//
کدخبر: ۴۵۷۷۰۳ //

جلوگیری از سرطان با ورزش و تغذیه

اگر با یک بیمار سرطانی گفت‌وگو کنید پی می‌برید سرطان غیر از درد، هزینه بسیاری برای درمان دارد و بهتر این جمله را درک می‌کنید پیشگیری بهتر از درمان است.

جلوگیری از سرطان با ورزش و تغذیه
به گزارش فرتاک نیوز،

نام سرطان برای افرادی که مبتلا نیستند شاید آنقدر نام دوری باشد که همه فکر کنند من استثنا هستم و مبتلا نمی‌شوم اما شاید سرطان فاصله دوری با ما نداشته باشد. برای اینکه مبتلا به سرطان نشویم. باید سبک زندگی مان را کمی اصلاح کنیم.

یکی از راه‌های جلوگیری از سرطان ورزش و تغذیه صحیح است. البته باید از این نکته نیز غافل نشد که رژیم غذایی توصیه شده ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد و تضمین نمی‌کند که به طور حتم مبتلا نخواهید شد. چاقی و وزن بیش از حد فرد را با افزایش خطر برای ابتلا به سرطان‌ها همراه می‌کند که از جمله موارد شایعتر می‌توان به سرطان روده بزرگ و در زنان سرطان پستان پس از یائسگی، سرطان رحم و کلیه اشاره کرد. یکی از توصیه‌های که برآن تاکید شده است. داشتن وزن مناسب در طی سال‌های عمر است. برای اینکه افزایش وزن پیدا نکنید می‌توانید انرژی دریافتی بدن در حد 50 ـ 100 کالری در روز کاهش دهید تا وزن شما کاهش پیدا کند.

راه دیگر اما پر زحمت برای کاهش وزن فعالیت بدنی است. برای اینکه وزن مناسب داشته باشید باید روزی یک ساعت را اختصاص به ورزش دهید و فعالیت بدنی متوسط و شدید داشته باشید. راه دیگری نیز وجود دارد که به ظاهر راحتر است. کاهش مصرف قند یا چربی‌های اشباع است که ارزش غذایی ناچیز و انرژی زیادی دارند.کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های پرکالری، پرچربی و حاوی قند زیاد مانند غذاهای سرخ شده، شیرینی، کیک، بستنی، آبنبات، شکلات و نوشیدنی‌های شیرین و جایگزین کردن آنها با سبزیجات، میوه‌جات، غلات کامل، حبوبات و نوشیدنی‌های کم کالری باعث کاهش جذب انرژی می‌شود. باید توجه داشت که معمولاً غذای رستوران‌ها و فست فودها چربی زیاد و انرژی بالایی دارند.

راحترین کار برای اینکه در آینده با افزایش وزن مواجه نشویم. البته نه برای شما که عادت غذایی شما از دوران کودکی به جا مانده است. بلکه برای کودکان شما است. اما متخصصان تربیتی تاکید دارند که کودکان از رفتار شما می‌آموزند نه از گفتار شما. بنابراین کار سخت را یکبار برای همیشه انجام دهید و عادت غذایی سالم در خود ایجاد کنید تا فرزندان شما از کودکی تغذیه سالم را از شما بیاموزند.

سبزیجات و میوه‌جات

میل کردن حداقل 5 وعده میوه و سبزی در طول روز برای کاهش ابتلا به سرطان مفید است. سبزیجات حاوی مواد متعددی هستند که در جلوگیری از سرطان مفید باشند. افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات خطر سرطان ریه ، مری ، معده و روده بزرگ و راست روده را می کاهد.

مصرف سبزیجات و میوه جات بواسطه جایگزین شدن با مصرف غذاهای پرکالری می تواند از افزایش وزن که عامل خطری برای سرطان است جلوگیری کنند . طبیعی است این خاصیت به واسطه مصرف این گروه غذایی همراه با افزودنیهای پرکالری مثل سس های پرانرژی یا سرخ کردن با روغن به میزان زیاد ، حاصل نخواهد شد.

عادت داشتن به فعالیت بدنی

شاید سخت باشد ورزش منظم با این مشغله کاری که دارید اما سلامتی مهمترین عامل ادامه حیات است باید برای سلامتی خود وقت بگذارید. شواهد علمی نشان هم می‌دهند که ورزش ممکن است در کاهش خطر ابتلا به انواع زیادی از سرطان‌ها از جمله پستان، روده بزرگ، پروستات و آندومتر مؤثر باشد. ورزش با تنظیم وزن بدن و نیز تنظیم هورمون‌های جنسی، انسولین، پروستاگلاندین‌ها و تأثیرات مفید متعددی در سیستم ایمنی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

شما باید حداقل  پنج روز در هفته و به مدت سی دقیقه در روز فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشید. تا سالم بمانید به زندگی زیبایتان ادامه دهید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۷۷۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان