملک برای نخستین بار در کشور انجام شد که در آن چند نمونه از آثار این هنرمند برجسته در معرض دید عموم قرار گرفت.

کمال‌الملک از همان آغاز فعالیت هنری‌اش تمایلی قوی و آشکار به روش و اسلوب طبیعت گرایی اروپایی داشت. او می‌بایست رویدادها، اشخاص، ساختمان‌ها، باغ‌ها و غیره را همچون عکاسی دقیق ثبت کند تا به عادی‌ترین مظاهر زندگی و محیط درباری سندیت تاریخی بخشد. بی سبب نیست که کمال‌الملک در این دوره اغلب پرده‌هایش را با افزودن شرحی دربارهٔ موضوع رقم می‌زد.

کمال‌الملک در موزه‌های اروپا، آثار استادان رنسانس و باروک را دید و شیفته آن‌ها شد. که زیبایی‌شناسی کلاسیسیسم رنسانس و سبک و اسلوب بغرنج هنرمندانی چون رامبراند را نیز به درستی درک نکرد، با این حال آکادمی‌گرایی در او قوت گرفت و هنگامی که به ایران بازگشت بیش از پیش به هنر دانشگاهی سده نوزدهم وابسته شده بود. حتی بعداً در بازنمایی موفقیت‌آمیز برخی موضوع‌های اجتماعی نیز از این وابستگی رهایی نیافت. او اساساً چهره‌نگار و منظره‌نگار بود و در تک‌چهره‌هایی چون «سید نصرالله تقوی» قابلیت و مهارت خود را به حد کمال نمایان ساخت.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۱۸۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان