//
کدخبر: ۴۵۸۵۹۵ //

ماینوکسیدیل برای ریزش مو خوب است؟

محصولات زیادی در بازار برای رفع ریزش مو وجود دارد، خیلی زیاد! اما خیلی از این محصولات سابقه طولانی از ناموفق بودن، غیرعلمی بودن و یا مضر بودن دارند؛ بنابراین واقعاً کار سختی است که بدانیم کدام محصول واقعاً اثر می‌کند.

ماینوکسیدیل برای ریزش مو خوب است؟

ماینوکسیدیل یک داروی معروف برای ریزش مو است؛ اما آیا چیزی است که بتوانید به آن اطمینان کنید؟ سؤال خوبی است!

ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل یک داروی تجویزی است که برای درمان الگوی طاسی مردانه به کار می‌رود. الگوی طاسی مردانه شایع‌ترین دلیل ریزش مو در مردان است. ماینوکسیدیل به‌صورت فوم، اسپری یا محلول وجود دارد و مستقیماً روی پوست سر و معمولاً روزی دو بار استفاده می‌شود. می‌توانید ماینوکسیدیل را با قدرت ۲ درصد یا ۵ درصد بخرید. بیشتر آقایان معمولاً با فرمول ۵ درصد، نتایج بهتری می‌گیرند.

ماینوکسیدیل نام ژنریک این داروست اما شما با همین برند می‌توانید آن را بخرید. روگین نمونه‌ای از ماینوکسیدیل است. ماینوکسیدیل و انواع برندهای دیگر آن همگی داروهای تجویزی هستند که شما فقط با نسخه پزشک می‌توانید بخرید.

آیا ماینوکسیدیل مؤثر است؟

درمان ریزش مو، تاریخچه‌ای نامشخص دارد؛ اما ماینوکسیدیل یکی از چند درمانی است که اثر آن ثابت شده است. مطالعات علمی روی این دارو نشان داده‌اند ماینوکسیدیل می‌تواند جلوی نازک شدن تارهای مو و ریزش آنها را بگیرد. همچنین ثابت شده ماینوکسیدل ریزش مو را متوقف کرده و حتی منجر به رویش مجدد موها در برخی از افراد می‌شود.

در یک تحقیق روی یازده هزار مرد معلوم شد ۹۲ درصد از آنها این دارو را مؤثر و عالی گزارش کردند و نتیجه‌ای که گرفتند توقف ریزش مو یا کُندی این روند بوده است. مطالعهٔ دیگری روی ۳۹۳ مرد که چهار سال طول کشید نیز نشان داد ۴۰ درصد از این افراد تا حدودی رویش مجدد مو داشتند.

به‌طورکلی در شرایط زیر بهترین نتایج از ماینوکسیدیل گرفته می‌شود:

. به‌محض اینکه متوجه نازک شدن موهایتان شدید استفاده را شروع کنید

. ریزش موهایتان گسترده نباشد

. سنتان کمتر از ۴۰ سال باشد

. از ماینوکسیدیل ۵ درصد به‌جای ۲ درصد استفاده کنید

ماینوکسیدیل چگونه عمل می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم ماینوکسیدیل یک داروی تجویزی برای ریزش موی مردانه است. الگوی طاسی مردانه ناشی از ترکیبی از ژنتیک، سن و فولیکول‌های واکنش‌دهنده نسبت به هورمون‌ها در پوست سر است. هورمونی که بیشترین تأثیر را روی پوست سر می‌گذارد DHT (دی هیدروتستوسترون) نام دارد که یک هورمون جنسی مردانه بوده و از تستوسترون ساخته می‌شود. DHT به فولیکول‌های مو در پوست سر می‌چسبد و به‌مرورزمان باعث ریزش آنها می‌شود. فولیکول‌های مو به‌تدریج موهایی نازک‌تر و کوتاه‌تر می‌سازند تا زمانی که بالاخره کاملاً متوقف شده و دیگر هیچ مویی ساخته نمی‌شود. به همین دلیل است که پیش از اینکه طاسی اتفاق بیفتد، موها نازک و نازک‌تر می‌شوند.

ماینوکسیدیل با خنثی‌کردن اثر DHT وارد عمل می‌شود. وقتی این دارو توسط پوست سر جذب می‌شود، رگ‌های خونی را باز کرده و گردش خون را در پوست سر افزایش می‌دهد. این اتفاق باعث افزایش تأمین اکسیژن و مواد مغذی در فولیکول‌های مو می‌شود. در نتیجه تحلیل‌رفتن فولیکول‌ها کُند شده یا متوقف می‌شود و موها ضخیم‌تر و بلندتر خواهند شد.

ماینوکسیدیل با موهای سالم چه می‌کند؟

ماینوکسیدیل جریان خون و اکسیژن و مواد مغذی در فولیکول‌ها و پوست سر را افزایش می‌دهد و این می‌تواند ضخامت و استقامت و قد موها را بهتر کند و ازاین‌جهت درمانی برای طاسی مردانه باشد.

چقدر طول می‌کشد تا ماینوکسیدیل اثر کند؟

ماینوکسیدیل به‌محض شروع مصرف، اثرگذاری خود را شروع می‌کند؛ اما معمولاً دو تا سه ماه طول می‌کشد (مصرف مداوم) تا نتیجه به چشم بیاید. زیرا مو تابع یک سیکل رشد است و شما باید منتظر بمانید تا موهای نازکتان بریزند و موهای ضخیم‌تر و بلندتر جای آنها را بگیرند.

افراد واکنش‌های متفاوتی به داروها نشان می‌دهند. ماینوکسیدل برای برخی از افراد بهتر اثر می‌کند؛ اما اگر شما بعد از ۴ ماه نتیجهٔ قابل‌توجهی نگرفتید با پزشک مشورت کنید.

آیا ماینوکسیدل سرعت ریزش مو را کاهش می‌دهد؟

بله، ماینوکسیدیل در بیشتر مردانی که الگوی طاسی مردانه دارند سبب کاهش سرعت ریزش مو می‌شود. حتی در برخی از مردان این دارو می‌تواند باعث رویش مجدد مو شود. بهترین نتیجه از ماینوکسیدیل زمانی حاصل می‌شود که زودتر مصرف را شروع کنید، یعنی به‌محض اینکه متوجه نازک شدن موهایتان شدید و باید هر روز بدون توقف از ماینوکسیدل استفاده کنید.

آیا ماینوکسیدیل روی پس‌روی خط رویش مو هم اثری دارد؟

بیشتر مطالعات علمی روی ماینوکسیدیل متمرکز بر اثر آن بر رویش مو در بالای سر بوده‌اند. در واقع مطالعهٔ خاصی روی اثر این دارو بر پس‌روی خط رویش مو انجام نشده است. البته تحقیقات کوچکی روی ۱۶ مرد انجام شد و نشان داد ماینوکسیدیل اثر مشابهی روی عقب رفتن خط رویش موها در بالای سر داشته است. مردان زیادی نیز گزارش کرده‌اند که از جهت خط رویش مو نیز نتیجهٔ خوبی از مصرف ماینوکسیدیل گرفته‌اند.

ماینوکسیدیل با خنثی‌کردن اثر DHT وارد عمل می‌شود. وقتی این دارو توسط پوست سر جذب می‌شود، رگ‌های خونی را باز کرده و گردش خون را در پوست سر افزایش می‌دهد. این اتفاق باعث افزایش تأمین اکسیژن و مواد مغذی در فولیکول‌های مو می‌شود. در نتیجه تحلیل‌رفتن فولیکول‌ها کُند شده یا متوقف می‌شود و موها ضخیم‌تر و بلندتر خواهند شد

آیا ماینوکسیدیل روی طاسی اثری دارد؟

ماینوکسیدیل در مردان جوان‌تر (زیر ۴۰ سال) که کمتر از ۵ سال است دچار ریزش مو هستند و موهایشان نازک شده اما طاسی چندانی ندارند، بهتر اثر می‌گذارد. اگر شما سن بالاتری دارید و نواحی بیشتری از سرتان طاس است، احتمالاً ماینوکسیدیل کمتر به شما جواب خواهد داد.

وقتی مدتی از طاسی گذشته است؛ یعنی فولیکول‌های مو در این قسمت‌ها از کار افتاده‌اند و هرگز دوباره مو نمی‌سازند؛ بنابراین اگر بیشتر موهای خود را از دست داده‌اید، کاشت مو گزینهٔ مناسب‌تری برای شماست.

آیا ماینوکسیدیل روی همه اثر دارد؟

ماینوکسیدیل به اکثر مردانی که الگوی طاسی مردانه دارند جواب می‌دهد. اما واکنش افراد به داروها یکی نیست، بنابراین برخی از مردان با ماینوکسیدیل نتایج بهتری نسبت به بقیه می‌گیرند؛ یعنی درست همان‌طور که داروهای دیگر اثرات یکسانی برای همه ندارند. اگر شما موهای خود را به دلیل دیگری ازدست‌داده باشید (مثلاً یک بیماری یا یک درمان پزشکی)، ماینوکسیدیل روی شما اثری نخواهد داشت.

آیا باید ماینوکسیدیل را همیشه مصرف کنم؟

اگر استفاده از ماینوکسیدیل را متوقف کنید، موهایتان دوباره شروع به نازک شدن خواهند کرد و دوباره طاس خواهید شد. اگر می‌خواهید دیگر ریزش مو نداشته باشید باید استفاده از ماینوکسیدیل یا درمان مؤثر دیگری را (مثلاً فیناستراید) ادامه دهید.

آیا ماینوکسیدیل ایمنی مصرف دارد؟

مصرف ماینوکسیدیل برای افراد بالای ۱۸ سال مناسب است و برای افرادی که دچار اختلالات رویش مو هستند، بهترین درمان محسوب می‌شود. ماینوکسیدیل رگ‌های خونی ریز در بدن را بازتر می‌کند و در نتیجه گردش خون راحت‌تر انجام می‌شود. این اتفاق به کاهش فشارخون کمک می‌کند و مولفه‌ای است که در درمان‌های موضعی ریزش مو استفاده می‌شود.

ضمناً همان‌طور که گفتیم ماینوکسیدیل به انتقال مواد مغذی مستقیماً به فولیکول‌های مو کمک می‌کند، سرعت ریزش مو را کمتر می‌کند و فولیکول‌های مو را تشویق به تولید مجدد مو می‌نماید، فاز آناژن (فاز رشد) سیکل رویش مو را طولانی‌تر می‌کند، گردش خون را بیشتر می‌کند و کمک می‌کند موها ضخیم‌تر شوند.

عوارض جانبی احتمالی ماینوکسیدیل چیست؟

عوارض جانبی ماینوکسیدل شامل درماتیت تماسی، تهوع، استفراغ و تغییراتی در موهای صورت و بدن می‌شود. همچنین ممکن است متوجه شوید موهای صورت و بالاتنه‌تان تیره‌تر و ضخیم‌تر شده‌اند. قرمزی روی ناحیه مصرف، تندی یا بی‌نظمی ضربان قلب، احساس سوزش، درد در قفسه سینه، تورم دست‌ها و پاها، افزایش وزن غیرمعمول، خستگی و مشکل در تنفس خصوصاً در حالت درازکشیده نیز می‌توانند از عوارض جانبی ماینوکسیدیل باشند.

اما جای نگرانی وجود ندارد؛ چون این عوارض اگر به وجود بیایند هم بسیار خفیف بوده و در عرض چند روز یا نهایتاً یکی دو هفته برطرف می‌شوند. اما اگر شدیدتر بودند با پزشکتان مشورت کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۸۵۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان