//
کدخبر: ۴۳۹۲۶۷ //

اگر کم خون هستید این غذاها را بیشتر بخورید

یکی از رایج‌ترین دلایل کم خونی، کمبود آهن یا همان فقر آهن است. برخی مواد غذایی در کاهش مشکلات کم خونی بسیار مؤثر هستند و در این گزارش شما را با این مواد غذایی آشنا می‌کنیم.

اگر کم خون هستید این غذاها را بیشتر بخورید
به گزارش فرتاک نیوز،

آهن به عنوان یکی از مواد معدنی مهم در بدن در فرایند رشد تاثیر گذار است.به دلیل کمبود آهن، بدن نمی‌تواند به میزان کافی هموگلوبین تولید کند و در نتیجه گلبول‌های قرمز خون کار اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف را به درستی انجام نمی‌دهند؛ به همین دلیل علائم‌ کم‌ خونی همچون گیجی، سردرد های روزمره،احساس خستگی، کمبود اکسیژن، رنگ پریدن پوست،و عدم عملکرد درست مغز و سایر اندام‌ها به وجود می‌آید که فرد را ملزم می‌کند به روش های درمان سریع کم خونی روی بیاورد.

برای درمان کم خونی می‌توان از داروهای شیمیایی استفاده کرد که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کرده و در نتیجه سبب تحریک خون سازی شوند. از داروهایی که برای درمان سریع کم خونی استفاده می‌شوند، می‌توان به اسید فولیک، آهن فیفول و فروس سولفات اشاره کرد. برخی از افراد ممکن است دچار کم خونی فقر آهن شدید باشند.

برای درمان کم خونی چه بخوریم؟

سبزیجات برگدار منابع خوبی از آهن هستند که به درمان سریع کم خونی شدید تا حدودی کمک خواهند کرد. مرکبات، حبوبات و غلات جز مواد غذایی محسوب می‌شوند که می‌تواند به حد مناسبی برای دریافت فولیک اسید در برنامه غذایی مؤثر باشد.

گوشت قرمز و ماهی

گوشت قرمز مثل گوشت گوساله و گوسفند و همچنین گوشت سفید مثل ماهی و مرغ هر دو جزء منابع غذایی هستند که برای کم خونی مفید است؛ با این وجود در گوشت قرمز مقادیر زیادی آهن وجود دارد. بنابراین استفاده از گوشت قرمز به همراه سبزیجات و حبوبات یا میوه هایی که سرشار از ویتامین C هستند(مثل لیمو ترش) کمک خواهد کرد تا آهن در بدن بهتر جذب شود. علاوه بر این تخم انواع پرندگان هم منبع خوبی برای آهن شناخته می شود.

جگر ؛جگر یکی از منابع غنی برای دریافت آهن و درمان خانگی کم خونی است.

حبوبات؛ حبوبات هم جزء مواد غذایی شگفت انگیز برای درمان کم خونی هستند:

آجیل؛ به طور کلی مغز ها نقش بسیار مهمی در تأمین نیاز بدن به انواع مواد معدنی و نظیر آهن و فولیک اسید را بر عهده دارند.

بهترین غذاها برای کم خونی

برای درمان کم خونی می‌توان از مواد غذایی خاصی که دارای آهن یا ویتامین B۱۲ هستند، استفاده کرد. مصرف مواد غذایی و غذای رژیمی دارای آهن همچون گوشت گوسفند و گاو، مرغ، بوقلمون، اسفناج، بروکلی، دانه‌های کدو تنبل و... انواعی از بهترین غذا برای کم خونی هستند که به افراد کمک می‌کنند با افزایش سطح گلبول‌های قرمز خون انرژی بیشتری داشته و سلامتی خود را ارتقا دهند.

با وجود آنکه می‌توان از منابع گیاهی برای درمان سریع کم خونی استفاده کرد؛ اما طبق گفته طب سنتی و مدرن مصرف غذاهای جانوری برای تامین آهن مورد نیاز بدن، تاثیر بیشتری دارند.

مهمترین نکته این است که مصرف ویتامین C همراه با مواد غذایی دارای آهن، سبب افزایش جذب آهن در بدن می‌شود که می‌تواند کمبود آهن را جبران کند. بنابراین علاوه‌بر اهمیت اینکه بهترین غذا برای کم خونی چیست؛ باید به نحوه مصرف آن و همچنین انواع غذا مضر برای کم خونی نیز اشاره کرد. در طب سنتی مصرف چای بلافاصله بعد از غذا یک نوع غذای مضر برای کم خونی محسوب می‌شود؛ زیرا ترکیبات موجود در چای سیاه مانع از جذب آهن موجود در غذا می‌شوند.

صبحانه برای درمان کم خونی

مواد غذایی دارای آهن را می‌توانید در صبحانه برای کم خونی استفاده کنید تا در اولین وعده غذایی، خون سازی خود را افزایش دهید. برای بهترین غذا برای کم خونی در وعده صبح می‌توان به مصرف ارده حلوا و شیره ارده اشاره کرد.

در تهیه این مواد از کنجد استفاده می‌شود و در نتیجه به دلیل دارا بودن میزان زیادی آهن، یک صبحانه برای کم خونی محسوب می‌شود.همچنین ارده شیره، شامل مواد معدنی مفید همچون کلسیم، آهن و منیزیم است که در کنار درمان سریع کم خونی، تاثیرات مثبتی بر روی سلامت کلی افراد دارند.

بهترین انواع خشکبار برای کم خونی کشمش، کنجد و خرما هستند. این مواد غذایی می‌توانند در تهیه صبحانه برای کم خونی استفاده شده و به رفع علائم کم خونی کمک کنند.در کنار مصرف خشکبار برای کم خونی می‌توان از آجیل نیز استفاده کرد.

مهمترین انواع آجیل و خشکبار برای کم خونی پسته و گردو هستند.برای تهیه صبحانه برای کم خونی یکی از مهم‌ترین نکته‌ها، این است که از غذای مضر برای کم خونی که همان چای است، در وعده صبحانه استفاده نکنید و آن را به حداقل یک ساعت پس از صبحانه موکول کنید.

یکی از مواد غذایی که در تامین آهن مورد نیاز بدن بسیار اهمیت دارد، عدس است. برای اینکه بتوانید کم خونی و کمبود آهن خود را جبران کنید، می‌توانید صبح با مصرف عدسی همراه با آبلیمو یک صبحانه برای کم خونی داشته باشید. انگور می‌تواند در جبران کمبود آهن بسیار اهمیت داشته باشد؛ بنابراین برای صبحانه ارده را که حاوی میزان زیادی کنجد است، همراه با شیره انگور میل کنید. برگه‌های زردآلو و همچنین انجیر خشک از انواع خشکبار برای کم خونی هستند که مصرف آن‌ها در صبحانه برای کم خونی تاثیر بسیاری دارد.

کنجد

کنجد یکی از مغذی‌ترین دانه‌های گیاهی است که فواید بی‌نظیر آن سبب شده تا در طب سنتی کاربرد زیادی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین فواید کنجد، تأثیرات مثبت آن بر روی کاهش کم خونی است. کنجد از نظر ارزش غذایی در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد و یک گیاه سرشار از آهن محسوب می‌شود. آهن موجود در این دانه گیاهی علاوه بر کاهش کم خونی سبب می‌شود تا احساس خستگی در شخص هم از بین برود. کنجد یک منبع غنی از روی و کلسیم هم محسوب می‌شود؛در نتیجه کنجد مواد مغذی بسیار زیادی داشته که در مجموع سبب درمان کم خونی می‌شود.

اسفناج

اسفناج یک منبع بسیار غنی از مواد مغذی نظیر آهن محسوب می‌شود. بیشتر گیاهان دارای فیبر هستند و فیبر موجود در گیاهان علاوه بر ایجاد احساس سیری برای مدت بیشتر، بر روی تقویت سیستم گوارشی افراد هم نقش مثبتی دارد. در این خصوص جالب است بدانید میزان فیبر موجود در اسفناج در مقایسه با دیگر سبزیجات در حدود دو برابر بیشتر است و این موضوع اسفناج را به یک منبع بسیار غنی برای تأمین فیبر تبدیل کرده است. برای درمان کم خونی می‌توانید از اسفناج استفاده کنید.

خرما

خرما یک منبع غنی پتاسیم است و بسیاری دیگر از مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز در این میوه پر خاصیت وجود دارد. جالب است بدانید افرادی که ناشتا خرما مصرف می‌کنند در مقایسه با دیگر افراد کمتر در معرض رنگ پریدگی قرار دارند و درصد بروز کم خونی در این افراد بسیار کمتر است. با مصرف منظم خرما می‌توانید بدنی سالم‌تر داشته باشید و همچنین می‌توانید از شیرینی خرما به جای قندهای مصنوعی استفاده کنید، که یک پیشنهاد فوق‌العاده برای افراد مبتلا به دیابت است. مصرف خرما نیاز بدن به آهن را تأمین می‌کند. آهن هم یک ماده مغذی مورد نیاز برای تولید هموگلوبین در بدن است.

مویز

مویز یک منبع بسیار غنی از آهن محسوب می‌شود. آهن موجود در مویز سبب افزایش تولید هموگلوبین و در نهایت افزایش خون‌سازی در بدن می‌شود. میزان آهن موجود در هر دانه مویز به اندازه‌ای است که تنها خوردن چند عدد مویز به صورت روزانه کافی است تا نیاز روزانه بدن به آهن تأمین شود.

نکاتی برای جذب آهن بیشتر از مواد غذایی

به طور کلی در زمان استفاده از دارو های مربوط به بیماری کم خونی باید به این نکته توجه کنید که آهن در شرایط اسیدی می تواند بهتر جذب بدن شود از این رو خوب است با معده خالی آهن مصرف نشود ولی بسیاری از افراد پس از خوردن مکمل آهن ممکن است دچار مشکلات گوارشی مثل یبوست و یا معده درد شوند. این افراد می‌توانند مکمل آهن را بعد از غذا و برای جذب بهتر به همراه یک لیوان آب میوه مثل آب پرتقال یا چند میلی نارنج میل کند. البته ذکر مجدد این نکته شاید خوب باشد که اگر مکمل‌های آهن را به همراه ویتأمین c مصرف کنید باعث خواهد شد تا جذب آهن در بدن سریعتر اتفاق بیفتد. از این رو می‌تواند برای درمان کم خونی مؤثر واقع شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۹۲۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان