//
کدخبر: ۱۴۱۳۰ //

وزارت اقتصاد مقصر دعوای وزارت بهداشت و رفاه!

سال به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود ولی کماکان، اختلافات میان وزرای بهداشت و رفاه ادامه دارد.

به گزارش فرتاک نیوز، اختلافات این دو وزارتخانه از آن زمان پررنگ‌تر شد که طرح تحول سلامت دچار هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای شد که باعث فشار به بیمه‌ها گردید.از یک سو بیمه‌ها و وزارت رفاه معتقدند که هزینه‌های طرح تحول آنها را به لبه پرتگاه ورشکستگی برده و در سوی دیگر وزارت رفاه و تأمین اجتماعی می‌گویند که مجبور شده‌اند بیش از حق 9بیست‌و‌هفتم برای درمان کارگران خرج کنند.

این در حالی است که وزارت بهداشت نظری خلاف این موضوع دارد و می‌گوید که پول درمان کارگران در بخش‌های دیگری همچون بازنشستگی خرج شده است. تلاش وزارت بهداشت برای گرفتن اجازه از مجلس برای انتشار 8هزار میلیارد تومان اوراق قرضه تنها بخشی از راهکار برون‌رفت از این ماجرا بود.

در عین حال، برخی خبرها نیز درباره میانجیگری جهانگیری و نوبخت برای اختلافات به گوش می‌رسید؛ اختلافاتی که البته وزیر بهداشت در گفت‌وگو با همشهری مسئول رسیدگی به آن را دولت وزارت اقتصاد دانست و گفت: «وزیر اقتصاد همانطور که رئیس‌جمهور به او دستور دادند باید حتماً می‌رفت حسابرسی می‌کرد و به مردم گزارش می‌داد که حرف ما درست است یا حرف آنها؟»

    روایت‌ ربیعی از وضعیت طرح تحول

روز گذشته علی ربیعی آمارهای‌جدیدی از وضعیت اجرای طرح تحول سلامت داد و گفت که 68درصد بار طرح تحول سلامت بر دوش سازمان‌های بیمه گر بوده ‌است.وزیر رفاه درباره هزینه طرح تحول نیز گفت: «با محاسبه سازمان‌های بیمه گر خصوصی که حدود 7000میلیارد تومان خرید خدمت انجام می‌دهند؛ می‌توان گفت که در مجموع نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت و بیمه‌های خصوصی بیش از 46هزار میلیارد تومان برای طرح تحول پول می‌آورند و رقم درشتی است که امیدوارم تا بتوانیم این رقم را کنترل کنیم.»

علی ربیعی که مسئول شورای‌عالی بیمه نیز هست، از جامعه پزشکی و ذینفعان نیز درخواست کرد که «مصرف درمان را منطقی کنند.» او با بیان اینکه همه هدف طرح تحول این بوده که فشار از مردم کم شود و ما حداقل 25درصد هزینه‌ها را از جیب مردم کم کردیم، گفت: «به عنوان مسئول شورای‌عالی بیمه از جامعه پزشکی و ذینفعان درخواست دارم که مصرف درمان را منطقی کنند. همه هدف طرح تحول این بوده که فشار از مردم کم شود و ما حداقل 25درصد هزینه‌ها را از جیب مردم کم کردیم و مدام باید این مسیر را ادامه دهیم.»

    روایتی دیگر از وضعیت طرح تحول

در سوی دیگر طرح تحول سلامت، وزارت بهداشت به‌عنوان متولی نظام سلامت و ارائه‌دهنده بخش زیادی از خدمات قرار دارد. وزیر بهداشت در گفت‌وگوی نوروزی با ویژه‌نامه همشهری که به‌زودی منتشر می‌شود نقدهای خود بر این طرح را گفته است. او معتقد است که اگر نظام بیمه‌ای و وزارت رفاه با وزارت بهداشت همراهی می‌کردند، طرح تحول سلامت در شرایط بهتری قرار داشت.

وزیر بهداشت همچنین با بیان اینکه تصور ما بر این نبود که منابع مالی‌ای که در روز اول برای اجرای این طرح تصویب شده، به‌صورت کامل در اختیار طرح قرار نگیرد‌، اظهار داشت: «وزارت رفاه مسیر را اشتباه رفته است آنها باید صادقانه می‌آمدند می‌گفتند که ما پول نداریم بدهیم.»

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سؤالی درباره علت انتقاداتش از وزارت رفاه و تأمین اجتماعی نیز گفت: «من سازمان تأمین اجتماعی را به‌عنوان یک شهروند نقد می‌کنم. معتقدم آن سازمان باید سازمان تأمین رفاه اجتماعی برای ایرانیان باشد. کار سازمان تأمین اجتماعی شرکت‌داری بنگاه‌داری و تصدی‌گری نیست. متأسفانه آنجا به یک منبعی تبدیل شده که عمده مدیران گرفتار حاشیه‌اند تا اصل کار که همان خدمت به مردم است.»

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۱۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان