//
کدخبر: ۴۲۲۳۳۱ //
میوه| خوردن میوه

احساس بد بعد از خوردن میوه به چه علت است؟

احساس ناخوشی پس از خوردن میوه می تواند به این معنی باشد که نسبت به قند اصلی آن، فروکتوز، عدم تحمل دارید.

احساس بد بعد از خوردن میوه به چه علت است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

عدم تحمل فروکتوز به دو صورت رخ می دهد. شما یا با عدم تحمل ارثی متولد شده اید، یا عدم تحمل غذایی دارید که در آن بدن شما در جذب فروکتوز کارآمد نیست.

شکست در تجزیه و جذب صحیح فروکتوز می تواند منجر به عوارض جانبی طولانی مدت شود. در یک مطالعه در سال 2001 که در مجله اسکاندیناوی گاستروانترولوژی منتشر شد، محققان دریافتند که سوء جذب فروکتوز می تواند منجر به کمبود تریپتوفان، یک ماده شیمیایی مهم برای تنظیم خلق و خو شود.

اکثر موارد عدم تحمل ارثی فروکتوز در دوران شیرخوارگی و در زمان از شیر گرفتن و تغذیه نوزاد ظاهر می شود. افراد مبتلا به این اختلال آنزیم مورد نیاز برای متابولیسم فروکتوز را تولید نمی کنند که منجر به کاهش قند خون و تجمع سموم در کبد می شود. علائم معمولاً آشکار است و شامل استفراغ، نفخ، درد شکم، یرقان و بیزاری از میوه یا غذاهای شیرین است.

وقتی صحبت از عدم تحمل فروکتوز در رژیم غذایی می شود، ناتوانی در تجزیه این ماده در سلول های روده نهفته است و نه فقدان یک آنزیم خاص. این عارضه می تواند در سنین بالاتر در نتیجه علل مختلفی مانند استرس، التهاب و بیماری هایی مانند کرون و سلیاک رخ دهد. در این موارد بعد از خوردن میوه دچار درد، نفخ و معده خواهید شد. این بیماری از هر سه نفر یک نفر را مبتلا می کند و نسبتاً شایع است.

اگر دچار عدم تحمل فروکتوز هستید، مهم است که به آنچه می خورید توجه کنید تا از ناراحتی و سایر عوارض جانبی ناخوشایند جلوگیری کنید. فقط اجتناب از فروکتوز میوه کافی نیست، بلکه توجه به سایر محصولاتی که ممکن است این قند را در فهرست مواد تشکیل دهنده خود داشته باشند نیز مهم است. شما اغلب شربت ذرت با فروکتوز بالا را در انواع غذاهای فرآوری شده، از جمله چیپس، کلوچه، کراکر، آب نبات، نوشابه، آب میوه، چاشنی و حتی نان پیدا خواهید کرد. برخی سبزیجات از جمله کدو سبز، نخود فرنگی، قارچ و فلفل دلمه ای نیز حاوی فروکتوز هستند.

کلینیک مایو گفت که باید مراقب قندهای دیگری باشید که ممکن است به صراحت حاوی فروکتوز نباشند، از جمله عسل، آگاو، ملاس، سورگوم، شربت با طعم افرا و شکر خرما. فروکتوز همچنین در شکر سفید دانه بندی شده وجود دارد.

اگر دچار عدم تحمل فروکتوز ارثی یا رژیمی هستید، یاد بگیرید که لازم نیست همه میوه ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. برخی از میوه ها مانند انواع توت ها، مرکبات، آووکادو، موز و طالبی قند کمی دارند و ممکن است پس از مصرف احساس ناراحتی در شما ایجاد نکنند.

از آنجایی که عدم تحمل فروکتوز بسیاری از غذاهای مغذی را از رژیم غذایی شما حذف می کند، مهم است که با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که از رژیم غذایی خود تغذیه کافی دریافت می کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۲۳۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان