//
کدخبر: ۳۶۵۱۹۰ //

بدن سالمندان به این غذاها احتیاج دارد

رژیم غذایی برای سالمندان خصوصا در دوران کرونا توصیه می شود که شامل مواد مغزی سرشاری باشد.

بدن سالمندان به این غذاها احتیاج دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

 با افزایش سن، نیاز سالمندان به انرژی کاهش‌یافته و تمایل به مصرف غذا کمتر می‌شود. در این حال اگر انتخاب غذا درست صورت نگیرد، میزان دریافت مواد مغذی ضروری در آن‌ها پایین‌تر از حد مطلوب خواهد بود. توجه به تغذیه سالمندان به دلیل تغییر نیازهای تغذیه اهمیت فراوانی دارد. رعایت اصول تغذیه صحیح سالمندان سبب می‌شود فرد سال‌های عمر خود را با سلامت و نشاط و راحتی بیشتری طی نماید و کمتر در معرض بیماری‌های شایع همچون فشارخون بالا، چربی خون بالا، دیابت و پوکی استخوان قرار بگیرد. باید یادآور شد که تغذیه سالمندان و عادات غذایی مطلوب و صحیح در پیشگیری از این بیماری‌ها مؤثر است، درنتیجه اگر اصول تغذیه سالمندان رعایت شود کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند و این خود منجر به بهبود کیفیت زندگی آنان خواهد شد.

بسیاری از بیماری‌هایی که افراد مسن از آن‌ها رنج می‌برند نتیجه عوامل غذای رژیمی است که حتی تحت تأثیر رزیم غذایی در دوران جنینی و شیرخوارگی هست. این عوامل سپس با تغییراتی که به‌طور طبیعی با روند پیری اتفاق می‌افتد، پیچیده می‌شوند. به نظر می‌رسد که وجود چربی در رژیم غذایی با سرطان روده بزرگ، پانکراس و پروستات همراه است. عوامل خطر آتروژنیک مانند افزایش فشارخون، افزایش چربی خون، بیماری‌های قلبی-عروقی و عروق مغزی، دیابت، پوکی استخوان، سرطان و عدم تحمل گلوکز که همگی تحت تأثیر عوامل رژیم غذایی هستند. کمبود ریزمغذی‌ها اغلب در افراد مسن به دلیل عوامل مختلفی ازجمله کاهش مصرف مواد غذایی و عدم تنوع در غذاهایی که می‌خورند، شایع است.

همچنین افراد مسن اغلب از کاهش عملکرد سیستم ایمنی رنج می‌برند که می‌تواند به افزایش عوارض و مرگ‌ومیر در افراد این گروه منجر شود. از دیگر تغییرات مهم مربوط به افزایش سن می‌توان به از بین رفتن عملکرد شناختی و وخیم‌تر شدن اختلال در بینایی اشاره کرد که همگی مانعی برای سلامتی و عادت‌های غذایی در افراد مسن می‌باشند.

2-1

 مواد غذایی کم‌چرب و کم‌کلسترول: برخی از این موارد عبارتند از شیر، لبنیات کم‌چرب و غذاهای کم‌نمک و پرفیبر.

 پروتئین: صرف حداقل دو واحد از گروه گوشت و تخم‌مرغ و یک واحد حبوبات برای شما ضروری می باشد.

کلسیم و ویتامین D: مصرف روزانه مکمل کلسیم و مصرف ماهانه مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D

ویتامین B۱۲: مصرف روزانه گوشت قرمز، ماهی، شیر و تخم‌مرغ برای پیشگیری از کمبود آن

 مصرف ویتامین B۶: منابع غنی این ویتامین در گوشت، شیر، تخم‌مرغ حبوبات و غلات کامل یافت می‌شود.

مصرف مواد غذایی حاوی آهن: گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات و سبزی‌ها از منابع غنی آن هستند.

 مواد غذایی حاوی روی: گوشت، شیر، تخم‌مرغ و حبوبات از منابع اصلی این ویتامین هستند.

منابع غذایی حاوی منیزیم: آجیل، سویا و انواع گوشت‌ها

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۵۱۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان