//
کدخبر: ۴۵۸۷۸۰ //

آیا زنان باردار می‌توانند از لوازم آرایشی استفاده کنند؟

آرایش یا میکاپ یکی از راه‌هایی است که ظاهر را زیباتر می‌کند و برخی خانم‌ها با استفاده از آن بیشتر احساس اعتمادبه‌نفس می‌کنند. اما طی بارداری، خیلی از خانم‌ها نگران اثر استفاده از لوازم آرایشی بر سلامت جنین و مادر هستند. در این مطلب به این مورد می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

آیا زنان باردار می‌توانند از لوازم آرایشی استفاده کنند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

طی بارداری، خیلی از چیزها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. یک خانم باردار علاوه بر مصرف غذا و ویتامین‌ها به مراقبت‌های پوستی و زیبایی نیز نیاز دارد.اگر به‌طورکلی عادت دارید از لوازم آرایشی استفاده کنید، حالا که باردار هستید باید نسبت به استفاده از این مواد و لوازم بیشتر دقت کنید.

به‌طورکلی خانم‌های باردار اجازه دارند طی بارداری از میکاپ استفاده کنند؛ اما همه مواد آرایشی برای زنان باردار بی‌ضرر نیستند. زیرا برخی از مواد آرایشی حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که به بدن آسیب می‌رسانند. ضمناً استفاده نادرست از مواد شیمیایی می‌تواند منجر به حساسیت به لوازم آرایشی شود و این پتانسیل را دارد که جنین داخل رحم را تهدید کند.
با همه این حرف‌ها نمی‌خواهیم بگوییم شما اصلاً نباید از لوازم آرایشی استفاده کنید. اما باید نسبت به یک سری از مواد و ترکیبات حساس باشید.
 

مواد آرایشی مضر برای زنان باردار
اگر مواد زیر در لوازم آرایشی وجود داشته باشند توصیه می‌شود از مصرف آنها خودداری کنید؛ چون هم برای شما و هم برای جنینتان مضرند.

جیوه
جیوه یکی از مواد شیمیایی است که برای بدن بسیار خطرناک است، چه باردار باشید و چه نه. جیوه معمولاً در محصولات مراقبت از پوست صورت و لوازم آرایشی و بهداشتی وجود دارد. به‌طورکلی ادعا می‌شود جیوه می‌تواند رنگ پوست را روشن کند. اما قرارگرفتن در معرض جیوه موجب آسیب مغزی، مشکلات بینایی و شنوایی در جنین می‌شود. به همین دلیل خانم‌های باردار نباید از غذاها و مواد حاوی جیوه استفاده کنند.

هیدروکوئینون
ماده شیمیایی دیگری که زنان باردار نباید در معرض آن قرار بگیرند، هیدروکوئینون است. این ماده نیز مانند جیوه برای روشن‌کردن پوست استفاده می‌شود. هر چند استفاده از هیدروکوئینون در لوازم آرایشی و بهداشتی ممنوع نیست؛ اما برای خانم‌های باردار ممنوعیت دارد. هیدروکوئینون می‌تواند بر رشد جنین اثر بگذارد.

فتالات
خانم باردار نباید از محصولات و لوازم آرایشی و بهداشتی حاوی فتالات استفاده کند. فتالات یکی از مواد شیمیایی است که در محصولاتی مانند پودر، مرطوب‌کننده، لاک ناخن و عطر وجود دارد. فتالات می‌تواند بر سطح هورمون‌ها در بدن زن باردار اثر گذاشته و رشد جنین را دچار اختلال کند. خطرات ناشی از قرارگرفتن در معرض فتالات می‌تواند منجر به افزایش ریسک نقص‌های مادرزادی و کم‌بودن وزن تولد شود.

فرمالدهید
فرمالدهید که به نام فرمالین نیز شناخته می‌شود ماده‌ای شیمیایی است که در لوازم آرایشی مثل ریمل، چسب مژه، لاک ناخن و محصولات صاف‌کننده مو وجود دارد. زنان باردار نباید از محصولات مراقبت پوست و لوازم آرایشی حاوی فرمالدهید استفاده کنند، زیرا می‌تواند مشکلاتی برای بارداری ایجاد کرده و ریسک مشکلات جنین و حتی سقط‌جنین را بالا ببرد.

تولوئن
تولوئن برای زنان باردار و غیرباردار کلاً مضر است؛ زیرا یک ماده سرطان‌زا بوده و می‌تواند ریسک سرطان را بالا ببرد. تولوئن معمولاً در لوازم آرایشی مثل لاک ناخن وجود دارد.

پارابن
پارابن نوعی نگهدارنده است که در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود تا ماندگاری‌شان بیشتر شده و جلوی رشد باکتری‌ها گرفته شود. پارابن معمولاً در محصولاتی مانند ماسک‌ها و اسکراب‌های صورت و مرطوب‌کننده‌ها وجود دارد. خطرات مرتبط با این ماده شیمیایی می‌تواند منجر به نقص‌های مادرزادی در جنین، تولد زودرس و حتی سقط‌جنین شود.

بنزویل پروکسید و سالیسیلیک اسید
آکنه طی بارداری نسبتاً شایع است؛ اما شما باید در استفاده از کرم‌های ضد آکنه محتاط باشید. بنزویل پروکسید و سالیسیلیک اسید عناصری هستند که بهتر است طی بارداری از آنها اجتناب کنید. بسیاری از کرم‌هایی که برای آکنه استفاده می‌شوند حاوی ترکیبی از این اسیدها برای کنترل آکنه هستند. اگر باردار هستید و به دنبال محصول ضد آکنه مناسبی می‌گردید، از کرم‌هایی استفاده کنید که فقط حاوی یکی از این عناصر ضد آکنه هستند.

آلومینیوم کلراید
یکی از مواد رایج مورداستفاده در ضدتعریق‌ها و دئودورانت‌ها، آلومینیوم کلراید است. به‌طورکلی گفته می‌شود این ماده در غلظت‌های پایین خطری ندارد؛ اما شما باید نسبت به میزان آن در محصولی که استفاده می‌کنید دقیق باشید.

توصیه‌های امن آرایش برای زنان باردار
پاک‌کننده صورت
طی بارداری، پوست صورت به دلیل تغییرات هورمونی چرب‌تر می‌شود؛ بنابراین به خانم‌های باردار توصیه می‌شود صورت خود را با پاک‌کننده صورت مناسب با نوع پوستشان تمیز کنند. توصیه می‌شود صورت را بیشتر از دو بار در روز نشویید؛ چون منجر به خشکی پوست می‌شود.

مرطوب‌کننده
خشکی پوست یکی از چیزهایی است که بعضی از خانم‌های باردار تجربه می‌کنند. توصیه می‌شود از مرطوب‌کننده صورت استفاده کنید تا پوستتان هیدراته بماند، اما به محتوای محصول نیز دقت کنید. از استفاده از مرطوب‌کننده‌های حاوی رتینول خودداری کنید؛ زیرا این ماده می‌تواند رشد جنین را مختل کند و برای زنان باردار ایمن نیست.

فرمالدهید که به نام فرمالین نیز شناخته می‌شود ماده‌ای شیمیایی است که در لوازم آرایشی مثل ریمل، چسب مژه، لاک ناخن و محصولات صاف‌کننده مو وجود دارد. زنان باردار نباید از محصولات مراقبت پوست و لوازم آرایشی حاوی فرمالدهید استفاده کنند، زیرا می‌تواند مشکلاتی برای بارداری ایجاد کرده و ریسک مشکلات جنین و حتی سقط‌جنین را بالا ببرد

ضدآفتاب
استفاده از ضدآفتاب زمانی که بیرون هستید ضروری است. ضدآفتاب نقش مهمی در محافظت از پوست در برابر نور خورشید دارد. همچنین ضدآفتاب جلوی لکه‌های پوستی را می‌گیرد. اما خانم‌های باردار باید از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنند که حاوی اکسی بنزون نباشند. این ماده می‌تواند بر وزن تولد جنین اثر بگذارد.
اما ضدآفتاب‌های مینرال حاوی تیتانیوم دی‌اکسید یا زینک اکسید هستند. ضدآفتاب‌های مینرال برخلاف ضدآفتاب‌های شیمیایی که پرتوهای فرابنفش را جذب می‌کنند، با ایجاد لایه‌ای دفاعی برای بازتاب دادن پرتوهای فرابنفش عمل می‌کنند.

پودر
اگر می‌خواهید میکاپ ملایمی داشته باشد می‌توانید از لایهٔ نازکی از پودر استفاده کنید. اما پودری را انتخاب کنید که رنگ آن متناسب با رنگ طبیعی پوستتان باشد. از پودرهای حاوی فتالات استفاده نکنید.

رژ لب
اگر می‌خواهید صورتی طبیعی و شاداب داشته باشید می‌توانید از رژلب با رنگ‌های روشن و ملایم مثل صورتی و قهوه‌ای روشن استفاده کنید. برای پیشگیری از خشکی لب توصیه می‌شود ابتدا مرطوب‌کننده بزنید. بهتر است از رژ لب‌های حاوی رتینیل پالمیتات، سرب و توکوفریل استات استفاده نکنید؛ چون مواد مضری هستند که زنان باردار نباید از آنها استفاده کنند.
استفاده از میکاپ حین بارداری مشکلی ندارد. فقط باید نسبت به مواد موجود در این محصولات دقیق باشید.

محصولات آرایشی بدون بو
خوشبوکننده‌های موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی گاهی می‌توانند باعث حساسیت یا حالت تهوع شوند که طی بارداری احتمال بیشتری نیز دارد. انتخاب محصولات بدون بو به کاهش این احتمال کمک می‌کند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۸۷۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان