//
کدخبر: ۴۱۹۶۰۷ //
حجامت

شرایط حجامت در فصل پاییز

حتما تا به حال به این جمله برخورد کرده اید که حجامت در فصل پاییز خوب است و انجام حجامت در این فصل باعث عملکرد پیشگیرانه در بدن و تقویت سیستم ایمنی می شود. حال در این مقاله قصد داریم به بررسی بایدها و نبایدهای حجامت در پاییز بپردازیم و اینکه آیا حجامت در این فصل به همه افراد توصیه می شود یا خیر؟

شرایط حجامت در فصل پاییز
به گزارش فرتاک نیوز،

از دیدگاه طب سنتی ایران استفاده از توصیه ها و تدابیری برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری ها در هر فصل ضروری است. پاییز زمانی است که هوا نه آنقدر گرم است که نیاز به خنک کردن محیط داشته باشیم و نه آنقدر سرد که مجبور شویم مانند زمستان خود را بپوشانیم. فصل پاییز معمولاً سرد و خشک است، اگرچه در مناطقی که بارندگی زیاد است کمتر خشک است. مزاج این فصل برای افراد سالم با مزاج معتدل و همچنین افراد با مزاج گرم و مرطوب مناسب است. اما برای افراد دارای مزاج سرد و خشک یا افراد در سنین بالا (بالای 60 سال) مناسب نیست و می تواند باعث پیدایش یا تشدید علائم برخی از بیماری ها شود.

بهترین فصل برای حجامت بهار و پاییز است

بهترین فصل برای حجامت بهار و پاییز است. حجامت در هر دو فصل تابستان و زمستان فقط در صورت لزوم انجام می شود. بهترین زمان حجامت ساعاتی است که حجم خون بدن رقیق شده و خروج آن راحت تر است، مثلاً بهترین زمان حجامت در فصل گرما، در روز و دو ساعت بعد از صبحانه (8.5 تا 9 صبح) است. در فصل سرد، سه تا چهار. ساعت بعد از صبحانه (9 تا 11 صبح) که یک تا دو ساعت قبل از ناهار است.

توجه به نوع تغذیه در حجامت

حجامت با معده خالی به خصوص صبح ها قبل از صبحانه باعث ضعف بدن می شود. حجامت بلافاصله بعد از غذا باعث کاهش هضم و جذب غذا می شود. یک ساعت قبل و بعد از حجامت نباید با شکم سیر غذا بخورید. سه روز قبل از حجامت برای دفع بهتر مواد زائد از بدن آب آلو، خشیر با آب گرم، آش جو، آب انار و آب زرشک مصرف کنید.

سه روز قبل از حجامت از خوردن غذاهایی مانند جگر، ماهی، پنیر و تخم مرغ خودداری کنید. بعد از حجامت شربت عسل و گشنیز و آب کاسنی بنوشید. هنگام بی خوابی، ناشتا بودن، مصرف آنتی بیوتیک، کوهنوردی یا آمیزش جنسی، حجامت نکنید. پنج روز قبل و بعد از قاعدگی و در دوران بارداری زنان حجامت نکنند.

حجامت برای چه کسانی ممنوع است؟

کودکان زیر دو سال و افراد بالای 60 سال، افرادی که سابقه هموفیلی، کم خونی، صرع و حمله قلبی دارند. افراد سرد مزاج و افراد با خون رقیق و فشار خون پایین. افرادی که مدام دچار سرگیجه و سردرد می شوند. افرادی که از داروهای شیمیایی وارفارین و هپارین استفاده می کنند.

حجامت در فصول خیلی گرم و خیلی سرد توصیه نمی شود

یکی از راه های پاکسازی بدن حجامت است که افرادی که حساسیت دارند می توانند در ابتدای بهار حجامت کنند. حجامت نیز مانند سایر روش های درمانی دارای اصولی است و باید توجه داشت که حجامت در فصول بسیار گرم و سرد انجام می شود. برخی حجامت را به همه توصیه می کنند که اصلا صحیح نیست و این موضوع باید به درستی و به جا و در صورت اقتضای شرایط برای فرد انجام شود. همچنین این موضوع در فصول معتدل مانند بهار و اوایل پاییز توصیه می شود. یکی از شاخه های کوچک و درمان طب سنتی حجامت است و در طب سنتی به جای درمان، پیشگیری است، البته درمان جزء طب سنتی است، اما در طب سنتی پیشگیری مقدم بر درمان است.

حجامت بی جا مضر است ؟

متأسفانه کم نیستند افرادی که به خصوص در فصل بهار بدون نیاز به حجامت به مکان های نامعتبر مراجعه می کنند و چندین بار حجامت می کنند. حجامت نابجا و زیاد مضر است. گاهی حجامت برای انسان مضر است اما او اصرار به حجامت می کند و حتی با حجامت حالش بهتر می شود اما باید توجه داشت که وقتی از انسان خون گرفته می شود گاهی بیمار از نظر روانی فکر می کند که مشکلاتش برطرف شده است اما در طولانی مدت. اجرا، عوارض خود را نشان می دهد. بنابراین احساس بهبودی نمی تواند معیار مناسب و کافی برای مفید بودن حجامت باشد. لازم است بدانید که در طب سنتی برای درمان بیماری ها ابتدا باید اصول سبک زندگی را در نظر گرفت. سپس می توان از داروهای گیاهی، حیوانی یا معدنی استفاده کرد و در نهایت درمان های دستی مانند ماساژ و خون گیری از طریق فسد، زالو و حجامت را انجام داد.

نوع، محل، تعداد و شدت حجامت و خونگیری فقط باید توسط پزشک متخصص طب سنتی تعیین و انجام شود. حجامت برای افراد ضعیف یا کم خون، پیر یا جوان، بسیار لاغر یا چاق، سرد مزاج و همچنین برای افراد خشک مزاج مضر است. بنابراین نباید به همه افراد برای حفظ سلامتی یا درمان بیماری ها حجامت توصیه شود و از احادیثی که ممکن است تفسیر یا سند صحیحی نداشته باشد استفاده نکنند.

همچنین حجامت و هیچ روش دیگری نمی تواند جایگزین واکسیناسیون شود. حجامت در جای خود یک روش درمانی مفید است که می تواند در عین حال مضر باشد. ادعاهای بی اساس مبنی بر اینکه طب سنتی می تواند جایگزین واکسیناسیون شود یا به تنهایی به عنوان درمان اصلی بسیاری از بیماری ها موثر باشد، اغراق آمیز است.

در طب رایج، قبل از تجویز هر روش درمانی، پزشک باید بیمار را معاینه کند و بر اساس آن و اطلاعات به دست آمده از بدن فرد، در مورد نحوه درمان او تصمیم گیری کند. در طب سنتی پزشک باید علائم فرد را دقیقا بررسی کند و بر اساس شرایط فرد و بیماری وی از روش های درمانی مختلفی استفاده کند که یکی از آنها می تواند حجامت باشد. حجامت مانند سایر خدمات پزشکی باید در محیطی با استانداردهای بهداشتی انجام شود. نیاز افراد به حجامت در فصل بهار بیشتر از فصول دیگر است اما توصیه به حجامت در بهار برای همه گروه های سنی صحیح نیست و برای انجام حجامت در بهار حتما باید با پزشک مشورت کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۹۶۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان